Přípravy Webbova teleskopu pokračují

Před pár dny jsme na našem webu vydali článek o zhodnocení, které ukazuje, že Dalekohled Jamese Webba i jeho nosná raketa Ariane 5 jsou na správné cestě ke startu. Ale to rozhodně neznamená, že by se v dalších měsících inženýři nudili. Právě naopak. Čeká na ně ještě mnoho zodpovědné práce, ale přesto můžeme říct, že předlouhý seznam všemožných úkolů, testů, zkoušek a ověřování se už výrazně ztenčuje. Experti v posledních době dosáhli významného pokroku v rámci závěrečné série zkoušek Dalekohledu Jamese Webba. Byly dokonce splněny hned tři velké milníky, čímž se tento nejkomplexnější a nejschopnější vědecký kosmický teleskop jaký byl kdy postaven, výrazně přiblížil k plné připravenosti na cestu dlouhou skoro 1,6 milionu kilometrů. Dnes si tyto tři důležité milníky představíme.

Zkoušky výsuvné konstrukce: DOKONČENY

Práce na výsuvné konstrukci „krku“ JWST.

Výsuvná konstrukce mezi servisním modulem a vědeckou částí teleskopu pomůže JWST zajistit provoz vědeckých přístrojů v nezbytných superchladných teplotách. Tato konstrukce totiž oddělí sekci se zrcadly a přístroji od mnohem teplejší servisní sekce, která bude otočena ke Slunci. Po kompletním rozložení dosáhne tato konstrukce délky 3 metry, čímž také vytvoří dostatečný prostor ke komplexnímu rozložení obřího slunečního štítu. Nedávno byla tato věžovitá konstrukce vůbec naposledy v pozemských podmínkách plně natažena na stejnou úroveň, jaké má dosáhnout v kosmickém prostoru. Experti pak tento díl opět složili do kompaktnějších rozměrů a také jej pevně zajistili. To vše souvisí s blížícími se přípravami na start letos na podzim. Až se tato konstrukce příště rozloží, bude již teleskop v kosmickém prostoru.

Krytka AOS (Aft Optics Subsystem): ODSTRANĚNA

Každý pozemský fotograf si svůj aparát pečlivě chrání například pomocí nejrůznějších krytek, které mají zabránit poškození drahých čoček. Klasické čočky sice na JWST nenajdeme, ale i tak tu bylo zařízení, které funguje podobně jako zmíněná krytka. Na náhledové fotografii tohoto článku můžete vidět, jak technik Larkin Carey opatrně odstraňuje díl, který se v originále označuje jako aft optics subsystem cover. Jde sice o relativně malý, ale velmi důležitý ochranný prvek, který zajišťoval, aby vědecké přístroje v útrobách teleskopu zůstaly čisté a bez jakýchkoliv stop znečištění. Krytka ale také během dlouhé montáže a příprav chránila přístroje před rozptýleným světlem. Nyní je již start tak blízko, že mohlo dojít k odstranění krytky. Inženýři tak mohou v klidu pokračovat v balení a skládání zbytku observatoře do kompaktní formace, ve které dojde ke startu.

Unitized Pallet Structure: SLOŽENA PRO START

Sklápění konstrukce, která drží složené vrstvy slunečního štítu mohlo začít až po odstranění krytky optiky.

Sluneční štít JWST má po rozložení plochu srovnatelnou s tenisovým kurtem, ale ve složeném stavu se jeho vrstvy skládají na konstrukci označovanou jako Unitized Pallet Structure. Jde o dlouhé podpěry, které jsou součástí komplexního rozkládacího mechanismu, s jehož pomocí se celý obří teleskop jen taktak vejde do krytu Ariane 5. Nyní, když byla odstraněna výše zmíněná krytka, mohli inženýři dokončit složitý proces skládání této konstrukce do letové konfigurace. Na přiloženém obrázku můžeme vidět tuto konstrukci částečně zvednutou vzhůru. Od té doby ale již došlo k pokroku. Konstrukce je již plně zvednutá a zajištěna na svém místě.

Všechny výše zmíněné milníky proběhly v čisté místnosti firmy Northrop Grumman v kalifornském Redondo Beach. Dalekohled Jamese Webba, který se stane nejlepší kosmickou observatoří světa, má odstartovat v roce 2021. Úkolem tohoto teleskopu bude hledat odpovědi na záhady spojené s naší soustavou, studovat planety obíhající kolem různých hvězd, pátrat po odpovědích na původ vesmíru a našeho místa v něm. JWST je mezinárodní projekt, který vede NASA ve spolupráci s evropskou agenturou ESA a kanadskou CSA.