sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Curiosity nepojede přes aligátoří záda

Selfie Curiosity z 11. října 2019

Ačkoliv se poslední dobou hlavní pozornost upíná na vozítko Perseverance, tak ani jeho starší sourozenec netrpí nudou. Vozítko Curiosity se po většinu času v březnu snažilo vystoupat na útvar Greenheugh Pediment. Jedná se o pozvolný svah, na jehož vrcholu se nachází rozdrcený pískovec. Vozítko již před dvěma lety tuto oblast krátce navštívilo – tehdy rover zdolal severní stěnu a nyní se vrací k jižní části, aby ji podrobněji prozkoumal. 18. března si však experti všimli nečekané změny terénu před sebou a rozhodli se, že se vozítko vrátí. Prostor před Curiosity totiž byl pokrytý útvary, kterým se říká ventifakty. Těchto větrem zbroušených kamenů bylo víc, než kolik jich rover viděl za deset let svého provozu na Marsu. Právě tento typ kamenů se před lety postaral o velmi výraznou degradaci povrchu kol roveru Curiosity. Od té doby už pozemští experti našli způsoby, jak zpomalit proces poškozování kol.

Do akce nasadili i algoritmus pro řízení trakce, který umožnil snížit frekvenci kontroly stavu kol. Součástí balíčku opatření bylo také rozhodnutí plánovat cesty roveru tak, aby se těmto ostrým kamenům vyhýbal. Právě to se týká i aktuálně objeveného pole ventifaktů tvořených pískovcem – ten je mimochodem nejtvrdší horninou, na který zatím Curiosity na Marsu narazila. Experti již objevené oblasti dali neoficiální název gator-back, což se dá přeložit jako aligátoří záda. Odborníci sice dopředu analyzovali celou oblast pomocí snímků z oběžné dráhy, ovšem ventifakty byly vidět až z mnohem větší blízkosti.

23. března roku 2022 (3 423. sol Curiosity na Marsu) pořídily kamery MastCam snímky, ze kterých bylo složeno toto 360° panorama. Pole větrem zbroušených kamenů (ventifaktů) dostalo od pozemního týmu neoficiální označení gator-back.
23. března roku 2022 (3 423. sol Curiosity na Marsu) pořídily kamery MastCam snímky, ze kterých bylo složeno toto 360° panorama. Pole větrem zbroušených kamenů (ventifaktů) dostalo od pozemního týmu neoficiální označení gator-back.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Z fotek od Curiosity bylo zcela jasně vidět, že tohle by pro naše kola nebylo dobré,“ říká Megan Lin, projektová manažerka Curiosity z Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii a dodává: „Jízda by musela být pomalá a nebyli bychom schopni aplikovat nejlepší metody řízení roveru.“ Oblast gator-back rozhodně není neprůjezdná, pouze její přejezd nestojí za rizika s tím spojená – nejde jen o vliv na kola, ale i o složitost přejezdu. Experti proto pracují na nové trase, po které se rover Curiosity vydá, aby mohl dál studovat horu Mount Sharp. Na tento 5,5 km vysoký vrchol Curiosity pomalu stoupá už od roku 2014. Díky této cestě může vozítko studovat odlišné sedimentační vrstvy, které před miliardami let formovala voda. Tyto vrstvy pomáhají vědcům porozumět tomu, zda případný mikroskopický život měl šanci přežít v dávném marsovském prostředí.

15. března (3 415. sol pobytu Curiosity na Marsu) pořídily kamery Mastcam několik snímků, které pokrývají pole ventifaktů - pískovcových kamenů, které byly vlivem větru obroušeny do ostrých hran. Toto pole dostalo neoficiální označení gator-back.
15. března (3 415. sol pobytu Curiosity na Marsu) pořídily kamery Mastcam několik snímků, které pokrývají pole ventifaktů – pískovcových kamenů, které byly vlivem větru obroušeny do ostrých hran. Toto pole dostalo neoficiální označení gator-back.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Útvar Greenheugh Pediment je široká svažitá pláň na úpatí Mount Sharp, která se táhne do vzdálenosti zhruba dva kilometry. Vědci zapojení do projektu roveru Curiosity si jí poprvé všimli na snímcích z oběžné dráhy ještě před přistáním vozítka, které nastalo v roce 2012. V této oblasti kolem Mount Sharp je totiž Greenheugh Pediment jedinečným útvarem. Vědci proto chtěli lépe porozumět tomu, jak vznikl.

