sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

NASA podpořila inovativní projekty malých firem

Program STTR (Small Business Technology Transfer), který NASA používá k přenosu technologií od malých firem, rozdělil 15 milionů dolarů mezi společnosti, které chtějí pokračovat ve vývoji inovativních technologií, které se věnují různým tématům – od letectví přes vědu až po kosmický průzkum. „NASA je hrdá, že může spolupracovat se všemi vybranými firmami a jejich partnerskými výzkumnými institucemi. Můžeme do oboru přinést čerstvé nápady a využít je při agenturních misích, ale i na komerčním trhu,“ vysvětluje Jenn Gustetic, ředitelka pro inovace a partnerství v počáteční fázi pro Ředitelství vesmírných technologií NASA ve Washingtonu a dodává: „Navázání spolupráce s malými firmami nám umožní využívat pestré nápady a schopnosti, které obohacují národní ekonomiku.

Infografika k první fázi programu STTR z roku 2021.
Infografika k první fázi programu STTR z roku 2021.

Zmíněný program STTR má za úkol poskytnout finance a další nefinanční podporu malým firmám, které však musí navázat spolupráci s americkými výzkumnými institucemi. V aktuálním kole bylo do druhé fáze posunuto 20 návrhů od 19 firem. Všechny už přijaly podporu v rámci první fáze STTR v červnu 2020. V rámci této fáze se prokázala realizovatelnost navržených technologií. V rámci druhé fáze nyní každá oceněná firma získá až 750 000 dolarů na vývoj, demonstraci a dodání těchto technologií do NASA, na což mají firmy 24 měsíců.

STTR nejenže využívá to nejlepší z malých firem, které se pohybují v oboru letectví a kosmonautiky, ale také využívá odborné znalosti studentů a profesorů, kteří jsou zapojeni do každodenního výzkumu,“ zdůrazňuje Jason L. Kessler, vedoucí programů SBIR (Small Business Innovation Research) a STTR v ústředí agentury NASA ve Washingtonu a dodává: „Je neskutečné zažívat vznik partnerství, která usilují nejen o dosažení našich společných technologických cílů, ale také o to, aby pomohla naší zemi růst a vést tento obor.“ Plný souhrn všech oceněných firem naleznete zde. Dále následuje výběr několika zajímavých návrhů.

Interstel Technologies, Inc. je malá firma z Ewa Beach na Havaji, která navázala spolupráci s University of Hawaii ve městě Manoa a organizací ANNH (Alaska Native-Serving and Native Hawaiian-Serving). V rámci jejich návrhu, který se nyní dostal do druhé fáze, plánují vývoj škálovatelného systému, který by umožnil koordinovat, řídit a navádět velké roje strojů (například družic, vzdušných dronů, či roverů), které mohou prozkoumávat povrch Měsíce či Marsu s nižšími náklady a kratším časem na vývoj, než co potřebují tradiční velké a drahé družice. Technologie najde uplatnění i na Zemi – například při rychlejším vyhledání lesních požárů či sopečné činnosti.

Řízení hejna robotů se dá využít i při průzkumu oceánů.
Řízení hejna robotů se dá využít i při průzkumu oceánů.
Zdroj: https://www.hawaii.edu/

Navrženou technologii nejprve vyvíjela University of Hawaii ve městě Manoa v rámci kontraktu s NASA. Univerzita však vysledovala komerční potenciál tohoto produktu a tak v roce 2014 požádala vývojáře, zda by se nepřidali do programu ,který univerzita používá k urychlení vývoje malých, rozvíjejících se firem a výsledkem byl Interstel. V rámci programu STTR se tato firma spojila s docentem z univerzity, který se specializuje na autonomní roje robotických strojů. Právě to byl podle malé firmy rozhodující chybějící prvek potřebný pro jejich projekt STTR.

AdvR, Inc je malá firma z města Bozeman v Montaně, která spolupracuje s programem STTR už téměř dvacet let. Do aktuálního druhého kola se dostaly hned dva její návrhy. Ve spolupráci s University of Illinois z Urbana-Champaign chce firma AdvR dosáhnout pokroku na poli využívání kvantových procesů. Cílem je vytvořit dvoufotonový zdroj, který by se dal využít k astrofyzikálním misím, ale i pro kvantové sítě, kosmickou navigaci, kvantovou komunikaci a další.

Zdroj fotonových párů od firmy AdvR.
Zdroj: https://advr-inc.com/

Kvalifikovanou partnerskou výzkumnou institucí nemusí být pouze vysoká škola nebo univerzita, ale může to být i nezisková výzkumná organizace, nebo federálně financované výzkumné a vývojové centrum (FFRDC). Proto firma AdvR u svého druhého návrhu pokračuje v partnerství s federálně financovaným výzkumným a vývojovým centrem MIT Lincoln Laboratory v Lexingtonu, stát Massachusetts. Tato spolupráce se týká vývoje kvantového komunikačního vybavení, které by mohlo najít uplatnění při vývoji komunikačních spojů mezi oběžnou dráhou a Zemí a třeba i při budování zatím hypotetické globální kvantové sítě.

Společnost SPEC Innovations z města Manassas ve Virginii spolupracuje s George Mason University ve městě Fairfax ve Virginia. jejich společným cílem je vyvinout a demonstrovat aplikace softwaru, který s pomocí umělé inteligence převádí tradiční provozní činnosti do provozních modelů, které mohou používat digitální asistenti. Technologii by mohla najít uplatnění i u bezpečnostních leteckých programů, které NASA také vyvíjí. Zmíněná George Mason University používá při výuce technologii od SPEC Innovations. To přimělo jednoho z univerzitních profesorů, aby upozornil společnost SPEC na možnosti v projektu STTR. Během druhé fáze bude SPEC Innovations dále rozvíjet technologii digitálního asistenta, která již zaujala další komerční organizace.

1 Komentář

Podporuje něco podobného ESA?