Máme středu 4. srpna odpoledne a na texaské základně Boca Chica čeká u orbitální rampy sestavená raketa Super Heavy B4. Když se ale vrátíme v čase jen o tři dny, tak bychom viděli Super Heavy B4 ještě v montážní hale High Bay. V té době nejenže neměla žádné motory, ale byla dokonce rozdělena na dvě části – horní a dolní. Prvního srpna se jeřáb ujal horní části a usadil ji na spodní díl. Na místo pak nastoupili svářeči, kteří oba díly spojili dohromady. Připomeňme, že k tomuto sestavení došlo jen pár hodin po usazení všech čtyř roštových kormidel. Jenže to, co se začalo dít v dalších hodinách, překonalo všechna očekávání. Ještě večer totiž pracovníci zahájili instalaci motorů Raptor. Zakrátko začaly přicházet zprávy o tom, že už je na místě 15 Raptorů, další zpráva už mluvila o 24 kusech a ještě před šestou odpoledne našeho času (2. srpna) Elon Musk tweetoval fotku s 29 nainstalovanými motory Raptor, kterou jsme použili jakožto náhledový snímek dnešního článku.
Přesné údaje o čase se rozchází, ovšem dá se říct, že všech 29 Raptorů bylo nainstalováno v rozmezí zhruba 15 hodin. Na místě je hned několik desítek inženýrů ze základny McGregor, kde mají s Raptory bohaté zkušenosti, jelikož zde tyto motory testují. I tak jde o úctyhodné tempo, které navíc pokračovalo i nadále. Od instalace posledního motoru uplynulo sotva 24 hodin, když se celý kolos B4 vydal na orbitální startovní rampu. Starship S20 je zatím stále rozdělena do dvou částí – horní a spodní, přičemž obě v posledních dnech dostaly na břicho tepelný štít a instalovala se také křidélka, taktéž opatřená destičkami tepelné ochrany. Do spodní části už bylo usazeno všech šest motorů Raptor včetně tří vakuových. Po spojení horní a dolní poloviny tedy bude S20 připravena k převozu z montážní do testovací sekce.
Aktuálně se zdá, že SpaceX bude chtít v rámci prvotních testů usadit Super Heavy B4 na nový startovní stůl a vyzkoušet rozhraní mezi rampou a nosičem. Poté by mohla být na vrchol B4 usazena S20, což bude vůbec poprvé, kdy dostaneme možnost vidět celou 120 metrů vysokou sestavu pohromadě. Obě části (B4 a S20) by pak mohly podstoupit oddělené testy na suborbitálních rampách. U B4 se očekává odstranění 20 Raptorů z vnějšího prstence, což je v souladu s informací, že ne všechny instalované kusy jsou letové. Dá se očekávat celá řada testů od tlakových při pokojové teplotě, přes kryogenní až po statické zážehy. Poté by se doplnily chybějící motory a vše by se sestavilo na orbitální rampě. Vyloučit se nedá ani možnost statického zážehu B4 po kompletním sestavení. SpaceX se snaží postupovat rychle, ovšem nikdo neví, kolik času zkoušky zaberou a hlavně jak dlouho bude trvat získání potřebných povolení k prvnímu letu na oběžnou dráhu.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://forum.kosmonautix.cz/
https://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/elonmusk/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E7zARpUWEAI65OI?format=jpg&name=small
https://pbs.twimg.com/media/E71EdLhVUAAifFJ?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/E7663rjXoAUPP5V?format=jpg&name=small
To je kosmonautické porno. Online…
Jj skoda, ze clovek neni mladsi, aby videl stav kosmonautiky na konci tohotot stoleti.
A skoda ,ze i Elon neni mladsi a je jen jeden. S veskerou uctou k ostanim a k tomu co dokazali a dotahli treba tento rok ke zdarnemu konci, proti Elonovi je to druha liga.
Tak má dosť detí, tak dúfajme, že ich vychovávajú dobre, nebudú z nich len takmer najbohatšie deti na svete a aspoň jedno zdedí technický talent a vízie.
