Díl, který bude mít klíčový význam pro realizaci budoucích misí Artemis mířících k Měsíci i dál, nedávno dorazil na Stennisovo středisko, které se nachází na jihu amerického státu Mississippi. 21. září sem na transportním prámu dorazilo speciální zařízení pro zkoušky horního stupně EUS – simulátor mezistupně. Tento díl sem neměl dlouhou cestu – byl totiž vyroben na Michoud Assembly Facility v New Orleans ve státě Louisiana. Nový horní stupeň EUS (Exploration Upper Stage) bude létat na budoucích raketách SLS, které budou mít oproti stávající verzi vyšší nosnost.
Stupeň EUS vzniká také na Michoud Assembly Facility a jeho úkolem bude poslat kosmickou loď Orion a případné další těžší náklady do hlubšího vesmíru. Horní stupeň EUS má nahradit stupeň ICPS (interim cryogenic propulsion stage) používaný na prvních misích programu Artemis. Nový stupeň umožní posílat astronauty i těžší náklady k Měsíci během jediné mise. O pohon nového horního stupně EUS se postarají čtyři spolehlivé raketové motory RL-10, které spalují kapalný kyslík a kapalný vodík. Tyto čtyři motory společně vytvoří tah lehce přes 44 tun. Pro srovnání – na aktuálně používaném horním stupni ICPS je motor RL-10 pouze jeden. Raketa SLS s horním stupněm EUS tak bude schopna dopravit k Měsíci o 40 % více nákladu – nosnost k Měsíci vzroste ze současných 27 tun na 38 tun.
Horní stupeň EUS by měl poprvé vyrazit na misi Artemis IV, ale předtím musí proběhnut celá řada testů. Jednou z nejdůležitějších zkoušek bude tzv. Green Run test. Ten proběhne na Stennisově středisku, konkrétně na zdejším ikonickém stanovišti B-2, kde se testoval i centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis I. V rámci testování Green Run chce NASA provést sérii zkoušek integrovaných systémů stupně EUS, aby bylo možné prokázat, že je připraven k letu.
Nedávno doručený simulátor mezistupně je nezbytnou součástí, která umožní realizovat zmíněnou sérii zkoušek. Program testů Green Run vyvrcholí statickým zážehem čtyř raketových motorů RL-10, k čemuž dojde i během skutečné kosmické mise. Samotný simulátor mezistupně bude plnit dvojí úlohu. V první řadě bude fungovat velmi podobně jako skutečný mezistupeň rakety SLS.
To znamená, že bude chránit spodní část stupně EUS od okolního prostředí a při pobytu na Stennisově středisku ochrání všechny důležité pohonné i elektrické systémy. Horní část simulátoru mezistupně bude navíc sloužit k přenosu tahu. Má tedy pohltit sílu vytvořenou raketovými motory při zážehu a přenést toto zatížení zpět na testovací stanoviště.
V průběhu dalších měsíců budou týmy na Stennisově středisku pilně pracovat na dokončování příprav simulátoru mezistupně, aby mohl být usazen do testovacího stanoviště. V rámci zmíněných dokončovacích prací se mají třeba instalovat přístupové platformy a přesná rozhraní pro integraci se stanovištěm i samotným horním stupněm. Chybět nebude ani pískování povrchu, který pak dostane slušivý nátěr. Posledním krokem před samotným usazením nejrůznějších potrubí, trubic a kabeláže, které jsou nezbytné k provedení testů Green Run. „Jelikož se NASA snaží lépe porozumět vesmíru, je třeba realizovat důležité projekty, jako je právě tento,“ vysvětluje Nick Nugent, projektový inženýr ze Stennisova střediska a dodává: „Stennisovo středisko stojí v čele při testování raketových motorů, našich součástek a také při testování stupňů, jako tomu bylo u centrálního stupně SLS při zkouškách Green Run. Je to vzrušující období.“
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/interstage_simulator-3.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/interstage_simulator-1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/interstage_simulator-4.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/interstage_simulator-2.jpg