Šéf firmy SpaceX, Elon Musk, minulý týden na Twitteru oznámil, že stavebníci zahájili budování první vzletové rampy pro Starship na Floridě, která má být určena k orbitálním letům. „Stavba vzletové rampy pro orbitální mise Starship na Mysu začala,“ tweetoval Musk minulý pátek. Tato rampa vznikne v prostorách historického startovního komplexu 39A na Kennedyho středisku. Konkrétně se bude nacházet jihovýchodně od rampy, kterou momentálně ke svým startům využívají rakety Falcon 9 a Falcon Heavy. SpaceX již v roce 2019 zahájila stavbu rampy pro Starship na 39A, ovšem tehdy mělo jít o rampu určenou k suborbitálním letům. Tyto práce se však po krátké době zastavily, neboť firma zaměřila svou pozornost na budování infrastruktury pro Starship na základně Starbase v jižním Texasu.
Zmíněná základna (dříve známá jako Boca Chica) leží východně od města Brownsville u pobřeží Mexického zálivu. Právě zde má SpaceX postavenou továrnu na výrobu prototypů Starship a odsud také proběhly všechny dosavadní letové atmosférické zkoušky. Příští rok by navíc ze zdejší rampy měla poprvé odstartovat raketa Super Heavy, která má dopravit loď Starship poprvé na oběžnou dráhu. Jak již zaznělo v předešlé větě, celý systém, který SpaceX buduje, tvoří nosná raketa Super Heavy a kosmická loď / horní stupeň Starship. Někdy se však výrazem Starship označuje celá sestava nosiče i lodě, což může vytvářet nedorozumění. Má se jednat o kompletně znovupoužitelný nosič schopný dopravit na nízkou oběžnou dráhu Země více než 100 tun nákladu. Pohon Super Heavy zajistí více než 30 motorů Raptor a celá sestava bude měřit na výšku zhruba 120 metrů. Při startu pak tento nosič vyvine větší tah než legendární americká lunární raketa Saturn V, která mimochodem také startovala z komplexu 39A.
„39A je posvátná půda pro kosmické lety – žádné místo si nezaslouží víc než startovací rampu pro Starship!“ vysekl Musk poklonu historické rampě v dalším tweetu. Stavba vzletové rampy pro orbitální starty Starship na Starbase v jižním Texasu již pomalu finišuje. Musk nyní uvedl, že rampa pro orbitální lety, která vznikne na Kennedyho středisku „bude mít podobné, avšak vylepšené pozemní systémy i věž oproti těm na Starbase.“ SpaceX také provádí přestavbu vysloužilých ropných plošin, které by jednou mohly sloužit ke startům a přistání misí programu Starship z moře.
Musk ve svém prohlášení neuvedl žádný časový harmonogram výstavby. Nevíme tedy, kdy bude startovní rampa i se všemi souvisejícími systémy dokončena. Stejně tak nevíme, kde chce SpaceX stavět rakety a lodě, které mají startovat z Floridy. Firma za poslední roky výrazně rozšířila výrobní infrastrukturu v jižním Texasu, takže možná by mohl hardware vznikat tam – jen by tím vznikaly problémy s přepravou. Původně SpaceX plánovala, že by prototypy Starship pro testy na Floridě vyráběla v lokalitě Cocoa Beach nedaleko Kennedyho střediska. Výrobní areál na Cocoa Beach však osiřel poté, co se firma zaměřila na dění v Texasu. Časově se tato událost kryla s obdobím, kdy ustala stavební činnost na zmíněné rampě na komplexu 39A určené pro suborbitální lety.
V minulých týdnech se dělníci pustili do rozebírání suborbitální rampy na 39A, aby byl ke stavbě orbitální rampy volný prostor. Očekává se, že probíhající stavba neohrozí starty raket Falcon 9 a Falcon Heavy z vlastní rampy 39A. Pobřežní startovní komplex, který si SpaceX v roce 2014 pronajala od NASA, je v současné době jediným místem v USA, odkud startují pilotované orbitální mise. Jedná se také o jedinou vzletovou rampu, která je přizpůsobena startům rakety Falcon Heavy. Jejích služeb budou v dalších letech využívat například americká armáda či agentura NASA. Falcon Heavy má vynášet mise národní bezpečnosti, ale i meziplanetární vědecké sondy.
Minulý měsíc uvedli zástupci Federálního leteckého úřadu FAA, že očekávají brzké dokončení procesu zhodnocení dopadů činností SpaceX v okolí Starbase na životní prostředí. Toto zhodnocení je nezbytnou podmínkou k tomu, aby FAA udělila licenci komerčního startu pro první testovací let Starship na oběžnou dráhu. Úřad letos v září zveřejnil návrh zprávy o životním prostředí poté, co vše konzultoval s několika federálními a státními agenturami. V říjnu pak úřad FAA uspořádal dvě slyšení, na kterých mohla veřejnost předložit své připomínky.