V jeho blízkosti se také nachází val Gediz Vallis Ridge, který byl zřejmě vytvořen nesoudržnou drtí, která se sem svezla ze svahů hory. Curiosity má pořád zůstat v nižších oblastech Mount Sharp, kde je dostatek stop dávného působení vody a kde mohla existovat prostředí vhodná pro život. Rover se sice do horních částí Mount Sharp nedostane, ovšem zhruba kilometr a půl dlouhý přejezd přes Greenheugh Pediment vstříc Gediz Vallis Ridge by mohl nabízet možnost, jak velmi snadno prostudovat materiál pocházející z výrazně vyšších míst blízké hory. „Z dálky vidíme balvany o velikosti osobních automobilů, která byly sem dolů dopraveny z vyšších úrovní Mount Sharp. Možná v tom hrála svou roli voda na konci pozdní mokré fáze Marsu,“ říká Ashwin Vasavada, vědec z JPL zapojený do projektu a pokračuje: „Nevíme, co je to zač a právě proto jsme to chtěli vidět zblízka.

Rover Curiosity vyfocený kamerou MAHLI na robotickém rameni 26. února 2020 v oblasti Greenheugh Pediment
Rover Curiosity vyfocený kamerou MAHLI na robotickém rameni 26. února 2020 v oblasti Greenheugh Pediment
Zdroj: https://planetary.s3.amazonaws.com/

V průběhu dalších týdnů proto Curiosity sjede z oblasti Greenheugh Pediment dolů do míst, která už dříve prozkoumalo. Jde o přechodovou část mezi oblastí bohatou na jíly a lokalitou s vyšším obsahem sulfátů. Jíly se formovaly v době, kdy bylo prostředí na úpatí hory vlhké a nacházely se tu potůčky a jezírka. Soli se pak formovaly v době, kdy Mars průběžně vysychal. „Bylo opravdu fascinující vidět kameny, které přečkaly čas, kdy jezera vysychala a byla nahrazena suchými písečnými dunami,“ říká Abigail Fraeman, vědkyně z JPL zapojená do projektu a dodává: „Jsem opravdu zvědavá, co najdeme při naší další cestě po upravené trase.

Gediz Vallis Ridge
Gediz Vallis Ridge
Zdroj: https://www.researchgate.net/

Až za sebou rover Curiosity nechá oblast gator-back, budou jeho kola brázdit mnohem bezpečnější terén. Inženýři se však nyní zaměřují na známky opotřebení robotické paže vozítka, která nese (kromě jiného) i vrtačku. Během uplynulého roku přestaly fungovat brzdové mechanismy na dvou kloubech robotického ramene. Každý kloub má naštěstí záložní díly, které umožňují i nadále pokračovat v činnosti ramene včetně vrtání. Experti však již analyzují možnosti co možná nejlepšího využívání ramene, aby bylo zajištěno, že tyto záložní díly budou pracovat, jak dlouho to jen bude možné.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia23378-annotated-1041.jpg
https://www.nasa.gov/…degree-panorama-of-greenheughs-gator-back-rocks-web.jpg
https://www.nasa.gov/…/e1-pia25175-curiosity-finds-greenheughs-gator-back-rocks-16.jpg
https://planetary.s3.amazonaws.com/web/assets/pictures/20200321_PIA23624_downsized.jpg
https://www.researchgate.net/…-Gediz-Vallis-located-within-the-sulphate-bearing.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2022/04/11/curiosity-nepojede-pres-aligatori-zada/