sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Dění na Boca Chica

Superheavy B7 při převozu na rampu k testování.

Jelikož se pomalu blíží první orbitální let Superheavy Starship, který mají obstarat prototypy Superheavy B7 a Starship S24, začíná SpaceX čím dál častěji zveřejňovat fotky dvou zmíněných prototypů. Začíná být tak čím dál tím jistější, že se pro první orbitální let chystají právě tyto prototypy, a proto se SpaceX stará o jejich propagaci. Například pokud si to porovnáme se Starship S20, se kterou se původně počítalo na první orbitální let, nebylo ze strany SpaceX ani zdaleka zveřejňeno tolik fotek. Nyní už se ale můžete kochat nádhernými záběry jak na Starship S24, tak Superheavy B7 v celé jejich kráse. Doporučuji obrázek rozkliknout a prohlédnout si je v plném rozlišení.

Superheavy B7 při převozu na rampu k testování. V pozadí můžeme vidět Superheavy B4.
Superheavy B7 při převozu na rampu k testování. V pozadí můžeme vidět Superheavy B4.
Zdroj: https://twitter.com/
Superheavy B7 při převozu na rampu k testování.
Superheavy B7 při převozu na rampu k testování.
https://twitter.com/
Starship S24 při převozu na rampu k testování. Jak je vidět, tak na S24 bylo přidáno logo SpaceX a také označení S24.
Starship S24 při převozu na rampu k testování. Jak je vidět, tak na S24 bylo přidáno logo SpaceX a také označení S24.
Zdroj: https://twitter.com/
Starship S24 při převozu na rampu k testování.
Starship S24 při převozu na rampu k testování.
Zdroj: https://twitter.com/
Starship S24 při převozu na rampu k testování.
Starship S24 při převozu na rampu k testování.
Zdroj: https://twitter.com/
Dechberoucí pohled na 33 motorů Raptor 2 na Superheavy B7.
Dechberoucí pohled na 33 motorů Raptor 2 na Superheavy B7.
Zdroj: https://twitter.com/
A na závěr fotka šesti nainstalovaných motorů na Starship S24.
A na závěr fotka šesti nainstalovaných motorů na Starship S24.
Zdroj: https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FV98QO2UIAAhtIV?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FV98PrjUIAAtccC?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBPVQAA59Ml?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBEVsAAF58A?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBdUcAAXzfF?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FWrdyF4XoAMvpBk?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FWrdyF4X0AIplxZ?format=jpg&name=large

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdenecek
Zdenecek
2 let před

Krásné fotky ve Full HD

zvejkal
zvejkal
2 let před

Moja hlava neberie tie realne rozmery tych dvoch casti a uz vobec nie, ked si predstavim, ze to zlepia dohromady a dole zapalia.

Skutocnost, ze SH sa este ma tam v lufte nejako otocit, vratit sa a pristat, tak to je uz uplne mimo mna.

Som fakt zvedavy ako to dopadne, a kolko iteracii bude potrebnych na celkovy uspech.

Kazdopadne je to uzasne sledovat.

Marek Zettík
Marek Zettík
2 let před
Odpověď  zvejkal

Otočení SH ve vákuu budu „podobné“, jako 1. stupeň Falconu 9. Jen je to trošku větší macek, ale zase se silnějšími hlavními motory i manévrovacími motorky (trysky). To bude to nejmenší z celého průběhu startu SS/SH až po „přistání“. Koukněte na nějaký start Falconu 9, který přistává na pobřeží, jak se po oddělení horního stupně booster otáčí a míří zpět, hezké záběry 🙂 Pokud přistává na plošině, tak se neotáčí…

Petr Šída
Petr Šída
2 let před

Možná budu přehnaný optimista, ale tak nějak se mi zdá, že by to mohlo napoprvé vyjít podle plánu, přeci jenom poslední rok nedělají nic jiného, než že staví a testují (počítám s přistání do vody)

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Petr Šída
KarelT
KarelT
2 let před
Odpověď  Petr Šída

Věřil bych, že nahoru jim to asi vyjde. Ale tipnul bych že přistání (hlavně B7, pokud bude sedat na rampu) spíše napoprvé nedají. Škoda těch motorů o které mohou přijít. U S24 to není tak hrozné když to nevyjde.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  KarelT

Mají zkušenosti s falconem 9.
To mne uklidňuje.