Zmíněný návrh zprávy zmiňuje přehodnocení původních zhodnocení FAA o dopadech na životní prostředí. To totiž bylo vydáno ještě před zahájením výstavby areálu na Boca Chica v roce 2014. Tehdy firma SpaceX uvažovala o tom, že bude z jižního Texasu vypouštět rakety Falcon 9 a Falcon Heavy. Tyto plány se od té doby změnily a firma se zaměřila se na vývoj mnohem větších Starship a Super Heavy. Pokud by FAA ve svém zhodnocení naznal, že provoz Starship nepředstavuje významný dopad na životní prostředí, nebo že tyto efekty mohou být minimalizovány, znamenalo by to, že úřady mohou dát zelenou přípravám na orbitální let. V opačném případě by FAA musel začít pracovat na novém zhodnocení dopadů na životní prostředí, což by velmi pravděpodobně trvalo měsíce a možná i roky.
Jak již bylo popsáno výše, systém Starship tvoří nosná raketa Super Heavy a kosmická loď Starship, která v první fázi funguje jako horní stupeň pro dosažení oběžné dráhy, následně slouží jako kosmický transportér a na konci se vrací na Zemi – buďto s nákladem nebo posádkou. Cílem SpaceX je vyvinout proces doplňování pohonných látek na oběžné dráze, což by výrazně rozšířilo možnosti dopravy těžkých nákladů po Sluneční soustavě. Prvním velkým zákazníkem, který má využívat služeb systému Starship, bude NASA. Agentura letos v dubnu oznámila kontrakt se SpaceX za 2,9 miliardy dolarů, v rámci kterého má vzniknout pilotovaný lunární lander pro program Artemis odvozený od lodi Starship. Proti rozhodnutí NASA se odvolala konkurenční firma Blue Origin, která ve výběrovém řízení neuspěla. Federální soud však její žalobu zmítl.
V rámci zmíněného programu Artemis mají astronauti odstartovat ze Země na těžkotonážní raketě Space Launch System, která bude zhruba stejně vysoká jako systém Super Heavy / Starship. Posádka, která se dostane do vesmíru v lodi Orion se pak na oběžné dráze Měsíce spojí s pilotovaným lunárním landerem Starship, do kterého nastoupí dva členové posádky. Po oddělení obou strojů Starship zamíří k povrchu Měsíce, kde posádka vykoná potřebnou vědu. Poté Starship s astronauty odstartuje z povrchu, spojí se s Orionem, posádka do něj přestoupí a v Orionu se všichni vrátí na Zemi.
Startovní komplex 39A by mohl najít využití právě v lunárním programu Artemis. Dostat Starship k Měsíci bude vyžadovat několik misí k doplnění pohonných látek na oběžné dráze, k čemuž se využije Starship ve verzi tanker. Tyto tankery se postupně připojí ke Starship – lunárnímu landeru a přečerpají do jejích nádrží část kapalného metanu a kapalného kyslíku. Takový scénář ale bude vyžadovat vysokou frekvenci startů, takže SpaceX zřejmě využije více startovních ramp. Tím se elegantně dostáváme k praktickému využití rampy na 39A. Kromě toho ještě SpaceX zvažuje další lokality na Floridě, kde by mohla vzniknout další rampa pro orbitální lety Starship. A mimochodem, výše zmíněná raketa SLS bude startovat z rampy 39B, která také sloužila programu Apollo. Ta se nachází jen necelé 3 kilometry od 39A.
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2021/12/39a-aerial.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2021/08/starship4.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EL7jCV-X0AAjAPQ?format=jpg&name=4096×4096
https://preview.redd.it/ifffoifzu1641.jpg…e1a5d65dcfe76bc63873c48a4bea3c7998d30db7
https://pbs.twimg.com/media/FDieNnpWYAE3sTP?format=jpg&name=4096×4096
https://oig.nasa.gov/docs/IG-22-003.pdf
Děkuji za článek. Jak je na tom rampa 39A ohledně úprav kvůli použití většího aerodynamického krytu u F9/FH? A co je nového ohledně úprav kvůli vertikální integraci nákladu na F9 a FH? Počítá se ještě s těmito úpravami?
Tyto zmíněné úpravy jsou nutné a počítá se s nimi. Zatím probíhá návrhová fáze. Začátek stavby zatím nebyl oznámen.
Všetky vajcia do jedného košíku? Prípadný RUD SuperHeavy pri štarte alebo pristátí (zachytení) zničí rampu 39A a znemožní štarty Crew Dragon aj Falcon Heavy.
