Provoz na ISS se opatrně vrací do normálu

Mezinárodní vesmírná stanice ISS z neobvyklého pohledu.

NASA a U.S. Space Command stále sledují oblak trosek vytvořený nedávným ruským testem protidružicové zbraně. Stanice i posádka jsou v pořádku a pomalu se začínají vracet k normálnímu režimu. Největší riziko srážky hrozilo v prvních 24 hodinách, naštěstí však zatím nic nenasvědčuje tomu, že by v tomto období došlo k zásahu. Dnes zhruba v 7:20 SEČ byly otevřeny průlezy mezi moduly v ose stanice a moduly, které jsou na ně radiálně připojeny. Posádka se tedy již dostane do modulů Kibó, Leonardo, BEAM a Quest. Po sestřelu družice Kosmos 1408 byla posádka varována před úlomky. Kvůli mimořádnému stavu, ve kterém se ISS nacházela, musely být přizpůsobeny denní harmonogramy astronautů, aby se stihlo uzavření průlezů. Po uzavření průlezů se astronauti schovali na zhruba dvě hodiny do lodí Crew Dragon a Sojuz, protože na úhybný manévr nebyl čas. Nejprve byly uzavřeny i průlezy mezi západní a ruskou částí stanice, ale ty byly později otevřeny, kdy největší riziko polevilo.

Space Command stále sleduje nově vzniklou kosmickou tříšť a NASA provádí analýzu přiblížení těchto objektů k ISS. Experti pracují také na krocích k eliminaci rizika srážky jako jsou třeba úhybné manévry stanice. Upřesňují se také postupy pro případ zásahu stanice. Posádka by se nejprve pokusila uzavřít průlez do zasaženého modulu. Pokud by na to nebyl čas, museli by astronauti nasednout do svých lodí a v krajním případě by pak opustili stanici a vrátili se na Zemi.

Zmíněný oblak trosek zvýšil riziko srážky ISS s kosmickou tříští. Experti zatím pracují na katalogizaci celkového počtu identifikovatelných úlomků. Jakmile se oblak trosek rozptýlí a podaří se jednotlivé objekty zaznamenat a katalogizovat, bude NASA schopna předvídat potenciálně riziková přiblížení objektů ke stanici, aby bylo možné případně provést úhybné manévry. Agentura zároveň věnuje zvýšenou pozornost vizuálním inspekcím povrchu stanice a analýzám telemetrických dat, aby bylo stoprocentně jisté, že je stanice stále v dobrém stavu. Týmy expertů také pracují na vyhodnocování úrovně rizika při provádění různých činností na ISS. Vyhodnocuje se především, jakému riziku by byly vystaveny například přilétávající kosmické lodě nebo astronauti při výstupech do volného kosmického prostoru. Změny v harmonogramech startů či výstupů do volného prostoru se nedají vyloučit a agentura o nich bude případně informovat.

21 komentářů ke článku “Provoz na ISS se opatrně vrací do normálu”

1. kefrazo napsal:

Jedna otázka, která mě napadla během čtení tohoto článku je: ISS má „ochranu“, proti podobným vylomeninám, díky svému mezinárodnímu a státnímu řízení. Jak na tom budou soukromé stanice?

2. vik_tor napsal:

Objevily se nove vysledky analyzy vzniklych fragmentu od LeoLAbs.

Dle vseho fragmentu nebude zdaleka tolik jak zpocatku uvadeli. Pokouseji se to zduvodnit tim, ze se nejednalo o srazku na velke rychlosti. Tedy ze vektory pohybu druzice a interceporu nebyly vstricne, ale bud kolme nebo rovnobezne.

Osobne predpokladam kolme. Protoze predstava interceptoru dohanejicicho druzici zezadu mi neprijde energeticky realna.

Vypada to ze ulomku je jen asi 300> To snizuje pravdepodobnost srazky s ISS proti puvodnui uvaze 5x. Tedy nikoliv 2% ale 4 promile.

3. Cateye napsal:

Budete se nějak věnovat i technické stránce onoho testu?

Pokud budou k dispozici ověřené informace, pak ano.

