Provoz na ISS se opatrně vrací do normálu

Mezinárodní vesmírná stanice ISS z neobvyklého pohledu.

NASA a U.S. Space Command stále sledují oblak trosek vytvořený nedávným ruským testem protidružicové zbraně. Stanice i posádka jsou v pořádku a pomalu se začínají vracet k normálnímu režimu. Největší riziko srážky hrozilo v prvních 24 hodinách, naštěstí však zatím nic nenasvědčuje tomu, že by v tomto období došlo k zásahu. Dnes zhruba v 7:20 SEČ byly otevřeny průlezy mezi moduly v ose stanice a moduly, které jsou na ně radiálně připojeny. Posádka se tedy již dostane do modulů Kibó, Leonardo, BEAM a Quest. Po sestřelu družice Kosmos 1408 byla posádka varována před úlomky. Kvůli mimořádnému stavu, ve kterém se ISS nacházela, musely být přizpůsobeny denní harmonogramy astronautů, aby se stihlo uzavření průlezů. Po uzavření průlezů se astronauti schovali na zhruba dvě hodiny do lodí Crew Dragon a Sojuz, protože na úhybný manévr nebyl čas. Nejprve byly uzavřeny i průlezy mezi západní a ruskou částí stanice, ale ty byly později otevřeny, kdy největší riziko polevilo.

Space Command stále sleduje nově vzniklou kosmickou tříšť a NASA provádí analýzu přiblížení těchto objektů k ISS. Experti pracují také na krocích k eliminaci rizika srážky jako jsou třeba úhybné manévry stanice. Upřesňují se také postupy pro případ zásahu stanice. Posádka by se nejprve pokusila uzavřít průlez do zasaženého modulu. Pokud by na to nebyl čas, museli by astronauti nasednout do svých lodí a v krajním případě by pak opustili stanici a vrátili se na Zemi.

Zmíněný oblak trosek zvýšil riziko srážky ISS s kosmickou tříští. Experti zatím pracují na katalogizaci celkového počtu identifikovatelných úlomků. Jakmile se oblak trosek rozptýlí a podaří se jednotlivé objekty zaznamenat a katalogizovat, bude NASA schopna předvídat potenciálně riziková přiblížení objektů ke stanici, aby bylo možné případně provést úhybné manévry. Agentura zároveň věnuje zvýšenou pozornost vizuálním inspekcím povrchu stanice a analýzám telemetrických dat, aby bylo stoprocentně jisté, že je stanice stále v dobrém stavu. Týmy expertů také pracují na vyhodnocování úrovně rizika při provádění různých činností na ISS. Vyhodnocuje se především, jakému riziku by byly vystaveny například přilétávající kosmické lodě nebo astronauti při výstupech do volného kosmického prostoru. Změny v harmonogramech startů či výstupů do volného prostoru se nedají vyloučit a agentura o nich bude případně informovat.

19 komentářů ke článku “Provoz na ISS se opatrně vrací do normálu”

Když jsem na tuhle situaci prvně koukal ve filmu Gravitace, říkal jsem si – to přehání, přece nejsou Rusové takoví b*bci, aby to udělali v křižující výšce a dráze… a vida, mýlil jsem se.

2. vik_tor napsal:

Mohu se zeptat jesli budete delat prenos ze startu a stykovani Pricalu?

3. Cateye napsal:

Budete se nějak věnovat i technické stránce onoho testu?

4. vik_tor napsal:

Objevily se nove vysledky analyzy vzniklych fragmentu od LeoLAbs.

Dle vseho fragmentu nebude zdaleka tolik jak zpocatku uvadeli. Pokouseji se to zduvodnit tim, ze se nejednalo o srazku na velke rychlosti. Tedy ze vektory pohybu druzice a interceporu nebyly vstricne, ale bud kolme nebo rovnobezne.

Osobne predpokladam kolme. Protoze predstava interceptoru dohanejicicho druzici zezadu mi neprijde energeticky realna.

Vypada to ze ulomku je jen asi 300> To snizuje pravdepodobnost srazky s ISS proti puvodnui uvaze 5x. Tedy nikoliv 2% ale 4 promile.