sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Výroba pomocných motorů pro Artemis III

Výroba deseti segmentů pomocných urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky pro raketu SLS na misi Artemis III, při které se lidé po desítkách let vrátí na povrch Měsíce, byla dokončena. Týmy expertů dokončily výrobní fázi segmentů 18. května. Každý ze dvou motorů na tuhé pohonné látky tvoří pět těchto segmentů, které budou před startem sesazeny na sebe. Při startu se pak tyto dva motory na tuhé pohonné látky postarají o tah 3,2 milionu kg, což je více než 75 % tahu celé SLS. Každý pomocný stupeň tvoří tři hlavní části – přední lem, samotný motor a zadní lem. Segmenty motoru budou uloženy v Utahu na základně firmy Northrop Grumman, dokud nepřijde čas jejich transportu na Kennedyho středisko na Floridě. V tamní hale VAB pak budou tyto segmenty usazeny na mobilní vypouštěcí plošinu.

Jako vždy ale platí, že tento krok je jen jedním dílkem větší skládačky. Experti z NASA a Northrop Grumman na Kennedyho středisku již sestavují a testují avioniku a další systémy pomocných stupňů pro mise Artemis II a III, probíhá příprava na start mise Artemis I a živo je i v Utahu. V areálu firmy Northrop Grumman probíhá lití pohonné směsi do segmentů motorů pro Artemis IV a pokračuje i příprava vylepšených urychlovacích motorů. Ty přijdou ke slovu při misi Artemis IX a dalších. Nejnovější zážeh zmenšeného modelu proběhl 1. června.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/205224_02.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
2 let před

75% tahu celé rakety pomocné boostery na TPH. Vodík letu moc nepomůže. Proč se ho drží u 1. stupně?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpovědět  PetrV

Centrální stupeň konstrukčně vychází z externí nádrže raketoplánů a používá motory RS-25 z éry raketoplánů. Takto bylo rozhodnuto z důvodu zachování výrobních linek a zkrácení doby vývoje zbrusu nového hardwaru. Navíc pohon kapalným kyslíkem a vodíkem je z kapalných pohonných látek prakticky nejvýhodnější.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Z důvodu velikosti a izolace nádrže se vyhoda lsp ztrácí.
To se ví také. Takže zůstává jen důvod 1. Navíc velmi drahý …

Mr G
Mr G
2 let před
Odpovědět  PetrV

SRB sa takto pouzivali aj pri raketoplane. Prakticky rovnako to ma aj raketa Ariane 5, ktora ma v podstate „identicky koncept“ ako SLS. Velky hlavny stupen, ktory dotlaci naklad az na orbitu + 2 bocne SRB.

Dolezite je ale to, ze SRB sa pouzivaju len po dobu prvych ca 2 minut, kedy je raketa este velmi tazka, plna paliva a samotny prvy stupen by sa pomocou svojich motorov ani neodlepil od zeme. SRB teda raketu „roztlacia“ z nuly na urcitu rychlost a do urcitej vysky, kde uz raketa spali tolko paliva, ze dalej dokaze zrychlovat uz len za pomoci motorov na hlavnom stupni.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpovědět  Mr G

Hmmm, hmmm takže vodík je vybusný, drahý a výhodný pouze u druhého a třetího stupně, přičemž se špatně skladuje.
Snažím se to pochopit….

Jiří Hošek
2 let před
Odpovědět  PetrV

LH2/LOX v centrálním, resp. v prvním stupni, je poměrně rozšířený koncept. STS, Eněrgija, Ariane 5, H-II, H3, Delta IV

PetrV
PetrV
2 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Kopírování stejných drahých chyb.
Kde vzniklo to pomatení drahým kapalným vodíkem s velkou nádrží?

Vojta
Vojta
2 let před
Odpovědět  PetrV

On to fakticky je druhý stupeň, jen hoří už od začátku. Konstrukčně to vychází líp než kdyby dolů posadili velký stupeň na TPH a trochu menší vodíkovou nádrž až na něj.

athlo
athlo
2 let před

Segmenty dokazi vyrobit opravdu rychle. Kez by i dalsi casti SLS byly takto rychle vyrobitelne.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpovědět  athlo

Ony postupně vznikají, jen jsou konstrukčně mnohem náročnější.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Vodík je prevít a nakonec méně výkonný nežli jiná paliva.

Jiří Hošek
2 let před
Odpovědět  PetrV

LH2/LOX jsou v prvních a horních stupních raket používaných kosmickými agenturami NASA, ESA, JAXA, CNSA a v horním stupni i ISRO. Vodík jako palivo je používán už 60 let a bude používán i nadále.

https://kosmonautix.cz/2022/06/14/vyroba-pomocnych-motoru-pro-artemis-iii/