Včera večer jsme vydali krátkou zprávu, která zvala diváky ke sledování přímého přenosu ze základny Boca Chica. Mělo zde totiž dojít k historicky prvnímu spojení nosné rakety Super Heavy s kosmickou lodí Starship, což na Twitteru potvrdil také Elon Musk. Jenže čas plynul a Starship S20 zůstávala stále sedět na zemi, byť k její špičce byl připojen velký jeřáb. Elon Musk po několika hodinách oznámil, že z dnešního pokusu nebude nic kvůli silnému větru. Týmy se prý o spojení pokusí druhý den ráno místního času. A jelikož v Texasu za chvilku bude svítat, je čas Vás pozvat ke sledování přímého přenosu, který doplníme psaným online přenosem. Dost možná budeme za pár hodin vůbec poprvé svědky sestavení 120 metrů vysoké konstrukce – tu bude tvořit Super Heavy B4 sedící na orbitální rampě a Starship S20. A mimochodem ani přes noc nebyl na Boca Chica úplný klid – pracovníci se věnovali doplňování destiček tepelného štítu na břiše S20.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E8DErhlVUAAORur?format=jpg&name=large
už jde nahoru
Nechybí dole deflektor spalin?
Prý tam nebude. Uvidíme, co ukáží první ostré zkušenosti.
Díky 🙂
Pokud vím, tak u Saturnu V byli docela překvapení i s deflektorem. (stejně tak STS 1)
No divil bych se, kdyby ho tam nakonec neměli. Super-heavy má zhruba 2,5x větší tah než saturn V, tak bude i zvuková vlna silnější. No mají to určitě propočítáno, ale odsolovací zařízení a nádrže na vodu tam mají tak na co by je stavěli.
Skoda ze v pozadi neni nejaka budova, protoze takto tech 120 m vysky nevynikne. Kdyz si uvedomim ze City Tower na Pankraci ma 116m….a byvaly Motokov (Citi Empiria)104….
Určité měřítko se dá odvodit z lidí v okolí.
Ro jiste ano. Ale pohled jak raketa trci nad strechou Motokovu to nenahradi:)
Fascinují mě ty plošiny, které požívají technici ke kontrole spojení. Kdysy jsem byl na plošině na Tatrovce a ve výšce pátého patra se při sebemenším pohybu v koši slušně rozhoupalo celé rameno.Docela by mě zajímalo, jak to mají vyřešené tady. Počítám, že o oklizi koše s raketou nikdo nestojí.
Do budoucna bych ale čekal někal nějakou rampu vysouvanou z obslužné věže. Nebo se Space-x obejde bez toho?
Musk sa vyjadril, ze do buducna nebude vietor taky problem ako tmu bolo teraz. To sa da prelozit aj tak, ze zeriav, ktory mal povodne byt na vrchole veze a kompletovat raketu nebude, ale bude sa kompletovat pomocou zachytavacieho mechanizmu. Ten ulozi SH a nasledne na neho aj StarShip.
Jeřáb na OLIT bude. Pomocí zachytávacího mechanizmu to určitě nebude, zaco by Starship vzal ? A navíc se nikde nepíše že tam nebude.
Taky bych čekal, že tam něco takového ve finále bude… otázka je, jak budou třeba řešit protiváhu, protože ani ta věž i když bytelná nejspíš nebude nezlomitelná – v případě, kdyby třeba tahali těžší náklad na větší vzdálenost od centra…
Nebudou manipulovat s boostrem ani shipem s náplněmi. Jeřábové rameno bude mít protiváhu nebo kotvu a břemeno nebude dál než startovací stůl.
Dynamické síly budou spíše při zachytávání rameny a stejně to bude jeden z více způsobů. Aspoň při letu s posádkou se, myslím, dočkáme dalších nápadů.
(Měsíc a Mars mají nízkou gravitaci ale u Země lze ještě zvýšit bezpečnost přistání obdobou s Blue Origin – dvoudílnou StarShip. Ikárie XB1:“Pošlete jim motor!“) 😀
Ak sa nemylim, tak najvyssia zostava v historii ? Alebo ?
Ano, nejvyšší a taky z hlediska tahu nejsilnější (byť to zatím nepředvedla).
Mám asi tak tisíc otázek. Ty včerejší se mi zodpověděly, mají tak vysoké plošiny, že mohou spojit S20 a B4 i v 90 metrech, ale do 140 metrů na vrchol nedosáhnou. Jsem zvědavý, jak to budou řešit naostro, nabízejí se přístupové lávky z věže.
Taky koukám na tepelný štít, proč není jednolitý? Jsou tam vidět takové uzavřené pásy
S20 má momentálně štít z cca 98 % hotový. Zbytek se ještě dodělá v montážní hale.
