sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stopaři na cestě k Měsíci #7: Team Miles

Team Miles

Jedna velkolepá mise, která otestuje způsobilost nové super rakety a kosmické lodě k pilotovaným letům k Měsíci a dále. To je mise Artemis I. Za tímto všemi sledovaným startem, jehož dosažení je po letech na dosah ruky, se skrývá dalších deset rozměry malinkatých misí. Rozměrem sice malých, ambicemi ale odvážných misí. Deset CubeSatů, které poletí společně s Artemis I a budou plnit rozličné technologické a vědecké výzvy. Jedna mise zajímavější než druhá a všechny ve skoro kapesním vydání! My se dnes podíváme v rychlosti na jeden CubeSat, jehož primárním cílem je testování nových inovativních způsobů navigace a pohonu v meziplanetárním prostoru. Stále jde o 6U CubeSat, ale s cíli opět tak zajímavými, že by se za ně nemusela stydět lecjaká velká mise. Poznejte Team Miles.

Za návrhem a stavbou tohoto CubeSatu stojí skupina občanských vědců a inženýrů, kteří se dali dohromady v rámci výzvy NASA Cube Quest, což je soutěž o 5 milionů dolarů. V této soutěži mají soutěžní týmy navrhnout a postavit CubeSaty připravené pro vypuštění do kosmického prostoru. Tématem soutěže je, aby tyto družice byly schopné komplexních a pokročilých operací u Měsíce a v meziplanetárním prostoru.

Team Miles
Team Miles
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Tým vědců a inženýrů, který se této soutěže účastnil, navrhl právě i Team Miles a technologie, které v něm testuje, považuje za své duševní vlastnictví. Fungují proto nyní pod firmou Miles Space a nabízejí inovativní pohon, navigaci a komunikaci jako komerční produkt. A co že je to za produkty?

Hlavní náplní CubeSatu je inovativní iontový pohon, který využívá hybridní plazmovou a laserovou trysku, jenž využívá jako pohonnou látku ionizovaný jód. Team Miles nese čtyři tryskové hlavy, které se mohou natáčet a naklánět. Mohou tedy sloužit zároveň jako hlavní pohon, ale i k řízení orientace a změně polohy. Cílem hlavní mise je provádět změny dráhy a zajišťovat orientaci při cestě dlouhé 4 miliony kilometrů od vypuštění od druhého stupně rakety SLS – stupně ICPS. Zmíněné 4 miliony kilometrů jsou základním cílem, ale tým věří, že bude schopen komunikovat s CubeSatem a CubeSat bude fungovat až 96 milionů kilometrů. Tah trysek je 5mN a specifický impuls je 760 sekund. CubeSat si sebou veze 1 kilogram pohonné látky. Celý pohonný systém pak dosahuje hmotnosti pouze 1,5 kilogramu včetně paliva.

Testování trysek CubeSatu
Testování trysek CubeSatu
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Motory využívají pulzní elektrostatický cyklus. Provozní látka vstupuje do oblasti tvorby plazmy, kde se nachází elektrody. Provozní látka ve formě páry pak expanduje a mění tlak na své cestě směrem k ústí trysek. Paschenův zákon zajišťuje, že se v páře objeví jiskra v místě, kde se napájecí napětí setkává s tlakem na Paschenově křivce (Tento zákon říká: Je-li ve dvou výbojových trubicích s rovinnými elektrodami a tímtéž plynem součin pd (součin tlaku a vzdálenosti elektrod) stejný, je stejné i zápalné napětí). Ústí každé trysky je osazeno vysokonapěťovými elektrodami. Napětí jedné elektrody působí tak, že usměrňuje a extrahuje kladné ionty z plazmy. Druhá ovlivňuje elektrony. Elektrony, které jsou mnohem méně hmotné než ionty, opouštějí plazmu před ionty a vytvářejí tah z jejich interakce s urychlovacími elektrodami. Jakmile jsou elektrony mimo trysku, vytvoří virtuální katodu, která táhne ionty zbývající v trysce – udržují tedy tah.

Tento pohon se vyznačuje nízkou hmotností a velmi malou spotřebou energie. Během práce trysek si bere jen 22 wattů. Díky použitému palivu a způsobu pohonu je i palivo levné, podobně jako výroba samotných trysek, které využívají některé komerčně dostupné komponenty. Pohon byl navržen tak, aby se dal jednoduše implantovat do různých CubeSatů – cílem je, aby byl univerzální.

Krom samotného pohonu musí být schopen tento CubeSat také komunikovat se Zemí. Během letu bude testovat softwarově řízený radiový komunikátor, který má rozměry 83.3 x 50.8 x 8.4 mm. Výhodou je, že může měnit frekvenční rozsah od 70 MHz po 6 GHz. Anténa je napájena přes vysokorychlostní připojení USB 3.0 do palubního počítače.

A palubní počítač je poslední zajímavou součástí mise. Využívá prakticky zcela autonomní software, který je schopen samostatně vyhodnocovat polohu CubeSatu, upravovat dráhu, či reagovat na nenadálé situace.

CubeSat má hmotnost 14 kilogramů a jeho rozměr NASA přirovnává k chlebníku. Z toho vyplývá, že průměrný americký chlebník má rozměr 10 cm x 20 cm x 30 cm.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://miles-space.com/
https://www.ettus.com/
https://space.skyrocket.de/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/photo_1_patch_team_miles.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/miles_with_solar_panels_square_0.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/miles_plume_thurster_testing.png
https://www.researchgate.net/profile/David-Hitt/publication/343639203/figure/fig4/AS:924150063439874@1597345953206/Testing-the-thrusters-on-the-CubeSat-from-Team-Miles-which-is-also-competing-in.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SaturnV
SaturnV
3 let před

…z toho vyplývá, že průměrný americký chlebník má rozměr 10 cm x 20 cm x 30 cm.
😀 😀 😀
Parádní článek. Už se nemůžu dočkat startu.

PetrDub
PetrDub
3 let před
Odpověď  SaturnV

Tak ta věta mě také opravdu moc pobavila.

Ale velmi zajímavý je i samotný cubesat, pokud to chápu správně, tak do 30 dkg se jim vešel kompletní HW pohonného systému, trysky i s naklápěním… Za mě klobouk dolů a budu držet palce, ať to funguje správně. Pravda tedy je, že specifický impulz motoru je na iontové motory nic moc, ale pořád je to cca dvojnásobek impulzu chemických motorů. Nevím, jestli je to daň za použitou technologii, nebo lze v tomto ohledu očekávat konstrukční vylepšení do budoucna.

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
3 let před

Diky za clanek a musim rict, ze me vsechny cubesaty pro tuhle misi mile prekvapily…opravdu to neni jen (PR) balast, ale skutecna pridana hodnota! Jeste prikladam prepocet z americkych jednotek chlebniku na ceske SI jednotky – cubesat je velky jako 11 slunecnich clon z Fabie postavenych na sebe!;-)

PetrDub
PetrDub
3 let před
Odpověď  Lukáš Houška

Navíc není zřejmé, jestli se jedná o polovinu žirafy ve směru shora dolů, nebo ve směru zepředu dozadu, což je u žirafy dost podstatný rozdíl :-). Ve fábiích by to bylo každému hned jasné, navíc ji lze dobře použít jako jednotku objemu, hmotnosti, délky, plochy, výkonu, …

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.