KarelT
KarelT
2 let před
Odpověď  PetrV

To měli už se Starhopperem atd. taky a napoprvý to nedali. Pořád je to nová nevyzkoušená raketa. Spíš myslím že mají nějaký odhad rizik že tu rampu neponičí tak, aby opravy nevyvážily data která získají.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  KarelT

Booster je podobný Falconu 9. Když se trefí na plovoucí plošinu, na rampu to je stejné. Ty hůlky dávají podobný prostor jako plošina.
Kdybych dělal plán letu, tak bych brzdil na 0 mimo rampu a pak doplul jako prototyp S5 a S6, což byla obdoba boosteru. Lety byly úspěšné.

PetrDub
PetrDub
2 let před
Odpověď  PetrV

Určitě nelze popřít, že zkušenosti nasbírané při přistáních F9 se jim budou hodit. Pokud jde o poslední odstavec od pana Soukupa, tak větší průměr, větší hmotnost u základny a nižší těžiště jsou zjevné rozdíly, ale tyto rozdíly dle mého názoru úlohu spíše zjednodušují. Větší výška zase při zachycení „shora“ nehraje v podstatě žádnou roli.
Sice se mi nepodařilo najít žádný spolehlivý údaj o suché hmotnosti boosteru, ale určitě bude vyšší, než maximální tah jednoho motoru (můj odhad je, že hmotnost bude 400 – 600 tun). Budou tedy přistávat na více motorů (pět nebo i více, možná dokonce všech 9 s tím, že výpadek některého nebo i některých by nemusel být fatální) a budou-li motory pracovat spolehlivě (což je asi největší úskalí celé akce), tak mohou klesat a brzdit relativně pomalu a to je určitě snazší, než je tomu u F9. Nižší těžiště je u úlohy inverzního kyvadla obecně také výhoda.
Za mě tedy jediné větší riziko oproti F9 jsou motory. Merliny jsou za těch pár let vychytané, jejich zážehy spolehlivé a parametry velmi dobře známé (pro SpaceX). Raptor 2 ještě neletěl :-).

PetrV
PetrV
2 let před

Podle tweetů a dokumentu na FCC
https://apps.fcc.gov/oetcf/els/reports/ViewExhibitReport.cfm?id_file_num=1169-EX-ST-2022&application_seq=116809

by se B7 měl vrátit na starbase.
Bude zachytáván?
S24 pristane do vody u Havaje po suborbitálním letu.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Matěj Soukup

Je to tak. Když všechny systémy nezafungují jak maji, tak přistání do karibiku.
Poslední sekundy budou náročné. Trefit se do malého průměru, zastavit na místě B7 a zachytit.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Matěj Soukup

Mohu se přidat na discord? Máte odkaz?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrV

Je už víc než rok v pravém sloupci webu. 😉

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ono se tam nic neděje.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrV

Jak kdy. Někdy je tam živo více, jindy méně.

JanHonnza
JanHonnza
2 let před

Na fotce „Dechberouci pohled na 33 Raptoru2…“jsou vidět hodně rozdílné barevné odstíny vnitřních povrchů trysek. Nevíte čím to je? Optický klam, nebo něco složitějšího?
Článek je bezva a fotky ještě lepší, díky Vám…

PetrDub
PetrDub
2 let před
Odpověď  JanHonnza

Např. na ElonX se k tomu píše, že je to délkou zážehů při testování jednotlivých motorů v McGregoru.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  JanHonnza

Vysvětlení je prosté. Motory prochází na základně McGregor statickými zážehy a jejich počty se mohou u různých motorů lišit. Proto trysky vypadají různě.

JanHonnza
JanHonnza
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky pánové….

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  JanHonnza

Není zač.

vik_tor
vik_tor
2 let před

Myslim ze po dnesnim vybuchu uz Superheavy B7 nikam nepoleti.

https://www.youtube.com/watch?v=pWeeWMu10A0

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.