Pravdepodobne budu raketu kompletovat pomocou zachytneho mechanizmu. Bude posuvny prakticky po celej dlzke veze. Tym padom nebude treba vysokozdvizne plosiny pre kompletaciu rakety.
Nebudou raketu kompletovat pomocí zachytávacího mechanizmu, ten nemá Starship za co vzít, jak by to udělal. Zachytávací mechanizmus slouží k zachytávání přistávající Superheavy, ne ke stavbě raket.
Promiňte, ale vy jste zaměstnanec SX, že to víte tak jistě?
Podle posledních vyjádření EM budou dodělávat na starship záchytné body, což je evidentně o zachytávání ramenem. Když se podíváte na to, jak vypadá zachycení jeřábem, tak je evidentní, že to s hotovou lodi není úplně kompatibilní, nehledě na to, že to vůbec není flexibilní.
Nejsem sice odborník, ale jestli má Super Heavy a Starship skončit po prvním orbitálním testu v moři, je to z environmentálního hlediska správně? Jinak ale celý vývoj se zájmem sleduji a určitě tomu fandím a přeji úspěch.
A mohu se zeptat, jak je to u drtivé většiny všech ostatních raket? Ty končí kde? Proč to nikoho nevzrušuje u nich? Dost řečnických otázek, na ty si musí každý odpovědět sám. Ne, opravdu to z ekologického hlediska není žádný problém.
Ja si myslím, že B4 aj SN20 z mora vylovia z viacerých dôvodov. Jednako za účelom preskúmania vplyvu prvého letu na konštrukčné prvky a tiež, aby sa táto technológia nedostala do rúk nepovolaným – ide o tlakové nádoby, ktoré nespadnú do mora, ale pristanú, čiže po pristátí by mohli plávať, resp. sú dostupné iné informácie o ich budúcnosti 🙂 ?
Pokud vezmeme analogii z prvních stupňů F9, které záměrně či havarijně přistály na volné moře, tak jen jednou se SpaceX pokusila dotáhnout stupeň k pevnině, ale pak jej raději potopila sama, aby neriskovala explozi z přetlaku.
Ďakujem pekne za odpoveď, možno Elon všetkých prekvapí a vymyslí ešte lepšiu koncovku.
Až oba stupně zavisí nad hladinou, tak aktivují destrukční nálože 🙂
Třeba proto, že u ostatních nosičů se nikdo nezaklíná záchranou planety…
To s tím ale přece nemá nic společného. Je snad v silách každého člověka pochopit rozdíl mezi testy a ostrým provozem.
Ač je na SpaceX, jak let uzavřou, právě z testů je potřeba získat co nejvíc údajů. A to se dá z objektu po splashdownu jistě lépe než při rozflákáni o zem. Stav tepelné ochrany a podobně, čidla nepostihnou všechno. Letecký ingenieur (čti inženýr 😀 ) by to vylovil.
Jde o vyvážení množství získaných dat a náročnosti procesu vylovení. Jinými slovy jde o to, aby práce vložená do vylovení a převezení k pevnině vyvážila získané poznatky. Rozměry jsou v tomto případě dost velkou překážkou.
Nemusí objekt vozit na břeh, mohou analyzovat na moři. Mohou odmontovat vzorky, pokud si připraví tu možnost nebo metodu.
Mne by třeba zajímala výdrž kloubů křidélek.
Pravda je, že mohou vymyslet cokoli a my se to ani nedozvíme.
Mám pocit, že cílem celého tohodle programu není ani tak záchrana této planety, jako spíš získání jiné
Zajímá mě,zda teď když má SpaceX kontrakt na přistávací modul na Měsíci, probíhá nějaká spolupráce NASA a SpaceX ohledně výměny zkušeností/technologií využitelných na Starship? Nebo si vše musí Spacex vymyslet samo? Návrat starship do atmosféry země bude více podobný raketoplánu, než dragonu, tak jestli alespoň v tomto mají od nasa podporu? A s přístaváním na měsíci to samé.
Píše se, že Space X má v NASA dveře otevřené, takže i tady předpokládám, že co NASA ví, to jim ráda předá, technologie, materiály, znalosti. A lidi z NASA se na Boca Chica přeci motají pořád
Znalosti, technologie, nápady, to jsou cenné komodity. To zjistili později v Xerox PARC – po návštěvách Steva Jobse.
A Musk je takový vizionář podobného ražení. Jen ta precizní dokonalost se spíš blíží obchodní obratnosti Gatese.
Pokud má někdo pocit, že jsem sáhnul na boha …i bůh má na všechno lidi.