sociální sítě

Přímé přenosy

Vega-C (KOMPSAT-7)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Amazon

    Společnost Amazon představila finální produkční verzi Leo Ultra, nejvýkonnějšího podnikového terminálu společnosti pro konstelaci širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO), kterou chce uvést do provozu příští rok.

    Florida Space Coast

    Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

    Iceye

    Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

    ESA

    Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

    U.S. Space Force

    Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    ŽIVĚ A ČESKY: SpaceShipTwo s šestičlennou posádkou

    Pokud technika a počasí dovolí, tak nosný letoun VMS Eve v neděli vynese miniraketoplán VSS Unity do výšky zhruba 13,4 km, kde dojde k odhození a následně zážehu hybridního raketového motoru, který dopraví VSS Unity na suborbitální dráhu. Stroj se má poté vrátit na ranvej základny Spaceport America. Piloty VSS Unity této ostře sledované mise budou Dave Mackay a Michael Masucci, Kelly Latimer se pak postará o VMS Eve. V miniraketoplánu ale budou kromě dvou pilotů i čtyři pasažéři – zakladatel skupiny Virgin, Richard Branson, hlavní instruktorka výcviku ve Virgin Galactic, Beth Moses (ta zažije již druhý let), dále Colin Bennett, hlavní provozní inženýr Virgin Galactic a Sirisha Bandla, viceprezidentka pro vládní záležitosti a výzkumné činnost. Firma Virgin Galactic zatím neoznámila, kdy přesně má dojít ke startu, ale oficiální přímý přenos má naplánovaný začátek v 15:00 SELČ. Bude tedy potřeba sledovat průběžný vývoj.

    Náš přenos ze startu spustíme zhruba čtvrt hodiny před plánovaným odhozením, ale přesný čas zatím není znám. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

    EDIT 11. 7. 16:45
    Letoun vzlétnul. Ke shozu by mělo dojít kolem 17:30. Náš přenos začne v 17:15.

    EDIT 11. 7. 16:35
    Letoun je stále na zemi, ale měl by odstartovat každou chvíli. Ke shozu by mohlo dojít kolem 17:20. Náš přenos by tedy začal kolem 17:05.

    EDIT 11. 7. 12:05
    V avizovaných 15:00 mělo dojít ke vzletu VMS Eve, ale to již neplatí. Z důvodu problémů s počasím se vše odkládá o hodinu a půl.

    Zdroje obrázků:
    https://images.ctfassets.net/…/c9a9d949fa2ea2cd36a4877b80348cd5/UNITY22_CREW_1.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    16 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Michal Václavík
    Michal Václavík
    4 let před

    Start je odložen na cca 16:30 SELČ.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    4 let před

    Díky za aktualizaci.

    zvejkal
    zvejkal
    4 let před

    No, takze – gratulujem k uspechu.
    Skoda technickej kvality virgin prenosu – v podstate to moc pre divakov nebolo, pretoze vsetko podstatne sa odohralo mimo kamery, ale nevadi.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    4 let před
    Odpověď  zvejkal

    Věřím, že to u dalších přenosů doladí. 😉
    A hlavně, že se let podařil. 🙂

    MilanV
    MilanV
    4 let před

    Děkuji za pěkný přenos! Hezky připravené, jak je na kosmonautix zvykem: vyvážený mix základních informací a zajímavostí, moc příjemné!

    (A těším se někdy na konec – kvůli omezením MALL TV musím teď čekat, abych viděl posledních pár minut…)

    Mohu se jen zeptat na jednu takovou věc, co v prostředí fanoušků té či oné firmy je příliš výbušná otázka? Na kosmonautixu doufám ve věcnou odpověď 🙂
    Jestli tomu dobře rozumím po fyzikální stránce, tak jelikož neletí na oběžnou dráhu, tak mohou získat pocit mikrogravitace jen profilem letu – myslím, že se mu říká prabolický – je to tak? Je to tedy úplně stejný princip, jako létá NASA už několik desítek let v rámci tréninku nejen astronautů – a předpokládám i další jako ESA apod. Čili na té výšce vlastně vůbec nezávisí? Kromě teda výhledu z okénka 🙂 Nebo ta výška umožňuje něco navíc, třeba délku trvání té mikrogravitace?
    (To se mi ale z fyzikálního principu nezdá.)
    Já že pak by byla z hlediska ceny ještě pro ty vědce tato možnost, něco mezi tímto letem a tou pádovou věží 🙂

