Firma Astra Space oznámila příčinu selhání mise ElaNA-41, která se uskutečnila 10. února 2022. Zajímavostí je, že firma neoznámila pouze jednu závadu, která způsobila ztrátu mise, ale hned dvě. Start se uskutečnil 10. února ve 21 hodin našeho času. První stupeň pracoval bez problémů, ale během oddělení stupňů došlo k anomálii vedoucí k tomu, že horní stupeň nedosáhl oběžné dráhy. Už na záběrech během přímého přenosu jsme mohli vidět jednu ze dvou závad a tou bylo špatné oddělení aerodynamického krytu. Nakonec se ale ukázalo, že i kdyby se kryt správně oddělil, měla by raketa další problém. Jaký? Nato se pojďme teď podívat.
Chris Kemp (zakladatel, předseda a generální ředitel společnosti Astra Space) ve svém tweetu uvedl: „Je mi velice líto, že jsme nedokázali dopravit náklad našich zákazníků na oběžnou dráhu. Prohlížím si s naším týmem telemetrii a co nejdříve poskytneme další informace.“ Společnost okamžitě zahájila vyšetřování s cílem zjistit, co způsobilo selhání celé mise. Vyšetřování probíhalo ve spolupráci s Federálním úřadem pro letectví (FAA), který zajišťuje vládní dohled nad aktivitami týkajících se kosmického průmyslu a je zodpovědný za udělování licencí ke startům.
Po bližším prozkoumání firma Astra potvrdila, že aerodynamický kryt se před zážehem motoru na druhém stupni nepodařilo správně oddělit kvůli tomu, že separační mechanismy, kterých má Rocket 3.3 celkem 5, se aktivovaly ve špatném pořadí, což mělo za následek pohyb krytu špatným směrem a tím došlo k odpojení kabelu. Jenže kabel se odpojil ve chvíli, kdy se měl aktivovat poslední mechanismus, který by kryt uvolnil. To mělo za následek nesprávné oddělení krytu, který tak zůstal k raketě připojený.
Naneštěstí druhý stupeň je u této rakety schovaný právě pod aerodynamickým krytem. Ani neoddělený kryt však druhému stupni nezabránil, aby zapálil svůj motor. Druhý stupeň si tak prorazil cestu ven skrz lehce pootevřený aerodynamický kryt, což se podílelo na nekontrolovatelné rotaci druhého stupně. Všimněte si, že jsem nepoužil slovo způsobilo, ale podílelo. Má to jednoduchý důvod. Problém totiž nenastal jen u oddělení krytu, ale po nehodě firma Astra uvedla, že motor na druhém stupni kvůli chybě v softwaru nemohl využívat systém vektorování tahu, který se stará o naklánění motoru a tím umožňuje druhému stupni manévrovat. Nemožnost vektorování tahu vedla k tomu, že se horní stupeň vymkl kontrole potom, co si prorazil cestu skrz špatně oddělený kryt.
Tento specifický softwarový problém Astra nepředvídala. Po simulacích obou problémů na letovém hardwaru v továrně společnosti Astra v Alamedě v Kalifornii firma oznámila, že série zpožděných příkazů vedla k řetězci následných událostí, které nakonec vedly k nemožnosti, jakýmkoliv způsobem použít systém vektorování tahu. Astra také uvedla, že oba problémy na sobě byly nezávislé. To znamená, že problém s oddělením krytu neměl vliv na ztrátu systému vektorování tahu na druhém stupni.
Astra hned po zjištění problémů tyto chyby opravila. Všechny díly, které obsahovaly tyto chyby, byly tedy opraveny. Astra také představila upgrady softwaru, které jsou navrženy tak, aby byl systém „odolnější“ vůči události, která se nazývá ztráta paketů. Ta způsobila, že systém vektorování tahu byl nefunkční. Po testování na letovém hardwaru Astra Space prohlásila, že byla schopna prokázat, že provedené opravy a úpravy eliminují problém, který se vyskytl při misi ElaNa-41.
Zatím to vypadá, že další start této malé rakety by mohl proběhnout už 13. března z rampy na ostrově Kodiak na Aljašce. Náklad na palubě by měl být technologický demonstrátor S4 CROSSOVER, který zůstane připojen k druhému stupni. O misi S4 CROSSOVER Vás samozřejmě budeme informovat formou samostatného předstartovního článku zde na webu.
Zdroje informací:
https://astra.com/
https://everydayastronaut.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/51860729816_8c4078dc71_k-1920×1280.jpg
https://astra.com/wp-content/uploads/2022/05/ogive_fairing_rev01-03.png
https://www.nasaspaceflight.com/…/51256278569_d773b65a1e_o-1920×1280.jpg
https://techcrunch.com/…/uploads/2020/09/Ehsp9KqUwAMT4XU.jpeg?w=1024
Docela udivující, které závady se odstraňovaly. Jako by měli inženýry programátory od Boeingu. A to jsme se smáli když „sověti“ vymysleli metodu „zkontroluj si po sobě svou práci“.
Nebo tam zapáchá ryba?
Ještě že ty rakety nejsou vyhlídkové.
Pokud to chápu dobře, nastalo rušení na nějakém spoji a selhala redundance nebo opakování příkazu. Testování podobných chyb je jedním z největších problémů při softwarovém vývoji. Poměrně blbě se to simuluje a týká se to obrovského množství komponent. Tedy nemuseli mít inženýry z Boeingu, ale stačilo, aby měli prostě málo lidí. Pokud se kouknete na na nabídky pracovních míst, tak to vypadá, že nemají zrovna přebytek zaměstnanců. Spolu s tlakem na termín startu je to klasický recept na katastrofu. https://astra.com/careers/#open-roles