Na úterních 13:00 SEČ je plánován start nosné rakety Sojuz-2.1a s horním stupněm Fregat-M. Tento nosič má startovat z kosmodromu Pleseck v Archangelské oblasti a nákladem při této misi bude družice Meridian-M n°20L. Tato telekomunikační družice by měla zamířit na velmi protáhlou oběžnou dráhu Molnija (900 × 39 000 km se sklonem 65° vůči rovníku). Družice programu Meridian-M mají duální režim. Primárně slouží armádní komunikaci, ale využívají se i k civilním účelům. Výrobcem této komunikační družice je výrobní závod ISS Rešetněv a odhaduje se, že družice neváží více než dvě tuny. Jejím úkolem by mělo být zajištění komunikace s loděmi a letouny, které se pohybují v oblasti Severního ledového oceánu, ale i s pozemními stanicemi na Dálném Východě a na Sibiři.
Oběžná dráha typu Molnija se pro pokrytí oblastí daleko od rovníku hodí lépe než geostacionární oběžná dráha. Zákony nebeské mechaniky nám říkají, že na protáhlé dráze se družic v apoapsidě (nejvzdálenějším bodě dráhy) pohybuje nejpomaleji. To znamená, že zde z celého oběhu stráví nejvíce času. Jelikož je dráha Molnija vůči rovníku skloněna, je možné pozici apogea posunout nad severní polokouli.
Tím je zajištěno, že družice bude při pohledu ze severních polárních oblastí po většinu času nad obzorem a schopná zajišťovat komunikaci. Dobu, kdy se schová pod obozrem, musí vykrýt další družice. V aktuálním případě půjde již o třetí vypuštěnou družici z řady Meridian-M. Tato řada družic společně se s družicemi programu Glonass-M vytváří tzv. Ruský integrovaný systém komunikačních družic ISSS.
Program Meridian-M by měl postupně nahradit hned tři starší řady družic – Molnija-1T (11F658T), Molnija-3 (11F637) a Parouss (11F627). Družice řady Meridian-M mají oproti zmíněným starším projektům delší životnost (sedm let oproti jednomu až dvěma rokům), vyšší produkci elektrické energie (3 kW oproti 1 kW) a unesou větší užitečný náklad (tři transpondéry namísto jednoho). Jejich platforma je přetlaková a stabilizovaná ve třech osách. Část systémů tzv. užitečného vybavení je odvozena od technologií používaných na navigačních družicích GLONASS-M.
Jelikož se startuje z kosmodromu Pleseck, nedá se očekávat zajištění přímého přenosu ze startu.
Přeloženo z:
https://nextspaceflight.com/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://space.skyrocket.de/img_sat/meridian__3.jpg
https://www.russianspaceweb.com/…/meridian/meridian_kgch_2.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/5696654_orig.png
Mám 3 dotazy k obrázku oběžné dráhy:
Doba oběhu je 12 hodin?
To znamená, když se Země otočí jednou za 24 hodin, pak apoapsida je v 6. hodině jednou nad Ruskem a podruhé nad Grónskem?
Jsou tedy roviny oběžných drah těchto družic v počtu tří až čtyřech vzhledem k ose Země pootočeny o 360°/počet a posunutý o 12 hodin/počet (aby byly vždy nad „ruským obzorem“)?
Ano, oběh na této dráze trvá 12 hodin. Dobře je to vidět na tom posledním obrázku.
Přesně tak, jedno otočení Země vychází na dva oběhy družice.
Ano, dochází k synchronizaci jejich drah, což je hezky vidět na animacích na této wiki stránce. Ale díky dostatečné výšce (okolo 40 000 km) a výraznému sklonu dráhy vůči rovníku mohou pozemní stanice dostatečně blízko severnímu pólu vidět nad obzorem družici i když je zrovna v apogeu „grónského“ oběhu.
Děkuji za odpověď.
Není zač.
https://en.wikipedia.org/wiki/Molniya_orbit
Úplně nejlíp ty oblety charakterizuje obrázek „Groundtrack“ na tom odkazu pana Majera. Skoro jedenáct hodin „kouká“ na prostor nad Ruskem a druhých jedenáct hodin nad Spojenými státy. Nad jižní polokoulí vždy prosviští během hodinky. Stanice umístěná na sevením pólu s ní může během dne komunikovat celých dvacet hodin z dvacetičtyř.
.. tohle mělo být pod panem Borinem.
Děkuji za odpověď.
Zkusil jsem google, ale neúspěšně, věděl by někdo odkaz na podrobnosti toho komunikačního systému, pásma, kmitočty majáků, vlastnosti těch transpondérů, jestli někde existuje nějaký popis pozemní stanice pro ty civilní účely a tak.
Na aerodynamickém krytu Sojuzu bylo při startu dobře vidět velké „Z“. Nechutné.
Bohužel … taky jsme si toho všimli. Je to smutné.
Molnia-M: Jejich platforma je přetlaková a stabilizovaná ve třech osách.
Co znamená tady ta přetlaková platforma? Elektronika je v přetlakovém modulu s nějakou inertní atmosférou kvůli zajištění chlazení?
Pardon, překlep. .. Meridian-M platforma nikoliv Molnia dráha
Přesně tak. Pro různé elektronické prvky je fungování v plynné atmosféře jednodušší než ve vakuu.