Divím sa, že to NASA a vojaci povolili.
Dá se očekávat, že v té době už bude mít SpaceX proces startů a zachytávání vyladěný z Boca Chica.
Raketa občas bouchne, F9 to už taky zažila, myslím že 100% vyladit to asi nepůjde nikdy, je milion věcí co se mohou pokazit, plus tady navíc ještě problém s přistáním. A při masivní frekvenci startů ta pravděpodobnost roste. Ale je možné, že počítají s tím že metan nedělá takovou paseku jako kerosen či vodík ? Navíc při přistání tam paliva bude málo, Starship zas tak velkou paseku neudělala.
Ano, menší množství pohonných látek při přistání jistě svou roli také hraje.
1) Účinek případného výbuchu klesá se vzdáleností podstatně více než lineárně … (Podívej se jak „blízko“ k rampě mají třeba v Boca Chica nádrže na metan / kyslík … a evidentně je to taky příliš netrápí).
2) Zdání klame – ty „věci“ jsou obrovské a jelikož tam chybí „známý kontext“ tak se náš mozek nechá snadno oklamat. Ve skutečnosti jsou od sebe poměrně daleko. Na koukni se sem:
https://en.mapy.cz/s/jenezavahu
Podívej se vlevo dole na měřítko, a pak si třeba můžeš chvíli hrát s nástrojem měření vzdálenosti. (Pokud chceš vidět, jak moc to klame, tak se nejprve podívej na video z přistání těch dvou stupňů v testu Falconu Heavy, a zkus z toho videa odhadnout vzdálenost mezi nimi. a pak vem tu mapu výše – a kus na jih (cca 15 km), najdeš dvě výrazné přistávací plošiny s velkým X na nich… a schválně si zkus změřit vzdálenost mezi nimi.
(Ať to nemusíš hledat: https://en.mapy.cz/s/hemabozolu )
Pro lety k měsíci HLS musi v krátké době 5-10 starshipů. K tomu je potřeba cca 5000 tun paliva na let a další tekutý dusík a helium. V tomto má KSC na Floridě zázemí z velké části připraveno. HLS Starship budou stavět na Floridě a nebo prelitne ze starbase? To je otázka.
Na Vaši otázku nabídnu možný směr úvah. Před čtyřmi dny uplynul termín pro projevení zájmu o využívání kvadrantu HB-2 v montážní hale VAB. Ví se, že někdo projevil zájem. Otázka je, zda to bylo SpaceX.
Fotografie nevyužívaného HB-2 (foceno od podlahy):
https://structurae.net/en/media/17268-vehicle-assembly-building-vab
Navíc to „přelétnutí“ ze Starbase patrně nebude vůbec možné, protože není logický důvod k tomu, aby lunární Starship měla atmosférické motory, když se u ní s letem v atmosféře nepočítá. Jedině snad kvůli tomu, že vakuové nejsou naklápěcí (a vzhledem k jejich velikosti ani být nemohou), ale myslím, řízení půjde udělat i pomocí manévrovacích trysek, které pak možná poslouží i jako přistávací na Měsíci.
Možná se budou hodit k tomu, aby se dostala ze Země
Raptory pro svou vlastní dopravu na LEO a pak z ní na cestu k Měsíci potřebovat určitě bude, ale „normálně“ nebývají na druhých stupních raket atmosférické motory, protože vakuové varianty jsou výkonnější. U Starship jsou uprostřed atmosférické motory kvůli přistání, jinak by je také neměla.
PetrDub: 1 vakuový raptor zabere zhruba tolik místa kolik 3 SL raptory, ale tah má jen o něco málo vyšší než jeden SL raptor. Aby dosáhli potřebného tahu (respektive poměru tahu vůči hmotnosti) zvláště krátce po oddělení od Super Heavy, tak potřebují ty 3 SL raptory, i kdyby nepřistávali.
To Invc: Souhlas, ale platí to jen za předpokladu, že lunární Starship bude mít obdobnou hmotnost a to je něco, co asi nikdo z nás neví. Rozhodně se neočekává, že bude „tahat“ na LEO 100 tun nějakého nákladu. Jasné je to, že většinu hmotnosti Starship po oddělení od SH tvoří palivo v ní – těch sto tun nákladu bude tvořit v nejlepším případě polovinu suché hmotnosti (normální) Starship, takže klesne-li suchá hmotnost na polovinu, tak může klesnout na polovinu i celková hmotnost Starship pro stejné delta V (navíc by to delta V mohlo být i menší, protože SH by to pak dokázalo urychlit více). Zkrátka hodně záleží na tom, jak moc se bude lunární Starship lišit od normálně :-).