Dnes v 0:54 SELČ odstartovala z floridské rampy SLC-41 raketa Atlas V ve verzi N22 s kosmickou lodí Starliner, kterou čeká opravná bezpilotní testovací mise OFT-2. Starliner se usadil na oběžné dráze a začal pronásledovat Mezinárodní kosmickou stanici, ke které v rámci předešlé mise vinou závad nedorazil. Pozemní týmy zatím evidují pouze dvě technické anomálie menšího rozsahu. Zástupci Boeingu na tiskové konferenci oznámili, že dva motory OMAC potkala závada, což však nevadí, jelikož je celý systém vícenásobně zajištěn. Druhá anomálie se týká pomalejšího rozjezdu systému, který chladí kabinu lodi. Ani jedna z těchto událostí by však neměla mít vliv na plánovaný přílet lodi ke stanici. K automatickému připojení by mělo dojít v sobotu kolem 1:10 našeho času.
Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 0:40 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/ErzFeZYW8AEe_0f?format=jpg&name=4096×4096
Boeing uvádí, že závady nejsou problém, protože systém je jištěn. Což by asi platilo během jednoho z mnoha rutinních letů, ale co na to NASA v tomto případě? Němělo by jít spíše o dokonalou ukázku způsobilosti k pilotovanému letu?
NASA to samozřejmě bude řešit – stejně jako by řešila každou (větší či menší) anomálii. Že jim ale věří, dali najevo i tím, že v nedávném hlasování GO / NO GO pro pokračování přibližování dali GO.
Blíží se.
https://youtu.be/XSPhu6TKL7M
Paráda, videl som počas preletu ISS nad západným Slovenskom okolo 22:40 aj blížiaci sa Starliner 🙂
Náhodou jsem si všiml ISS kolem deváté, když jsem si byl v Brně zaběhat. Starliner jsem neviděl, byly trochu mraky a hlavně ještě docela světlo. Ale hledal jsem ho :-).
Gratulace!
Ďakujem 🙂
Vecer jsem bohuzel musel odejit driv… a…..
Takze si zase zahrajeme ohranou pisnicku zaznam je na ho.. zaznam je na ..uby. A ocekavana odpověď Mall dela co muze…. No to Boeing se starlinerem taky.. a vysledek no podobny… sice to doletelo ale bez par motoru a bylo to rado ze se to vubec pripojilo ….
Během vysílání se mi vysílací program odpojil od serveru, což je výjimečná záležitost. V tu chvíli bylo jasné, že záznam bude poškozen. Na jeho opravě se pracuje.
Já vím, že když je nějaká chyba, tak to lidé nezapomenou zdůraznit, ale když je vše v pořádku, tak se nic neříká. Z vašeho komentáře to ale vypadá, že je problém pokaždé. Takže jen pro pořádek, aby bylo jasno – před tímto přenosem jsme měli nepřerušenou sérii sedmi přenosů v řadě, jejichž záznam byl bez chyby k dispozici okamžitě po ukončení vysílání.
Konecne jsem to dokoukal a zajímavé a ano na konci to rikate zebude asi přerušený… jen teda vlastne zbytecne 🙂 zmínka v chatu nebo update by byla lepsi. Jinak máte pravdu,že poslední dobou ty výpadky moc nebyly, v tomto bohužel nastupuje selektivní pamět.
Takže děkuji za přenos a hezký den.
Rádo se stalo. 😉
K dotazu v přenosu: Orion musí stále ze zákona mít možnost připojit se k ISS a sloužit tak jako záloha komerčním lodím. Má tedy dokovací port standardu IDSS jako Dragon2 nebo Starliner a může se připojit k ISS. Je ale silně nepravděpodobné, že by k tomu někdy došlo (protože by to bylo strašné mrhání penězi).
Není toho prepravovaného nakladu málo? 227 kg. Po vydeleni 4 kosmonauty je vaha jednoho 57 kg bez skafandru.
Kde je chyba?
https://twitter.com/NASA/status/1527836596355186689?t=k9j_yK8OE_AMOrYqxrEqOw&s=19
Nikde – úkolem nebylo simulovat hmotnost posádky, dokonce ani přeprava toho nákladu nebyla důvodem této mise. Cílem je jen a pouze otestovat loď před prvním letem s posádkou a této příležitosti využili plánovači ISS k přepravě menšího množství nákladu.
Není to hazard? Pro ten další let.
Jako to, že při ostré misi bude loď o něco těžší? Osobně si nemyslím, že to je riziko – limity nosné rakety jsou určitě známy velmi přesně, takže tam problém nebude. A při samotném přiblížení bude těžší loď potřebovat lehce více paliva, což určitě také šlo spočítat předem a spočítané to bude. Jako riziko spíš vnímám tu nefunkčnost některých manévrovacích motorů. Navíc pokud to chápu správně, tak ty motory jsou na servisním modulu, který se zahodí a shoří, takže ani nedojde k poletové inspekci a tedy pořádnému zjištění příčiny s následnou nápravou.
Díky za záznam s komentářem, trochu jsem to zaspal, tak si to užiju alespoñ takto.
Ať se Vám líbí. 🙂
Vypadá to na ISS jak panzerfaust