sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA hledá podněty na nový astrobus

Počínaje misí Artemis II bude raketa SLS vynášet kosmickou loď Orion s lidskou posádkou. Zbývá však dořešit, jak se astronauti dostanou ke startovní rampě. NASA už dala najevo, že to bude klasicky po silnici, ale zatím není jisté, jak konkrétně bude vypadat dopravní prostředek, který je sem doveze. NASA proto nyní oslovila soukromé firmy a požádala je o zpětnou vazbu, zda mají zájem chopit se této příležitosti a spolupracovat s agenturou. Výsledkem této spolupráce by měl být buďto zbrusu nový dopravní prostředek, nebo se bude jednat o modernizaci jednoho z již existujících strojů ve vlastnictví NASA.

Dá se říct, že NASA hledá partnera, který by využil historického odkazu a přitom jej modernizoval pro novou generaci. Od roku 1984 se každá posádka raketoplánu vydala na 14 kilometrů dlouhou cestu k rampě v autobusu Astrovan (na náhledovém obrázku dnešního článku). Jeho vyleštěný stříbřitý povrch s výrazným logem NASA evokoval v divácích v okolí hrdost a nadšení. Tento pocit by měl přetrvat i u nové generace. Předložené návrhy by tedy měly být jedinečné, využívat nové technologie a zhmotnit ideály programu Artemis pro veřejnost. NASA požaduje, aby se do stroje vešlo osm lidí včetně čtyř astronautů oblečených do skafandrů. NASA očekává, že i díky tomuto partnerství bude možné zaujmout tzv. generaci Artemis od startu až do přistání a přitom inspiruje novou vlnu průzkumníků. Firmy mají na předložení návrhů čas do 22. října.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/astrovan.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
2 let před

Díky za článek. Jen doplním:
– 14 km dlouhá trasa začíná u budovy O&C
– požadované minimum 8 lidí zahrnuje 1 řidiče, 4 astronauty ve skafandrech, 1 technika pro skafandry, 1 ředitele letového provozu a 1 agenta ochranných služeb
– požadované datum dodání vozidla musí být nejpozději do června 2023

pave69
pave69
2 let před

Jestlipak nabídne Musk své SEMI s nějakou futuristickou nástavbou?

Josef Somik
Josef Somik
2 let před

Pane Majer, když na svém webu dokážete pro čtenáře napsat článek o tak zajímavých věcech ze světa kosmonautiky, chtěl jsem se vás zeptat, jestli máte v plánu napsat pro čtenáře článek o rezoluci, kterou přijala na svém 21. sjezdu Česká astronomická společnost?
https://www.astro.cz/clanky/ostatni/v-praze-skoncil-sjezd-ceske-astronomicke-spolecnosti.html

Já vím, je to astronomická společnost, ale ta rezoluce se týká především kosmonautiky, tak mě jen zajímá, jestli o tom plánujete čtenáře informovat i zde. Stačí ANO nebo NE
🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpovědět  Josef Somik

Není to na mém seznamu plánů. 😉 Podobných rezolucí se po celém světě objevují spousty. Jak se říká: „Psi štěkají, ale karavana jede dál.“
Ale samozřejmě nebudu žádnému kolegovi bránit, pokud by se chtěl do daného tématu pustit. Já to ale nepovažuju za důležité.

Radek
Radek
2 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Bagatelizovat problematiku kosmického práva a označit Českou astronomickou společnost, a další organizace jako ESO, za štěkající psi… vy si tu lupu fakt zasloužíte 🙁
Tenhle problém bude stále akutnější a bude dost zajímavé sledovat, jakým způsobem se bude řešit.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpovědět  Radek

Já chápu, že můj názor v tomto směru je u některých lidí značně nepopulární, ale bohužel mám strach, že podobné regulace mohou velmi negativně ovlivnit technologický rozvoj, který kosmonautiku a s ní spojené služby konečně potkal. Bojím se toho, že podobné regulace utlumí tento rozvoj a přijdeme o spoustu úžasných technologických výdobytků. Právě proto jsem proti regulacím na poli kosmonautiky.
P.S. Jinak si pánů z ČAS samozřejmě vážím. Jen se v tomhle konkrétním bodě neshodneme.

pave69
pave69
2 let před
Odpovědět  Radek

Je to sice offtopic vůči článku, ale když už se to nakouslo – to řešení bude ve finále takové, že pořádná (edge and beyond) astronomická věda se bude dát dělat jen z kosmického prostoru; megakonstelace k tomu přispějí (mimo výše zmíněných problémů) výrazným snížením ceny za dosažení oběžné dráhy i snížením ceny družic (standardizace a velkovýroba).
Ale jinak pro běžná pozemní pozorování pořád zbývá velká část noci, kdy satelity nejsou osvětleny a navíc je databáze jejich drah dostupná, takže pro účely digitálního zpracování dat (ke kterému v astronomii beztak dochází) je lze odečíst.

MilanV
MilanV
2 let před

Tak jsem se koukal do originálního dokumentu a jsem z toho docela zmatený. Ten odstavec zmiňující všechny možné znevýhodněné skupiny je tak úřednicky zamotaný, že jsem vůbec nepochopil,co tím chtějí říct. Asi že každá zúčastněná firma musí mít nějaké zákonné potvrzení, že dané osoby zaměstnává nebo přispívá někde na jejich zaměstnanost. Ale fakt netuším.

O vozidle samotném je tam strašně málo požadavků, vlastně jen velikost, počet míst k sezení a pár elektrických zásuvek. Takže spíš jde o image, bych tipl. Pro tu firmu „dodali jsme pro NASA nový Astrovan!“ i pro NASA – pokus o nový ikonický vůz. Zajímavé je, že jako jednu z možností, jak se můžou firmy ucházet o zakázku, je modernizace stávajícího vozu. Asi nějaká kompletní generálka, s ohledem na jeho stáří…

Celé mi to přijde strašně málo o skutečných požadavcích a strašně moc o image, jak píšu. Vlastně nic zajímavého. Ty astronauty odvezou i Tesly a nevím o tom, že by si někdo stěžoval, že by to nedokázaly. A i ty jsou pro image – klidně by posloužily i Dacie – 14 km ujedou 😀

https://kosmonautix.cz/2021/09/26/nasa-hleda-podnety-na-novy-astrobus/