sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Aspera

NASA 14. května oznámila, že společnosti Rocket Lab zadala zakázku na vynesení mise Aspera raketou Electron. Start je naplánován nejdříve na první čtvrtletí roku 2026 ze startovacího komplexu 1 společnosti na Novém Zélandu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Záchranný systém Orionu prošel kvalifikací

Inženýrům se úspěšně podařilo otestovat únikový (abort) raketový motor od firmy Northrop Grumman, který bude určen pro záchrannou věžičku kosmické lodi Orion. Statický zážeh proběhl 31. března v areálu zmíněné firmy u města Promontory v Utahu. Během třetího (a také posledního) statického zážehu za běžných teplot motor pracoval po dobu přibližně 4 sekund a vyvinul tah 181 tun. Test také ověřil správné fungování nové tepelné izolace těla motoru i potrubí pro vedení spalin. Nyní, když je série testů všech tří motorů dokončena za vysokých, nízkých i běžných teplot, je celý záchranný systém kvalifikován a tedy připraven k použití na misích s astronauty počínaje Artemis II.

Schéma systému LAS
Schéma systému LAS
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Během pilotovaných misí bude záchranný systém LAS (launch abort system) schopen odnést kosmickou loď Orion do bezpečné vzdálenosti od rakety SLS, pokud by došlo k nebezpečné situaci – ať už v době, kdy raketa stojí na startovní rampě, nebo během jejího letu. Celý systém LAS je tvořen trojicí motorů na tuhé pohonné látky. Únikový (abort) motor má za úkol odtáhnout loď Orion pryč od rakety, orientační (attitude control) zajišťuje změny dráhy a orientace kabiny po aktivaci záchranného systému a konečně odhazovací (jettison) motor se zažehne za účelem odhození systému LAS od lodi Orion, která poté přistane na padáku, aby posádka bezpečně přistála.

V rámci blížící se mise Artemis I ještě v lodi Orion nebude žádná lidská posádka – není tedy nutné, aby byly v záchranné věžičce aktivní únikový a orientační motor. Pouze odhazovací motor bude plně aktivní, aby zajistil odpojení lodi Orion od věžičky LAS. Po jejím odhození může kosmická loď pokračovat na cestě k Měsíci.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/abortmotor3.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D2M8jtAW0Ak9Oew.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před

Zajímavé, ale nechtěl bych být v kůži astronautů, když se to spustí.

Petes
Petes
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Nechtěl bych být v kůži astronautů kdyby se to při potřebě nespustilo 🙂

PetrV
PetrV
3 let před

Prekvapuje mne, že to zkouší teprve teď.

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  PetrV

Je rozdíl mezi zkouškou a kvalifikací.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  PetrV

To se nezkouší teprve teď. Systém LAS se skládá ze tří motorů, každý motor prošel třemi samostatnými kvalifikačními testy. Celkem bylo tedy provedeno devět statických kvalifikačních testů (Jettison Motor prošel svým finálním, třetím testem 16.10.2019, Attitude Control Motor prošel svým třetím testem 25.2.2020 a Abort Motor prošel svým třetím testem 31.3.2022).

Kromě toho byl 2.7.2019 proveden komplexní kvalifikační test systému LAS za letu Ascent Abort-2.
https://www.youtube.com/watch?v=4rfsDMGplZU

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
3 let před

Porad mi nejde do hlavy proc pri A1 nebude kompletne aktivni LAS…nedava to absolutne smysl – naklady navic nula a v pripade selhani SLS by alespon z hlediska PR mohli vyzdvihnout, ze LAS zafungoval jak mel a Orion zachranil. Co je duvodem proc LAS nemit pri A1, kdyz pri testech LAS pro Saturn nosic skutecne realne selhal?

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Test AA-2, o kterém jsem psal v jiném komentáři, měl být původně až po misi Artemis I. Realizace AA-2 byla přesunuta před Artemis I až na základě analýzy, kterou NASA vypracovala na základě požadavku Bílého domu za éry Donalda Trumpa o prověření možnosti letu dvoučlenné posádky při misi Artemis I. Analýza neobsahovala úpravu LAS pro Artemis I na plně funkční systém. Místo toho bylo navrženo použít LAS z Artemis II už při Artemis I. Když byla idea změny letu Artemis I na pilotovaný odmítnuta, nedošlo k přesunu LAS z Artemis II kvůli nutnosti vyrobit pro Artemis II nový LAS. To by nebylo v souladu s Vaším předpokladem „náklady navíc nula“.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.