Lucy navštíví i další planetku

V době, kdy sonda Lucy startovala, se hovořilo o tom, že při své jedinečné misi proletí kolem sedmi tzv. trojánů (planetek, které letí před a za Jupiterem) a jednu planetku z Hlavního pásu. To však už neplatí. Ukázalo se, že Polymele, jedna z planetek, kolem kterých Lucy proletí, má menšího kolegu. Vědci objevili malý měsíček planetky Polymele během březnových pozemských pozorování jevu, při kterém Polymele na kratičkou chvilku přešla před hvězdou a na okamžik zastínila její svit. Běžně se totiž planetka v teleskopech jeví jako bod, ovšem při podobném přechodu je možné lépe určit její tvar. Právě proto se vědecký tým sondy Lucy věnoval tomuto pozorování velkou pozornost.

26. března pozroovali astronomové v USA zastínění vzdálené hvězdy planetkou Polymele.

26. března pozroovali astronomové v USA zastínění vzdálené hvězdy planetkou Polymele.
Zdroj: https://unistellaroptics.com/

Získali jsme opravdu dobrou představu o tvaru Polymele a také nás hodně překvapilo objevení objektu ve vzdálenosti přibližně 200 kilometrů od Polymele,“ rekapituluje Hal Levison, hlavní vědecký pracovník mise Lucy ze Southwest Research Institute při své prezentaci v rámci poradní skupiny agentury NASA pro malá kosmická tělesa a dodal: „Má průměr asi 5 kilometrů a nachází se téměř přesně v rovině rovníku Polymele.“ Vědecký tým dočasně pojmenoval objevený objekt jako Shaun podle postavy Ovečka Shaun ze show Wallace a Gromit. Než těleso dostane oficiální jméno, budou potřeba bližší informace o přesné pozici a oběžné dráze. K tomu pravděpodobně nedojde před rokem 2027, kdy má kolem proletět sonda Lucy.

Pozorování také ukázalo, že samotná planetka Polymele má tvar, který se dá nejlépe připodobnit k tykvi (oblate spheroid). Na délku měří přibližně 27 kilometrů a na šířku pak 13 kilometrů. Zjištěný tvar vede výzkumníky k teorii, že jde o pozůstatek z éry mladé Sluneční soustavy, který se zřejmě v průběhu věků úspěšně vyhnul kolizím s jinými objekty. „Jen těžko si představíte, že byste takový tvar získali z objektu, který formovaly kolize. Proto se teď moje myšlenky točí kolem toho, že Polymele je původní objekt, takže jeho spatření bude opravdu fascinující,“ poznamenal Lewiston.

Queta - měsíček planetky Eurybates vyfocený Hubbleovým teleskopem.

Queta – měsíček planetky Eurybates vyfocený Hubbleovým teleskopem.

Měsíček planetky Polymele není prvním objektem, který byl nečekaně přidán do letového plánu sondy Lucy poté, co byla v roce 2017 vybrána agenturou NASA. V roce 2020 astronomové oznámili, že díky pozorováním pomocí Hubbleova kosmického teleskopu zaznamenali malý objekt o průměru méně než 1 kilometr, který obíhá kolem planetky Eurybates, což je jeden z cílů této sondy.

Lewiston ve svém vystoupení zmínil i další informace o misi. Lucy třeba úspěšné vyklopila platformu, která nese vědecké přístroje. Ty ke svému provozu potřebují pouze 83 wattů elektrické energie. Sonda Lucy se díky vzdálenosti 853 milionů kilometrů od Slunce  (šestinásobek vzdálenosti Země od Slunce) stane rekordmanem – zatím žádná sonda čerpající energii z fotovoltaických panelů se nedostala tak daleko. V nejvzdálenějším bodě dráhy mají panely generovat jen asi 500 wattů. Aktuálně je sonda mnohem blíže ke Slunci a panely mají generovat 18 000 wattů. Z důvodu neúplného rozevření jednoho panelu však sonda negeneruje plnou úroveň. Energetický systém momentálně vytváří o trochu více, než 90 procent této hodnoty.

8 komentářů ke článku “Lucy navštíví i další planetku”

1. jirik napsal:

Wallace a Gromit není seriál. Jsou to jména ústředních postav čtyř kratších filmů (A Grand Day out, The Wrong Trousers, A Close Shave, A Matter of Loaf and Death), jednoho celovečerního filmu (Curse of the Were Rabbit) + jedné kompilace skečů (Cracking Contraptions). Ovečka Shaun je původně vedlejší postava z filmu A Close Shave, ale více se asi proslavila později svým vlastním seriálem (Shaun the Sheep), který se díky své popularitě dočkal několika řad. Tvůrcem Wallace a Gromita je Nick Park, producentem Aardman Animations.

2. PetrDub napsal:

Je známo, jestli je alespoň některá z planetek v letovém plánu Lucy také v pozorovacím plánu JWST? Když vidím ten obrázek z Hubblu, tak soudě podle kalibračních snímků by JWST mohl vidět i krátery na povrchu :-). Vážně si ale myslím, že informace o měsících planetek by pro Lucy byla užitečná, už jen kvůli omezení rizika kolize s nimi, jen nevím, jestli na to není pozorovací čas JWST moc drahý.