    Děkuji za odpověď.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    4 let před
    Odpověď  MilanV

    Díky za pochvalu.
    A k Vaší otázce – ano, stav mikrogravitace se dá simulovat i v letounech letících po speciální dráze. Důležité je, že tyto lety do výšky několika desítek kilometrů umožňují delší trvání tohoto stavu „volného pádu“

    Vojta
    Vojta
    4 let před
    Odpověď  MilanV

    Co se Vám nezdá na tom, že by větší výška měla znamenat delší dobu v mikrogravitaci? Když hodíte kámen metr vysoko, spadne dřív, než když ho hodíte deset metrů vysoko. Až na odpor vzduchu je ten kámen po celou dobu letu v prostředí mikrogravitace. V letadle jde o pár desítek sekund, ve SpaceShipTwo několik minut.
    Z hlediska pasažéra to bude asi takový rozdíl jako mezi jízdou na malé horské dráze v okresním městě a na té největší, jaká byla postavena. Nejde jen o mikrogravitaci, ale i přetížení při startu a návratu do atmosféry, pocit chodu extrémně silného motoru za zády (letadlo NASA má pro tyto účely v podstatě normální motory jako cestovní letadlo) a ano, i ten výhled.
    I z vědeckého hlediska jde o celkem zajímavou oblast, která je pro letadla a balóny moc vysoko a pro satelity moc nízko. Přitom právě tam probíhá většina interakce kosmického záření se zemskou atmosférou.
    Uvidíme, kam se to posune.

    marsalek
    marsalek
    4 let před
    Odpověď  Vojta

    Zdravim Vas, Vojto. Souhlasim s Vami, ze 90 km je pro balony a letadla prilis vysoko. Obcas – ale jen kratce- se tam dostavaji „sounding rockets“ – suborbitalni rakety, ktere se pouzivaji mj. i pro vedecke ucely v biologii a materialove fyzice. Ty, ktere pouzivame v DLR, letaji do vysek kolem 260 km. Cely let trva zhruba 10 minut, mikrogravitace 6 minut. Pri letech s lidmi tyto nase konkretni rakety nelze pouzit kvuli velkemu pretizeni (20g) pri startu. Bransonuv postup se startem z letadla povazuji za ekonomicky rozumny. Raketovy motor tak nemusi umet fungovat pri atmosferickem tlaku, nizke aerodynamicke namahani v tak ridke atmosfere (>15km) je take vyhodou.

    Dovoluji si oponovat, ze v 90 km vysce dochazi k vetsine interakci kosmickeho zareni se zemskou atmosferou. K nejvetsi ionizaci (nejvetsimu poctu interakci) dochazi v tzv. Pfotzer (Regener-Pfotzer) maximu. To se nachazi velmi priblizne 20 km nad povrchem Zeme. Tomu udaji mohu docela dobre verit, mame vlastni mereni (DLR), ktera to dokazuji.

    MilanV
    MilanV
    4 let před

    Děkuji za odpovědi. Proč se mi to nezdálo je tím, že jsem uvažoval pořád jen o tom profilu letu, nepřidal jsem si k tomu to prodloužení volným pádem. Z toho přímého přenosu se mi nezdálo, že by padali volným pádem tak dlouho, ale je to možné, po apogeu pak ta rychlost opravdu lineárně rostla poměrně dlouho.
    Až bude přenos zase přístupný, tak se kouknu ještě jednou.

