křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (HTV-X1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ECAPS AB

Společnost ECAPS AB, švédský poskytovatel pohonných technologií, oznámila úspěšné testování své nové technologie Fast-Start Thruster (FAST), který umožňuje kapalným pohonným systémům LMP-103S dosáhnout provozní teploty a plné připravenosti do 48 sekund od zapálení.

iRocket

Plány společnosti Innovative Rocket Technologies (iRocket) na plně opakovaně použitelný nosič pro vynášení družic získaly podporu po prvním letovém testu střely krátkého doletu IRX-100, u které startup doufá, že v blízké budoucnosti vygeneruje příjmy na podporu svého orbitálního nosiče Shockwave.

SpaceX

Ministerstvo letectva schválilo návrh společnosti SpaceX zdvojnásobit počet startů na vesmírné základně Vandenberg a začít tam využívat druhou odpalovací rampu.

Scanway

Polský výrobce optických systémů Scanway Space získal svou první zakázku od americké společnosti, v tomto případě od Intuitive Machines, na multispektrální dalekohled pro mapování povrchu Měsíce.

Beyond Gravity

Společnost Beyond Gravity zvažuje rozšíření výroby pohonných mechanismů solárních panelů na Floridě na podporu projektu Golden Dome a dalších amerických vesmírných projektů poté, co zdvojnásobila výrobní prostor v Evropě pro hardware, který udržuje družice namířené směrem ke Slunci.

Impulse Space

Společnost Impulse Space, která se zabývá vesmírnou dopravou, oznámila, že plánuje vyvinout lunární přistávací modul. Koncept lunárního dopravního systému společnosti Impulse Space využívá tahač Helios s novým lunárním přistávacím modulem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Test závěrečné fáze návratu vzorků z Marsu

Řetězec ambiciozních misí Mars sample return má po roce 2030 vést k dopravě vzorků z Marsu na Zemi. Vše vyvrcholí přistáním návratového pouzdra se vzorky do uzavřené oblasti v Utahu. Toto návratové pouzdro nebude vybaveno padáky a na povrch tedy dopadne nezbrzděně. Proto experti již delší dobu provádí testy spojené s návrhem tohoto pouzdra. Experti již dokončili shozové zkoušky pouzdra naplněného senzory z vrtulníku, které proběhly v Utahu. To však nebyly jediné testy této technologie, protože odborníci se přesunuli na Langleyho středisko v Hampton, stát Virginia. Na zdejším Landing and Impact Research Facility probíhaly také shozové zkoušky. Získané údaje následně pomohou vylepšit počítačové modely všech souvisejících aspektů. V roce 2022 se mají výzkumníci vrátit do Utahu a pokračovat v testech.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://theventurecation.com/…/mars-sample-return-capsule-test.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
3 let před

Nevíte jaká je plánovaná dopadová rychlost

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Štěpán

Přesný údaj jsem nikde neviděl, ale díky tření o atmosféru bude konečná fáze vlastně volným pádem. Někdo by to třeba dokázal vypočítat.

PetrDub
PetrDub
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Spočítat to určitě jde, ale je k tomu potřeba znát přesný tvar – v tom nebude hlavní problém. Problém je, podle mě, spíše určit přetížení při dopadu, protože to bude hodně záležet na brzdné dráze na zemi a tedy na tom, kam přesně to dopadne. Patrně budou muset počítat s tím, že to dopadne na kus skály, která „neuhne“ ani o kousek, takže pouzdro se vzorky bude muset být uložené tak, aby mělo před sebou dostatečné deformační zóny. Byla by velká škoda, kdyby došlo ke kontaminaci tak pracně získaných vzorků při dopadu na zem. Mně spíš zaráží ta absence padáků – přijde mi to jako celkem vyzkoušená „věc“, která rychlost dopadu zmírní dost podstatně.

Radim
Radim
3 let před
Odpověď  PetrDub

Zase to berte tak, že pokud ten návrat chcete udělat ‚na sichr‘, tak padák je další možnost selhání a tak odolnost při nárazu se hodí.
Navíc si myslím, že tady je rozhodující váhová úspora, kdy odolnější pouzdro (a ono ty trubičky na vzorky toho od pohledu vydrží opravdu hodně) je lehčí než padákový systém.

R.

PetrDub
PetrDub
3 let před
Odpověď  Radim

Ohledně váhy i možnosti selhání určitě souhlasím. Asi jsem příliš velká „konzerva“ a nerad opouštím osvědčená řešení :-). Je pravda, že NASA má např. velmi neotřelý a na první pohled složitý a riskantní způsob dopravy robotických vozítek na Mars a funguje jim to, naštěstí, skvěle. Určitě vědí, co dělají. A taky se možná už inspirovali u Muska a jeho „best part is no part“ :-).

Juraj Trangos
Juraj Trangos
3 let před
Odpověď  Štěpán

Vo videu hovoria cca 100mph, teda asi 160km/h

jirik
jirik
3 let před

Řekl bych, že jde o to, že vzorkům kamene nějaký ten náraz nevadí, takže padák by byl zcela zbytečný. Padák se používá právě proto, že přistáváte s něčím křehkým.

PetrDub
PetrDub
3 let před
Odpověď  jirik

Samotným kamenům uvnitř asi ne. Ale vzorky jsou umístěny v superčistých trubičkách při jejichž poškození by došlo ke kontaminaci vzorku pozemským prostředím a také k úniku plynů, které byly uzavřeny spolu se vzorkem, popř. se z něj vypařily v průběhu mise. A to by byla škoda.
Jinak pokud by to bylo zcela zbytečné, tak by třeba Osiris-REx nepřistával s pomocí padáku https://en.wikipedia.org/wiki/OSIRIS-REx#Sample_return. Podobně měly padák i japonské sondy Hayabusa (obě). Takže za mě jde o nový přístup ke konstrukci návratového pouzdra a jako obvykle mi nezbývá, než držet palce, že to celé klapne :-).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.