sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Záchranný systém Orionu prošel kvalifikací

Inženýrům se úspěšně podařilo otestovat únikový (abort) raketový motor od firmy Northrop Grumman, který bude určen pro záchrannou věžičku kosmické lodi Orion. Statický zážeh proběhl 31. března v areálu zmíněné firmy u města Promontory v Utahu. Během třetího (a také posledního) statického zážehu za běžných teplot motor pracoval po dobu přibližně 4 sekund a vyvinul tah 181 tun. Test také ověřil správné fungování nové tepelné izolace těla motoru i potrubí pro vedení spalin. Nyní, když je série testů všech tří motorů dokončena za vysokých, nízkých i běžných teplot, je celý záchranný systém kvalifikován a tedy připraven k použití na misích s astronauty počínaje Artemis II.

Schéma systému LAS
Schéma systému LAS
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Během pilotovaných misí bude záchranný systém LAS (launch abort system) schopen odnést kosmickou loď Orion do bezpečné vzdálenosti od rakety SLS, pokud by došlo k nebezpečné situaci – ať už v době, kdy raketa stojí na startovní rampě, nebo během jejího letu. Celý systém LAS je tvořen trojicí motorů na tuhé pohonné látky. Únikový (abort) motor má za úkol odtáhnout loď Orion pryč od rakety, orientační (attitude control) zajišťuje změny dráhy a orientace kabiny po aktivaci záchranného systému a konečně odhazovací (jettison) motor se zažehne za účelem odhození systému LAS od lodi Orion, která poté přistane na padáku, aby posádka bezpečně přistála.

V rámci blížící se mise Artemis I ještě v lodi Orion nebude žádná lidská posádka – není tedy nutné, aby byly v záchranné věžičce aktivní únikový a orientační motor. Pouze odhazovací motor bude plně aktivní, aby zajistil odpojení lodi Orion od věžičky LAS. Po jejím odhození může kosmická loď pokračovat na cestě k Měsíci.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/abortmotor3.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D2M8jtAW0Ak9Oew.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
2 let před

Zajímavé, ale nechtěl bych být v kůži astronautů, když se to spustí.

Petes
Petes
2 let před
Odpovědět  Jan Jancura

Nechtěl bych být v kůži astronautů kdyby se to při potřebě nespustilo 🙂

PetrV
PetrV
2 let před

Prekvapuje mne, že to zkouší teprve teď.

Radek
Radek
2 let před
Odpovědět  PetrV

Je rozdíl mezi zkouškou a kvalifikací.

Jiří Hošek
2 let před
Odpovědět  PetrV

To se nezkouší teprve teď. Systém LAS se skládá ze tří motorů, každý motor prošel třemi samostatnými kvalifikačními testy. Celkem bylo tedy provedeno devět statických kvalifikačních testů (Jettison Motor prošel svým finálním, třetím testem 16.10.2019, Attitude Control Motor prošel svým třetím testem 25.2.2020 a Abort Motor prošel svým třetím testem 31.3.2022).

Kromě toho byl 2.7.2019 proveden komplexní kvalifikační test systému LAS za letu Ascent Abort-2.
https://www.youtube.com/watch?v=4rfsDMGplZU

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
2 let před

Porad mi nejde do hlavy proc pri A1 nebude kompletne aktivni LAS…nedava to absolutne smysl – naklady navic nula a v pripade selhani SLS by alespon z hlediska PR mohli vyzdvihnout, ze LAS zafungoval jak mel a Orion zachranil. Co je duvodem proc LAS nemit pri A1, kdyz pri testech LAS pro Saturn nosic skutecne realne selhal?

Jiří Hošek
2 let před
Odpovědět  Pavel Kralicek

Test AA-2, o kterém jsem psal v jiném komentáři, měl být původně až po misi Artemis I. Realizace AA-2 byla přesunuta před Artemis I až na základě analýzy, kterou NASA vypracovala na základě požadavku Bílého domu za éry Donalda Trumpa o prověření možnosti letu dvoučlenné posádky při misi Artemis I. Analýza neobsahovala úpravu LAS pro Artemis I na plně funkční systém. Místo toho bylo navrženo použít LAS z Artemis II už při Artemis I. Když byla idea změny letu Artemis I na pilotovaný odmítnuta, nedošlo k přesunu LAS z Artemis II kvůli nutnosti vyrobit pro Artemis II nový LAS. To by nebylo v souladu s Vaším předpokladem „náklady navíc nula“.

https://kosmonautix.cz/2022/04/07/zachranny-system-orionu-prosel-kvalifikaci/