A to proč? Tohle je stránka o výzkumu vesmíru, nikoliv o vojenství. Bohužel tenhle barbarský experiment zasáhl do kosmonautiky a ohrozil jeden z nejzajímavějších experimentů, proto je tady zmíněn.
      Pokud vás zajímají vojenské experimenty, je třeba se poohlédnout po jiných stránkách.

• sliva napsal:

Je mi osobně celkem jedno, zda tady o tom něco bude, nebo nikoliv, to je věcí redakce. Jen musím reagovat na napsané.

Kosmonautika je doslova dítě vojenského výzkumu a zbrojení jako takového, protože o nějaké kosmonautice můžeme reálně hovořit až v souvislosti s obdobím studené války. Rozvoj kosmonautiky byl umožněn výslovně díky závodům ve zbrojení, jinak by do toho tolik úsilí a peněz nikdy nešlo. Těží se z toho masivně dodnes, příp. tehdejší poznatky přinejmenším položily základy dalšího vývoje, ať se to někomu líbí, nebo ne.

Kosmonautika také automaticky neimplikuje „výzkum vesmíru“, protože je to obor, který se v prvé řadě soustředí na technické prostředky „dobývání vesmíru“. Vědecký výzkum s kosmonautikou pouze přirozeně souvisí, stejně jako s ní přirozeně souvisí vojenství. Znovu, ať už se to někomu líbí, nebo ne.

4. vik_tor napsal:

Mohu se zeptat jesli budete delat prenos ze startu a stykovani Pricalu?

Když jsem na tuhle situaci prvně koukal ve filmu Gravitace, říkal jsem si – to přehání, přece nejsou Rusové takoví b*bci, aby to udělali v křižující výšce a dráze… a vida, mýlil jsem se.

Taky jsem si říkal, že tenhle film nemá nic společného s realitou. A vida. Rusáky bohužel nezastaví ani názorná ukázka.

V době natáčení Gravitace byl celkem aktuální ten čínský test, tak jsem film považoval za trochu nespravedlivý vůči Rusku. Ale jak je vidět, Rusko si svou reputaci umí „napravit“.

• Cateye napsal:

No, po několika dnech se objevila řada tu vice, tu méně odborných výpočtů pohybu trosek a dá se konstatovat, že jde v podstatě o hysterii médií a lidí s ruským komplexem.
      Opatrným opatřením na ISS se nelze divit. Kdyby se bulvární novinářští neználkové podobně chytali každého preventivního opatření NASA, vznikl by horor na pokračování…

ISS byla jednoznačně v ohrožení, byť se to snaží ruská armáda bagatelizovat. ISS byla v mimořádném režimu, několik dní bylo několik modulů zcela uzavřeno. To jsou fakta. Taková opatření se na ISS opravdu běžně nedělají.

• vik_tor napsal:

Vypocty pohybu trosek a ISS mohu poskytnout a pripadne vysvetlit. A z pozice nekoho, kdo nesnasi hystericke utoky na ruskou kosmonautiku a Rusko obecne, musim bohuzel konstatovat, ze trosky pro ISS ohrozeni opravdu predstavuji. Sice male (pravdepodobnost okolo 1 az 2%), ale opravdu se muze stat ze ISS bude muset behem pristich 3 let troskam uhybat, nebo ze do ni nejaky maly nedetekovany ulomek narazi.

Rusove to zcela jiste vedeli. A jen oni vedi, proc se rozhodli to udelat prave takto.

• pave69 napsal:

Já si myslím, že Rusové to „nevěděli“. Podle mne diskuze před testem proběhla v Dilbertovském stylu (částečně přeloženo:-):
        A neohrozí to nějaký náš sputnik nebo nedej bože MKC, kam jsme zrovna slavně dopravili Nauku?
        Něvazmožno, to je úplně jiná dráha.
        Charašo, strelajtě.

Já se zase domnívám, že v tomto případě levá ruka (Roskosmos) nevěděla, co dělá pravá (armáda).Tedy, že Roskosmos vůbec nemusel o přípravě toho sestřelu vědět.

• vik_tor napsal:

Roskosmos mozna nevedel….ale balistici MO vedeli.

Obhajovat, neřku-li velebit, kroky ruské vlády je opravdu nevděčný úkol. Když už se takový jedinec přiměje ignorovat fakta, většinou mu do toho hodí vidle samotní Rusové. Těžký život, těžký 😉