Přesun italské družice od Arianespace ke SpaceX

Italská kosmická agentura ASI oznámila, že si už na listopad zamluvila start u firmy SpaceX. Konkrétně se má jednat o vynesení radarové družice COSMO-SkyMed druhé generace pro dálkový průzkum. Dochází tedy k přesunu tohoto startu z dříve plánované evropské rakety Vega C na Falcon 9. Změní se logicky také místo startu – nepoletí se z Francouzské Guyany, ale z Floridy. Mluvčí agentury ASI uvádí, že vývoj vylepšené rakety Vega C byl zpožděn dvěma haváriemi nosných raket Vega v letech 2019 a 2020, ale také následky pandemie Covid-19. Nová Vega C si tak má podle aktuálního harmonogramu odbýt start v prvním čtvrtletí roku 2022.

Na vývoji rakety Vega-C se podílí celá řada evropských firem z různých států.

Na vývoji rakety Vega-C se podílí celá řada evropských firem z různých států.
Zdroj: https://www.esa.int/

Soubor italských družic COSMO-SkyMed druhé generace mají poskytovat radarové snímky zemského povrchu ve vysokém rozlišení bez ohledu na aktuální počasí, přičemž tato data jsou k dispozici pro armádní i civilní aplikace. První družice z této skupiny (pojmenovaná CSG 1) úspěšně odstartovala v roce 2019 z Francouzské Guyany na palubě rakety Sojuz pod hlavičkou firmy Arianespace. V té době Italové očekávali, že družici CSG 2 odstartuje na raketě Vega C koncem roku 2020. Ovšem zpoždění programu nosné rakety odsunula start na rok 2021 a nyní je jisté, že Vega C nebude schopna vynést CSG-2 dříve než v příštím roce až poté, co proběhne premiérový start tohoto nového nosiče. Družice CSG-2 přitom byla jedním z prvních nákladů zamluvených pro novou raketu Vega C. Oficiální místa oznámila dohodu s Arianespace už v roce 2017.

Družice COSMO-SkyMed druhé generace

Družice COSMO-SkyMed druhé generace
Zdroj: https://www.thalesgroup.com/

Každá družice COSMO-SkyMed druhé generace váží při startu s plnými nádržemi více než 2,2 tun. Giuseppina Piccirilli, mluvčí agentury ASI uvedla, že harmonogramy startů firmy Arianespace pro rakety Ariane 5 a Sojuz jsou do konce letošního roku zaplněné a dodala: „Nebylo možné získat náhradní evropské řešení, které by bylo v souladu s harmonogramem CSG 2. Proto byla zvolena alternativa využívající amerického poskytovatele, firmu SpaceX. To nám umožnilo udržet start CSG 2 v letošním roce.“ Žádost podaná u Federálního komunikačního úřadu, který povoluje používání telemetrických systémů nosných raket, říká, že by Falcon 9 s družicí CSG 2 měl odstartovat 19. listopadu v 0:11 SEČ.

Předstartovní příprava družice CSG 1.

Předstartovní příprava družice CSG 1.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Ovšem Vega C o zakázku nepřijde. Nevynese sice družici CSG 2, ale místo toho má zajištěný start třetí družice systému COSMO-SkyMed druhé generace. „Díky dlouhodobé podpoře evropského kosmického průmyslu potvrdila agentura ASI svou důvěru ve firmu Arianespace a schopnosti Vega C tím, že uzavřela smlouvu na vypuštění družice CSG 3, se kterým se počítá v roce 2024,“ uvedla Piccirilli a dodala: „Kromě toho probíhají jednání o možnostech dalších budoucích startů misí od agentury ASI pomocí Vegy C. To potvrzuje, že Arianespace je pro agenturu klíčovým partnerem.

