sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Členům posádky mise Polaris Dawn brzy začne výcvik

Součástí mise Polaris Dawn bude i historicky první komerční výstup do volného kosmického prostoru.

Čtyřčlenné posádce, která se vydá na první soukromou misi, při které bude uskutečněn výstup do volného prostoru, začíná první měsíc výcviku. Jared Isaacman – velitel mise Polaris Dawn – tweetoval, že posádka začne koncem tohoto měsíce trénovat na svůj průkopnický let, jehož cílem je dostat se dále od Země, než lidé byli od poslední mise Apollo v roce 1972. Start mise Polaris Dawn proběhne nejdříve v listopadu letošního roku a apogeum oběžné dráhy bude ve výšce 1 400 kilometrů. Posádku budou tvořit dvě zaměstnankyně SpaceX Sarah Gillis a Anna Menon, stíhací pilot amerického letectva ve výslužbě Scott Poteet a Jared Isaacman. Během výcviku by měly členové posádky absolvovat nácvik na simulátoru Crew Dragonu ve SpaceX a také se zúčastní nácviku v bazénu, kde si budou moci vyzkoušet, jaký bude pobyt v mikrogravitaci.

Posádka mise Polaris Dawn. Zleva Anna Menon - Scott “Kidd” Poteet - Jared Isaacman - Sarah Gillis.
Posádka mise Polaris Dawn. Zleva Anna Menon – Scott “Kidd” Poteet – Jared Isaacman – Sarah Gillis.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Při výstupu do volného prostoru budou na sobě astronauti mít vylepšenou verzi skafandru, který je aktuálně používán při pilotovaných misích Crew Dragonu na ISS. Isaacman řekl, že nové obleky se liší hlavně v použitých materiálech, aby lépe chránily astronauty před mikrometeority a malými úlomky, které by mohly člena posádky zasáhnout během vycházky do volného prostoru. Jared také prozradil, že nový oblek na sobě budou mít členové posádky už během startu, jelikož uvnitř Crew Dragonu je málo místa na převlečení skafandru.

Kosmická loď Crew Dragon nemá přechodovou komoru, takže výstup do volného prostoru bude vyžadovat odtlakování (dehermetizaci) celé kabiny. Členové posádky následně otevřou poklop a ve výšce přibližně 500 kilometrů provedou výstup do volného prostoru, jak se uvádí na webových stránkách Polaris.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://polarisprogram.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.geekwire.com/wp-content/uploads/2022/02/220214-polaris4.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FLkC5chWQAQvJBX?format=jpg&name=large

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SFENCE
SFENCE
2 let před

Zamestnankyne SpaceX poleti pracovne za SpaceX?

Ivo
Ivo
2 let před
Odpovědět  SFENCE

Předpokládám, že nebyl nikdo další platící a tak SpaceX na oko šlo dolů s cenou, protože i tak na tom mají proklatě hezký vývar a za to si tam dali dva vlastní lidi, kteří pak zase budou mít zkušenost, která se jim vrátí při dalších letech.

steaph
steaph
2 let před
Odpovědět  Ivo

Nemyslím, že by bol nedostatok turistov. Skôr tam potrebujú dôkladnejšie testovať vlastné technológie pre Artemis / deep space. So všetkým platiacich turistov „otravovať“ nemôžu. Prípadne by im výsledky prevedené turistom NASA nemusela uznať.

zvejkal
zvejkal
2 let před

Ambiciozna misia, drzim palce a ostavam fas-cinovany aktivitami spacex.

Matěj Soukup
2 let před
Odpovědět  zvejkal

To bez pochyby. Budu držet palce, aby se jim vše povedlo.

PetrV
PetrV
2 let před

Začíná trénink posádky pro let na Mars? Ta se bude tvořit z ostřílených.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před

„…málo místa na převlečení skafandrů.“, vždyť se tam převlékají standardně!? Nehledě na to, že jej na sobě určitě nebudou mít po celou dobu letu. To jsem na ten nový skafandr opravdu zvědavý.

Matěj Soukup
2 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Takhle se vyjádřil Jared Isaacman. Upřímně mi to také moc nesedí.

steaph
steaph
2 let před
Odpovědět  Matěj Soukup

Zrejme tým myslel skladovanie. Držať v kabíne 8 skafandrov (4 ochranné a 4 EVA), prípadne sa prezliekať z jedného do druhého, to by mohla byť naozaj akrobacia. A je dosť možné, že si povezú aj rezervu pre prípad poškodenia, keďže ide o novinku. To všetko dokopy by ukrojilo dosť z užitočného priestoru kabíny.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před
Odpovědět  steaph

Převlékání v beztíži je vždycky akrobacie, ale to skladování by mohl být důvod. I když vypadají jako lehká kombinéza, určitě se nedají jednoduše poskládat „do komínku“.

Petr Melechin
2 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Sbalený skafandr je docela kompaktní. Je to dobře vidět ve videu v tomhle článku: https://www.elonx.cz/podivejte-se-jak-rychle-se-da-obleknout-skafandr-spacex-v-mikrogravitaci/

Matěj Soukup
2 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

To máš pravdu Petře, teď jenom vědět, jestli ten EVA skafandr bude taky takto kompaktní.

Radim
Radim
2 let před

Docela mě překvapilo, že CrewDragon zvládne dehermetizaci. Předokladám tedy, že tak byl už navržen. To je obecná vlastnost (Sojuz, Starliner), nebo specialitka?
Vostok, první Sojuzy a Gemini to tuším pouzily, dál už si neuvědomuji.

R.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpovědět  Radim

V podstatě jde o bezpečnostní opatření. Loď musí fungovat i při ztrátě tlaku. Pokud vím, měly s tím problém Vostoky a Voschody (přehřívání elektroniky). U Sojuzů funguje obytný úsek i jako přechodová komora, takže kvůli EVA není třeba odtlakovat celou loď, ale předpokládám, že ani to by nebyl velký problém. Některá Apolla také prováděla EVA ve volném prostoru s odtlakováním velitelského modulu.

https://kosmonautix.cz/2022/05/12/clenum-posadky-mise-polaris-dawn-brzy-zacne-vycvik/