    A také jsem pořád v napětí, jestli to ukázali až po vystoupení posádky po přistání 🙂 To mi přijde jako milý rozdíl oproti dlouhodobým orbitálním letům: přímo z ranveje vystoupí cestující jako z letadla, žádné vynášení ochablých těl… Tak bych to rád viděl, ale přitom nevím, jestli to v přenosu je. MALL TV umí člověka napínat 🙂

    Martin Gembec
    Administrátor
    4 let před

    V přenosu zazněly velmi dobře připravené a zajímavé informace. Vadí mi, že ani teď v noci není dostupný záznam ve FullHD, ale pouze nějaký „auto“ stěží 480p. Pokud jde o zážitek, tak mi u tohoto konkrétního přenosu vadí, že nebyl dán prostor komentářům a emocím, hodně by pomohlo nechat občas originální zvuk a překládat, co se tam děje. Určitě je těžké komentovat a zároveň poslouchat originální stream, ale takto poté, co jsem sledoval živě originální a teď viděl „český“ mi vadí zcela vyputý zvuk a jen čeština. Obecně to je věc, kterou se snažím v přenosech upřednostnit. Těžko říct, co je pro zdejší diváky lepší, to by museli říct sami.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    4 let před
    Odpověď  Martin Gembec

    Se záznamem byl problém, jelikož se mi během přenosu odpojilo OBS od serveru a připojilo se až po asi 10 sekundách. Tím pádem byl záznam poškozen a musel se docela složitě opravovat. Jsem proto rád, že je k dispozici a systém postupně vytvoří vyšší kvality.
    Ohledně originálního zvuku – osobně mi přijde spíše rušivý. Nevím, zda by v originálním přenosu zazněla nějaká cenná informace.

    tomasa2
    tomasa2
    4 let před

    Mám takú otázku. V záberoch bolo vidieť že majú na chrbtoch batohy. Na čo slúžia? Padák? To sa mi zdá dosť nepravdepodobné.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    4 let před
    Odpověď  tomasa2

    Já bych naopak řekl, že to pravděpodobné je. Padák se sice nehodí pro závěrečnou fázi letu, ale v době stoupání nosného letounu by se určitě v případě problémů hodil.

    PetrDub
    PetrDub
    4 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Taky bych řekl, že je to padák. Ale měl jsem za to, že je to hlavně kvůli závěrečné fázi letu. Po skončení činnosti raketového motoru je to „jen“ kluzák a ten má za úkol doletět na letiště a přistát na dráze. Pokud by v důsledku nějakých technických potíží (popř. počasí, ale to se u takto krátkých letů asi nestane) došlo k situaci, že nebude schopen doletět na letiště, tak opuštění letounu na padácích mi přijde jako jednoduchá, levná a léty prověřená varianta. Ten cca třídenní výcvik je také dostatečný pro základní ovládání padáků (pokud to není křídlo a otevře se to „samo“, tak je to v podstatě jen o troše cviku při dopadu, aby si nezlomili nohy :-)). Jediný možný problém by mohl být s tím, jak přesně letoun opustit a nezabít se při tom o křídla nebo jinou část letadla.

    Borin
    Borin
    4 let před

    Rovněž děkuji za komentovaný „živák“. Měl jsem smůlu, nechytl jsem začátek ale už jen vrchol a sestupnou fázi.

    Live přenos běžel i s oslavnou „tiskovkou“ a dekorování na na jejich YT stránce Virgin Galactic:
    https://www.youtube.com/channel/UClcvOr7LV8tlJwJvkNMmnKg

    Jak bude sílit konkurence, předpokládám delší balistické lety – on takový oblet části Země by nebyl k zahození.

    Ještě ke tvaru motorové trysky. Odhaduji, že její asymetrie má udělovat vektor tahu otáčející nosem stroje nahoru, manévrování se pak omezí na let vzhůru po otevřené spirále.
    Je to správná úvaha?

    Anton Florian
    Anton Florian
    4 let před

    Shozem z letadla pracoval před 60 lety experimentální raketový letoun X 15 který testoval rychlost ale také se dostal na okraj vesmíru.Pokud se namýlím tak jedním z pilotů byl i N.Amstrong.8 pilotů obdrželo titul astronaut.Nevím zda cena opravdu odpovídá zážitku z letu.No necháme se překvapit.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.