sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Jízdní řád komerčních pilotovaných lodí

Agentura NASA neustále jedná se svými komerčními partnery a postupně upřesňuje harmonogram jejich letů na Mezinárodní kosmickou stanici v roce 2023. Agentura přitom nejedná pouze s firmami SpaceX a Boeing, ale i s ostatními agenturami zapojenými do programu stanice, aby bylo možné naplánovat termíny startů chystaných misí tak, aby byly optimálně naplněny požadavky stanice. Zatímco firma SpaceX bude v roce 2023 pokračovat v dopravě astronautů na ISS v lodích Crew Dragon pro běžnou rotaci posádek, společnost Boeing se připravuje na svou pilotovanou testovací misi, která prokáže připravenost lodi Starliner na ostrý provoz.

Boeing

Starliner pro misi OFT při usazování na raketu Atlas V
Starliner pro misi OFT při usazování na raketu Atlas V
Zdroj: https://www.nasa.gov/

NASA a Boeing podle současných plánů očekávají, že by ke startu mise CFT (Crew Flight Test) mohlo dojít v dubnu 2023. Bude to mimochodem vůbec první mise, při které bude na palubě lodi Starliner posádka. Úprava termínu startu umožnila vyřešit časovou kolizi kosmických lodí kotvících u ISS, takže NASA a Boeing mohou společně pokračovat v přípravě této mise. Cestu k pilotované testovací misi CFT otevřela letošní úspěšná bezpilotní testovací mise OFT-2. Zatím se očekává, že by jak loď Starliner, tak i raketa Atlas V od United Launch Alliance měly být připraveny k letu na začátku roku 2023. Společný tým expertů z NASA a Boeingu postupně uzavírá rozbory anomálií, které se při OFT-2 objevily, aby bylo jisté, že při CFT budou splněny všechny požadavky na pilotovaný let. NASA a Boeing pracují na řadě ověřovacích postupů v různých kriticky důležitých systémech, které se použijí při certifikačním pilotovaném letu Starlineru.

Firma Boeing nedávno dokončila přípravu vnějšího pláště návratového modulu lodi Starliner pro misi CFT, když proběhla instalace předního tepelného štítu a krytu, který při průchodu atmosférou chrání dokovací prstenec. Návratový modul lodi pojmenovaný Callypso, který už jednou ve vesmíru byl, bude ještě v průběhu letošního roku připojen k novému servisnímu modulu. Formální kvalifikační testy letového softwaru pro misi CFT byly dokončeny v minulém měsíci. Posádka lodi (velitel Barry Wilmore a pilotka Sunita Williams i záložní člen Michael Fincke) společně s experty z Boeingu provedli ověřovací test. V jeho rámci byli astronauti usazeni do křesel a ověřilo se natlakování návratového modulu lodi. Sledovalo se, zda se posádce pohodlně sedí, jaká je v kabině teplota a zkouškou prošel i komunikační systém.

Posádka mise CFT- Barry Wilmore a Sunita Williams.
Posádka mise CFT- Barry Wilmore a Sunita Williams.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Astronauti, kteří poletí na misi CFT, mají podle plánu žít a pracovat na Mezinárodní kosmické stanici po dobu dvou týdnů. Jakmile se vrátí a jejich testovací mise bude ukončena, začne NASA pracovat na závěrečných certifikačních krocích lodi Starliner a souvisejících systémů, aby mohly začít sloužit tradičním misím k rotaci posádek na ISS.

SpaceX

Falcon 9 s lodí Crew Dragon na floridské rampě 39A.
Falcon 9 s lodí Crew Dragon na floridské rampě 39A.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

NASA oznámila, že po dohodě s firmou SpaceX plánují na polovinu února start mise Crew-6, která zamíří na Mezinárodní kosmickou stanici. Raketa Falcon 9 vynese z floridské rampy 39A kosmickou loď Crew Dragon, ve které budou američtí astronauti Stephen Bowen a Woody Hoburg, dále Sultan AlNejadí ze Spojených arabských emirátů a také Andrej Feďajev. Posádka by měla na Mezinárodní kosmické stanici strávit půl roku, přičemž se na začátku své mise setkají s posádkou lodi Crew-5, která na orbitální komplex dorazila v průběhu letošního října. Certifikační proces prováděný firmou SpaceX i příprava hardwaru rakety Falcon 9 jsou stále na správné cestě k tomu, aby mohla v požadovaném termínu započít šestá mise Crew Dragonu pro rotaci posádek a sedmá s astronauty NASA na palubě (započítává se i testovací mise DM-2).

Pro misi Crew-6 se má použít loď Endeavour, pro kterou to bude již čtvrtý let ke stanici. Předtím tato loď obsloužila mise DM-2, Crew-2 a Ax-1. Co do počtu letů ke stanici a zpět tak bude mít tato loď jednoznačné první místo. Samotná kabina Crew Dragonu momentálně prochází přípravou v zařízení Dragonland na floridském kosmodromu Cape Canaveral Space Force Station.

NASA a SpaceX zatím předběžně cílí na podzim roku 2023, kdy by mohla začít mise Crew-7. Ta opět zamíří ke stanici ISS a její start proběhne před návratem mise Crew-6.

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/01/Dragon-2-and-Starliner-nov-2019-nsf-scaled.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cms_ksc-20191121-ph-csh02_0080.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/8/8a/Suni_Williams_and_Butch_Wilmore_pose_with_T-38.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Em4ZPGaVkAAJ9rU?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
2 let před

Takže Boeing začne pravidelně létat až od roku 2024? Hmmm.
A co lety neangenturních posádek? Už jsou známé i jejich termíny? Poletí Ax-2 a Ax-3 v roce 2023? A hlásí se další zájemci?
PS chtělo by to třetí port IDA nebo co nejrychleji vyslat ten nový modul Axiomu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.