A možno už teraz hovorí Elonovi, tatko vyser sa už na ten mars a poďme robiť medzihviezdne cestovanie 🙂
Prvni půle poslední věty reálná. Druhá půle hovadina.
Ani ta první půle nedává smysl, protože když tatínek tráví veškerý čas na svých projektech, těžko může své děti vychovávat…
P.R. dobrý. Obecenstvo nadšeno. Důležitá bude pečlivost techniků a funkčnost sestavy.
Vidím dobře nebo ty 3 vakuové motory na horním stupni nejsou nakláněcí?to znamená že vždycky poběží společně s atmosférickymi?
Tři vakuové motory na Starship budou zřejmě bez možnosti naklánění. Ale manévrování zajistí trysky na lodi samotné.
Lehké korekce můžete dělat regulací tahu. Jsou tři a tedy mimo osu.
Jenze to by nebylo odolne vuci vypadku jednoho motoru… nejakou zalohu pro vypadek jednoho motoru mit musite, to nesmi predstavovat rozsudek smrti.
Everyday astronaut předevčírem vydal super video s Elonem – Starbase Factory Tour with Elon Musk [Part 1], kde se tomhle také chvilku mluví.
I když neovládám mlovené slovo v angličtině, přesto je to skvělé a výživné video 🙂
Neuveritelne tempo. Prave SpaceX usadzuje B4 na stolec.
Mechazilla jede na plne obratky
https://twitter.com/elonmusk
vakuove motory jsou fixni a vzdy takove byt meli..jedna z mala veci,ktere se na designu starship nezmenily od zacatku
„mechazila“ je novy pojem..Musk ho pouzil poprve tento tyden a oznacuje vlastne stavajici obsluznou vez s pripojenymi zachytavacimy rameny,ktere jsou jeste ve vyrobe..jerab,ktery dnes prenesl b4 ma jinou prezdivku..“frankencrane“
Jsem zvědavý, která raketa vynese na orbitu Země první náklad. NewGlenn, Vulkan nebo Starship? A jaká cena bude za vývoj těchto raket a jaká bude cena za vynesení 1kg nákladu? Už nezávidím lidem, kteří žili v době závodů o dobytí měsíce. Naplno si užívám současného závodu o to, kdo první vybuduje základnu na Měsíci. Bude to NASA a spol? Čína? Nebo SpaceX nebude na nikoho čekat a vyrobí si vlastní orbitální stanici u Měsíce, vybuduje základnu na jeho povrchu a dopraví lidi na Mars? Na vše by jí možná stačily jen různě upravené Starship.
Taky to tak vidím, že SpaceX všem vytře zrak, alespoň má k tomu velice dobře našlápnuto… 😀 😀
Ta velikost je opravdu impozantní. Konečně jsme se po mnoha desetiletích dočkali doby, kdy opět budou v provozu nosiče supertěžké třídy. Sice ještě pár let potrvá než s tímhle vynesou nějaký ostrý náklad dál než na LEO, ale i tak je na co se těšit. Jen zamrzí to tříštění sil, jestli půjde vše víceméně OK, tak bude mít SLS/Orion jen minimální časový náskok, což za ty prachy nestojí. Holt rozpočet NASA dříve zatěžovala ISS a raketoplány a když se konečně rozjel měsíční program s SLS, už má konkurenci.
Myslím si, že ani odborná veřejnost (a tím nemyslím sebe ;-D) si nedovedla před 10 lety představit jaký drive bude SpaceX mít. To by NASA možná svou strategii korigovala.
Zakazky pro Superheavy mohou byt problem.
Viz. FH, ktera je relativne levna a uz cca dva roky nebyla na misi a poleti snad az v rijnu.
A Superheavy je jeste o tridu vyse a projekty pro nosice teto tridy nevznikaji rok dva. Statni ani soukromy sektor na to neni pripraveny a v tom druhem pripade bude pozadovana i navratnost investic.
FH musel získat důvěru, aby mohl nabrat zakázky, protože kontrakty se domlouvají na několik let dopředu. Teď mu každou chvíli přibude nový kontrakt.
