Mise Plato má povolení pro vstup do další fáze

Konstrukce sondy PLATO

Plato, nová evropská mise, která by měla hledat exoplanety, dostala zelenou a její vývoj tedy může pokračovat. Projekt úspěšně 11. ledna překonal kritický moment, když prošel důležitým zhodnocením. V rámci hodnotícího procesu se posuzovala vyspělost kompletního kosmického segmentu, tedy družicové platformy a modulu užitečného zařízení. Podařilo se potvrdit pevnost rozhraní mezi platformou a vědeckým modulem, ověřoval se harmonogram užitečného zatížení se zvláštním důrazem na sériovou výrobu 26 kamer a také robustnosti harmonogramu vývoje mise. Plato totiž využije 26 kamer, s jejichž pomocí bude objevovat a charakterizovat exoplanety, které obíhají kolem hvězd podobných našemu Slunci.

Termálně-elastické zkoušky optické lavice mise Plato.

Přezkum byl stanoven speciálně pro Plato z důvodu vývojových rizik spojených se sériovou výrobou kamer. Celé zhodnocení probíhalo od července do prosince 2021. Hodnotící tým tvořilo více než 100 lidí z ESA, kteří byli rozděleni do dvou týmů – jeden pro platformu a druhý pro užitečné vybavení. Experti následně předložili komisi své výsledky. Zasedání komise proběhlo 11. ledna 2022 a téměř všechny aspekty výroby, sestavování a zkoušek kamer byly úspěšně prověřeny pomocí zkoušek strukturálních, inženýrských a kvalifikačních modelů kamerových jednotek, které probíhaly na několika místech v Evropě. Termo-elastické vlastnosti optické lavice, která ponese jednotlivé kamery, byly prověřeny inovativní testovací metodou, kterou vyvinul hlavní dodavatel mise, firma OHB System AG..

Schéma jednoho teleskopu mise PLATO.

Zdroj: http://sci.esa.int

Po splnění tohoto milníku může začít druhá fáze kontraktu, v jehož čele je primárním dodavatelem OHB System AG, ale součástí hlavního jádra jsou i francouzská Thales Alenia Space a švýcarská RUAG Space System. Za zajištění užitečného zatížení Plato je odpovědná Evropská kosmická agentura, která v tomto směru spolupracuje s evropským konsorciem ústavů a firem PMC (Plato Mission Consortium) v souladu s uzavřenou dohodou MLA. Dalším hlavním milníkem pro misi Plato bude kritické zhodnocení návrhu v roce 2023, které má prověřit detailní návrh kompletní družice, než se přistoupí k jejímu sestavení.

Plato pokračuje v evropské tradici excelování ve všech oborech kosmického výzkumu,“ říká Filippo Marliani, projektový manažer mise Plato z ESA a dodává: „Tato mise bude sloužit vědecké komunitě ke sběru nedocenitelných poznatků o planetách v naší galaxii mimo Sluneční soustavu. Úspěšné dokončení kritického milníku a formální začátek druhé fáze této mimořádné mise představuje důležitou porci pozitivní energie, abychom mohli čelit dalším výzvám, které se objeví a které budeme řešit s našimi partnery z firem, akademické sféry i agentury samotné.

Zkoušky modulu užitečného zařízení pro misi Plato.

Po startu, který je plánován na konec roku 2026, se Plato vydá do libračního bodu L2 soustavy Slunce – Země, který je od naší planety vzdálen 1,5 kilometrů ve směru dále od Slunce. Z tohoto místa pak namíří své teleskopy do hlubokého vesmíru, aby během základní čtyřleté mise pozorovaly více než 200 000 hvězd. Vědce konkrétně zajímají drobné, ale pravidelné poklesy jasnosti hvězd způsobené přechodem planety přes kotouček hvězdy. Analýza těchto tranzitů a změn světla hvězd, umožní přesné určení vlastností exoplanet i jejich mateřských hvězd. „Po tomto úspěšném zhodnocení můžeme pokračovat v implementaci této úžasné mise, která přinese revoluci v našich znalostech exoplanet a otevřené nové cesty ke studiu evoluce hvězd,“ popisuje Ana Heras, vědkyně z ESA zapojená do mise Plato.

Evropská kosmická agentura se výzkumu exoplanet věnuje dlouhodobě a tento trend bude pokračovat.

Evropská kosmická agentura se výzkumu exoplanet věnuje dlouhodobě a tento trend bude pokračovat.

5 komentářů ke článku “Mise Plato má povolení pro vstup do další fáze”

1. Homer napsal:

Na L2 bude čoskoro veľmi tesno…

2. marekproc napsal:

Fakt zajímavá mise, na které jsem měl to štěstí téměř 2 roky pracovat, než jsem odešel na I-Hab. 2 z těch 26 kamer jsou 2 v close loop pro AOCS – je to proto, aby se minimalizovala chyba v pointing oproti umístění na nosné platformě. Každé 2 kamery jsou řízeny vlastním počítačem, takže je na payload cca 13 počítačů, plus jeden centrální a další zálohovaný na centrální platformě, takže opravdu hodně zajímavé co se týká software a data handling. Ale samozřejmě ta hlavní atraktivita spočívá v tom dlouhodobém pozorování jedné oblasti, jak popsáno v článku – díky za něj!

3. jirik napsal:

Díky tomu, že Plato bude koukat déle na jedno místo. než TESS, má podle tvůrců být schopný detekovat kamenné planety ve vzdálenosti > 0.3 Au od hvězdy. Když se připravovala TESS, viděl jsem velmi odvážné odhady, kolik má objevit (tuším že 20 000), ve skutečnosti má na kontě 4 704 kandidátů a 172 potvrzených exoplanet. Ten malý počet potvrzených planet je právě kvůli tomu, že nekouká dost dlouho na stejné místo. Takže sice produkuje relativně dost kandidátů, ale málo potvrzených planet. Tak doufejme, že Plato na tom bude lépe. Navíc hlavní výhoda má být, že objevené planety by mělo být možné dále skoumat radiální metodou, protože se zaměřuje na jasné hvězdy.