Sonda JUICE prošla vakuovými testy

Evropská sonda JUICE, která poletí k Jupiteru, úspěšně zvládla měsíc dlouhý pobyt v podmínkách podobných kosmickému prostředí. Sonda byla umístěn do největší vakuové komory v Evropě, která se jmenuje LSS (Large Space Simulator). Tato komora je deset metrů široká, patnáct metrů vysoká a nachází se v nizozemském středisku ESTEC, což je samo o sobě největší evropské středisko určené k testování kosmické techniky. Letový kus sondy JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) byl vystaven vakuu, které má tlak miliardkrát menší než je standardní tlak na hladině moře. Sonda také zažívala výrazné teplotní extrémy, které zažije při své cestě k Jupiteru (od horkých 250 °C do mrazivých -180 °C).

Vědecké přístroje sondy JUICE.

Zdroj: https://indico.cern.ch/

Simulátor umělého Slunce v LSS vytvářel spalující žár, který JUICE zažije při své 88 měsíců dlouhé přeletové fázi, během které na ni čeká také průlet kolem Venuše. Kapalný dusík kolující ve stěnách komory zase napodoboval mrazivost hlubšího vesmíru. Po měsíc trvajících zevrubných zkouškách mohly být 15. července dveře komory otevřeny. Otestovaná sonda se nyní vrátí do Francie, kde firma Airbus Defence and Space obstará závěrečné přípravy před startem, který je plánován na příští rok. Až se sonda dostane k Jupiteru, provede detailní průzkum samotné planety i jejích tří velkých měsíců, které hostí oceány – Ganymed, Europu a Callisto. Využije přitom soubor vědeckých přístrojů pro dálkový, geologický i lokální průzkum. Sonda by měla svými měřeními pomoci prozkoumat proces vzniku potenciálně obyvatelných světů u plynných planet jako je Jupiter.

2 komentářů ke článku “Sonda JUICE prošla vakuovými testy”

1. Mr G napsal:

Dakujem za clanok.

Presiel som si vesmirnu techniku (nazvy), a nenasiel som tam diel zamerany na testovanie vesmirnej techniky. Napady:
    – historia testovania vesmirnej techniky
    – rozdiely v testovani druzic (sond), lodi pre posadku, moduly stanic, …
    – postup testovania, je nejaky sled operacii, alebo je mozne niektore kroky preskakovat, resp. zamienat ?

Dakujem za skvelu pracu 🙂