Konec observatoře SOFIA

Upravený typ Boeingu 747 registrovaný jako N747NA, byl doposud využíván jako observatoř v oblacích. Fanouškům astronomie, letectví i kosmonautiky je znám pod označením SOFIA neboli Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy. Přezdívaná taky jako Červené oko. (Red-Eye). Observatoř spravovala zejména agentura NASA a německý výzkumný ústav DLR. NASA poskytovala letadlo a letiště a DLR dodal teleskop a zaplatil náročnou přestavbu. O vysoký roční rozpočet se oba partneři programu dělili. To vše se ovšem v roce 2022 změní.

NASA a její partner Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) se po osmi letech úspěšné vědecké práce rozhodli ukončit mise Stratosférické observatoře pro infračervenou astronomii (SOFIA). SOFIA ukončí svou činnost nejpozději 30. září 2022, kdy skončí prodloužení jejího současného funkčního období. Unikátní observatoř ukončila svou pětiletou hlavní misi v roce 2019 a v současné době dokončuje tříleté prodloužení její mise. V rámci přehledu současného stavu astronomického výzkumu zhodnotila přínos Národní akademie věd v rámci Decadal Survey on Astronomy and Astrophysics 2020. Zpráva poskytla NASA odborné doporučení pro budoucnost americké astrofyziky, a dospěla k závěru, že vědecká produktivita observatoře SOFIA neospravedlňuje její vysoké provozní náklady. Zpráva rovněž zjistila, že schopnosti SOFIA se významně nepřekrývají s vědeckými prioritami, které průzkum určil pro příští desetiletí a další období.

Lze to tedy chápat, tak, že NASA například již počítá s výsledky infračerveného mega Teleskopu Jamese Webba. Průzkum proto doporučil NASA ukončit misi SOFIA po prodloužení její současné mise. NASA a DLR toto doporučení přijaly. SOFIA dokončí svůj plánovaný provoz ve fiskálním roce 2022 a poté bude provoz letounu s teleskopem na palubě ukončen.

Na provozu se během provozu observatoře SOFIA podílely stovky jednotlivců ze Spojených států a Německa. Její vývoj byl zahájen v roce 1996. Náročná přestavba trvala dlouhá léta a letoun byl proto dokončen až v roce 2010 a plné operační způsobilosti dosáhl v roce 2014. Během osmi let, které od té doby uběhly, SOFIA pozorovala Měsíc, planety, hvězdy, hvězdotvorné oblasti a blízké galaxie, včetně objevu vody na povrchu Měsíce v roce 2020. Významné bylo i pozorování trpasličí planety Pluto a doplňující výzkum k sondě New Horizon, která kolem tohoto neuvěřitelně zajímavého tělesa prolétla a její mise trvá i nadále.

Do budoucna budou data z observatoře SOFIA k dispozici ve veřejném archivu NASA, aby je mohli využívat astronomové po celém světě. NASA bude i nadále pokračovat v rozvoji budoucích vědeckých objevů v infračervené oblasti, počínaje nedávno vypuštěným vesmírným dalekohledem Jamese Webba, jak už bylo řečeno. Lze se domnívat, že upravený Boeing poté skončí v některém z velkých muzeí.

Článek z velké části přeložen z: https://www.nasa.gov

Jeden komentář ke článku “Konec observatoře SOFIA”

1. PetrDub napsal:

Ohromně zajímavý stroj, ale je asi pravda, že JWST bude v IR oblasti „jiné kafé“ a provozovat takto relativně drahý program pak nedává smysl. Jedině snad to, že kdyby došlo k nějaké zajímavé události v části oblohy, která bude v daném okamžiku nedosažitelná pro JWST, by mohlo opodstatnit další existenci, ale to ta komise určitě vzala v potaz také.