Zakázky pro SuperHeavy už jsou. Lety na Měsíc pro NASA. Minimálně dva s Lunární StarShip. Když započteme i starty kvůli dotankování, tak může mít SuperHeavy brzy více startů než FH. Netuším, jak si NASA před deseti lety představovala vybudování základny na Měsíci, kolik techniky pro výzkum Měsíce potřebuje dopravit na jeho povrch a jak dlouho tam chystá tuto vědeckou aparaturu provozovat, ale toto vše by mohla StarShip zvládnout. Lze ji použít pro transport, tak i jako základnu. A jako bonus by mohla být možnost to po několika měsících či letech vše zabalit a popolétnout na další zajímavé místo. To by mohly být další zakázky pro SH.
Otázkou je, kolik NASA sama na dopravu svých projektů bude mít peněz. Buď se Muskovi ozvou další majetní zákazníci, nebo bude sám svým zákazníkem. Může pak prodávat účast na svých mimozemských projektech.
Nyní NASA a spol. plánují vybudování GATEWAY a staví loď Orion a raketu SLS. Má to smysl. Ale co se stane, až Měsíc obletí DearMoon a na Měsíci přistane Lunární StarShip? Nezeptají se daňoví poplatníci USA, proč mají platit projekt Orion, SLS a GATEWAY, když americká společnost SpaceX to nabízí také? A pak rozhodne cena. NASA se bude muset rozhodnout, co bude pro ni výhodnější a rozhodně bude tlačena na to, aby byla efektivní. A rozhodne i to, co bude dělat konkurent. Čína a spol. Možná mají manažeři v NASA těžké spaní už teď. Vždyť už nyní vidí, co SpaceX dokáže a co už pro projekt Artemis zajišťuje. A stejně jako my sledují pokroky při vývoji SS+SH.
Rubas Petr: Nemyslím že kosmická loď Starship tak jak teď vypadá je vhodná jako vesmírná stanice. Vesmírná stanice potřebuje velké solární panely, víc dokovacích uzlů a naopak určitě nepotřebuje aby většinu objemu tvořily palivové nádrže…..
space x sama o sobe nema lunarni plany,ale spolupracuje s nasa v ramci programu artemis coz je vyhodne pro obe strsny..neni to tedy konkurence
ps:
Newglenn prvni urcite nebude
Som zvedavý na ten let. Mimochodom, koľko emisií vyprodukuje takéto monštrum?
V globálním měřítku naprosto zanedbatelné množství. Neřešme, prosím, u kosmonautiky tyhle aktuálně módní ekologické blbiny. Nejen u SpaceX, ale u kosmonautiky celkově. Kosmonautika se na znečištění podílí naprosto zanedbatelně. pokud by si někdo udělal seznam znečišťovatelů a postupoval od těch největších, tak se ke kosmonautice dostane až za hodně dlouho. Já chápu, že dnes jsou tyhle otázky / postoje moderní, cool a in, ale chtěl bych, aby se kosmonautika stala ostrovem normálnosti, kam se tahle móda nedostane. Díky. 😉
Přesně tak jak píšete. Já se vůbec divím, že někomu hned nedojde to naprosto zanedbatelné množství, když musí vidět, že do té rakety se vejde řádově ekvivalent jen několika cisteren paliva.
Pokud mi moje chemické znalosti slouží, tak z těch 796 tun CH4 by mělo být okolo 2376 tun CO2. Toto se týká pouze prvního stupně.
2 milióny kg se může zdát jako hodně, ale ve skutečnosti je to jedna z nejekologičtějších cest, jak dostat náklad na orbitu.
Ve skutečnosti není moc podstatné, jakou stopu zanechá samotný let, ale spíš výroba. A zde to starship hodně vylepšuje, díky znovupoužitelnosti.
Navíc metan je poměrně snadný na ekologickou výrobu pomocí elektřiny (bez využití fosilních paliv).
Jen mimochodem, SN20 již je také na „odpališti“ 🙂