Mluvčí však neuvedla, zda družice CSG 2 poletí na vyhrazeném Falconu 9, nebo zda SpaceX využije volnou kapacitu nosiče a nedoplní ji dalšími náklady – třeba vlastními družicemi Starlink. Družice z řady COSMO-SkyMed jsou navrženy tak, aby obíhaly Zemi po polární sun-synchronní oběžné dráze ve výšce 619 km. Falcon 9 tedy odstartuje z Mysu Canaveral a zamíří nejprve k jihovýchodu, aby neletěl nad americkou pevninou. Nosič poletí podél východního pobřeží Floridy a postupně nabere kurs k jihu.

Samotné družice CSG staví firma Thales Alenia Space a na jejich palubě najdeme radar, který je schopen snímkovat zemi ve dne i v nocí a získává přitom snímky s rozlišením menším než jeden metr. Radar se syntetickou aperturou pracující v pásmu X vysílá k Zemi radarové signály a poté sbírá jejich odrazy od povrchu. Odražený signál obnáší informace o topografii a hrubosti povrchu. Z těchto dat lze pak vyčíst informace o vegetaci, vodních plochách, silnicích, mostech, letadlech, lodích a mnoha dalších objektech. Družice COSMO-SkyMed spolupracují s dvojicí argentinských radarových družic SAOCOM 1, které sbírají data v pásmu L. Obě družice SAOCOM 1 mimochodem vynesly na oběžnou dráhu rakety Falcon 9.

Druhá generace italských radarových snímkovacích družic má rozšířit a později nahradit pokrytí, které zajišťují čtyři družice COSMO-SkyMed první generace, které byly v letech 2007 až 2010 vypuštěny na raketách Delta 2 od firmy ULA. Síť COSMO-SkyMed slouží armádě i civilistům a je financována agenturou ASI, italskými ministerstvy obrany a vzdělávání / výzkumu. Italská vláda si od firmy Thales objednala celkem čtyři družice CSG.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/…/2019/12/COSMO-SkyMed-Second-Generation-2.jpg
https://www.esa.int/…/22274114-1-eng-GB/Industry_cooperation_to_build_Vega-C.jpg
https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/assets/images/2021-05/CSG_cam.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EMDwgW4XUAEMndR.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

6 komentářů ke článku “Přesun italské družice od Arianespace ke SpaceX”

  1. PaRi napsal:

    „Ovšem Vega C o zakázku nepřijde… ale místo toho má zajištěný start třetí družice systému COSMO-SkyMed druhé generace.“

    Je to jen taková útěcha, a ještě dost průhledná. Normálně by Vega C vynesla obě. Takto jenom jednu. Si teda myslím.

  2. MichalTupy napsal:

    Mne by teda docela zajimala jina vec, oznameno to je ted tedy poleti na falconu cca za mesic.. to mi prijde hodne narychlo, tzn za jak dlouho je SX schopnao pripravit takovy let od podpisu po vypusteni … jestli do 2 mesicu tak mi to prijde jako docela bomba.

  3. baykanur napsal:

    Nevím, ale dostal jsem myšlenku, že se Itálie nerozhodla počkat (seznam budoucích uvedení Vega na trh je plný) ze dvou důvodů:

    1 – Kvůli své geografické konformitě je Itálie na podzim a v zimě vystavena povodním. Z toho, co jsem pochopil, mohou satelity SAR „vidět“ pod mraky a fotografovat situaci v reálném čase. Zdvojnásobení počtu satelitů na oběžné dráze znamená snížení času potřebného na to, aby satelit dvakrát prošel stejným bodem, na polovinu. (existuje projekt, jehož cílem je použít satelitní snímky k odhalení žhářů)

    2 – Italská kosmická agentura, alespoň podle prohlášení, se snaží vytvořit / rozvíjet síť společností schopných uvádět na trh snímky získané ze satelitů COSMO-SkyMed a PRISMA (multispetral) … pro takové společnosti by to mohla být konkurenceschopná výhoda mít okamžitě na oběžné dráze ten satelit

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.