sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Češi testují díl pro Ariane 6

Na podzim roku 2018 jsme vydali krátký článek věnovaný tomu, že Výzkumný a zkušební letecký ústav bude testovat spodní nosnou konstrukci pomocného urychlovacího motoru na tuhé pohonné látky rakety Ariane 6. Po necelých třech letech se k tématu vracíme, jelikož testy tuhosti a nosnosti už ve speciálně vybudovaném zkušebním zařízení probíhají. Na spodní nosnou konstrukci jsou kladeny velké nároky. Jednak na ní před startem raketa sedí a přenáší se na ni tedy celá hmotnost nosiče. Po startu pak musí zvládnout přenést tah pomocného stupně na centrální stupeň. „Proto musí být spodní nosná konstrukce extrémně odolná, aby unesla hmotnost celé rakety. Jedná se tedy o velmi důležitý konstrukční prvek z hlediska statické únosnosti,“ uvádí VZLÚ ve své zprávě. Ariane 6 může startovat ve dvou verzích – slabší variantě 62 se dvěma pomocnými stupni nebo silnější verzi 64 se čtyřmi. Obě varianty budou vysoké 63 metrů, přičemž ta silnější verze bude vážit 860 tun. A kdo by si myslel, že testy jsou jediná česká stopa u tohoto dílu, ten by se mýlil. Jeho návrh sice zajistila MT Aerospace Augsburg, ale výroba už proběhla v Klatovech ve firmě ATC Space.

Příprava na zkoušku.
Příprava na zkoušku.
Zdroj: https://www.vzlu.cz/

Vývoj kompletní nové rakety je ojedinělým procesem odehrávajícím se jednou za generaci, a proto je tato zkouška unikátní i pro VZLÚ,“ přiznává ústav a dodává: „Zkouška se skládá z několika pevně stanovených sekvencí zatěžovacích pozemních a letových stavů, při nichž je konstrukce přesně zatěžována a tím kvalifikována.“ Samotné zatížení obstarává šestice hydraulických válců a při jedné z mnoha zkoušek bude testovaný exemplář vystaven zátěži až 500 tun. Samotné zatěžovací válce jsou ohromné – váží 3,5 tuny, což (jak VZLÚ přiznává), představuje síly a hmotnosti, se kterými se běžně v leteckém průmyslu nepracuje. „Zkušební stav při maximální možné konfiguraci zabírá podlahovou plochu 10×10 metrů a je vystavěn do výšky cca 8 metrů. Výpočtáři společně s konstruktéry provedli desítky simulací a výpočtů, aby navrhli optimální a dostatečně dimenzovanou konstrukci,“ uvádí ústav.

Sestavování testovací konstrukce.
Sestavování testovací konstrukce.
Zdroj: https://www.vzlu.cz/

Vzhledem k tomu, že většina částí testovacího zařízení je unikátních a běžně se nepoužívají, bylo celou zkoušku nutné dobře naplánovat, sladit jednotlivé aktivity jako např. koordinaci subdodavatelů, koordinaci týmů v rámci VZLÚ, zajistit logistiku velkých komponentů, technického vybavení, zpracovat požadavky zadavatele zkoušky pro úspěšné provedení zkoušky jako takové a mnoho dalšího. V rámci VZLÚ byli zapojeni specialisté z oboru tenzometrického měření, elektrického řízení, hydrauliky, měření, kvality a dalších oddělení a musím konstatovat, že celý proces důkladně prověřil a zároveň posunul naše schopnosti,“ uvedl vedoucí projektu Petr Franc z VZLÚ. Samotné zkoušky začaly v červnu a potrvají až do října. Na experty čekají hned dva typy testů – ověřování pozemního a letového zatížení – v obou případech vše komplikuje mnoho různých konfigurací a nastavení.

Zkoušky probíhají od června do října, a budou při nich testovány dva případy, a to pozemní a vzletové zatížení s velkým množstvím různých konfigurací a nastavení. U unikátní testovací konstrukce natáčela i Česká televize. Výsledná reportáž je k vidění zde.

Zkušební stav pro testy spodní nosné konstrukce pomocného urychlovacího motoru na tuhé pohonné látky rakety Ariane 6.
Zkušební stav pro testy spodní nosné konstrukce pomocného urychlovacího motoru na tuhé pohonné látky rakety Ariane 6.
Zdroj: https://www.vzlu.cz/

Zdroje informací:
https://www.vzlu.cz/

Zdroje obrázků:
https://www.vzlu.cz/wp-content/uploads/2021/07/IMG_4432_01-980×653.jpg
https://www.vzlu.cz/wp-content/uploads/2021/07/IMG_4405-980×953.jpg
https://www.vzlu.cz/wp-content/uploads/2021/07/IMG_4596-980×653.jpg
https://www.vzlu.cz/wp-content/uploads/2021/07/IMG_4736-scaled.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
v600
v600
3 let před

Hmm,
ty lešeňové trubky natřené na oranžovo vypadají zajímavě 🙂

PetrK
PetrK
3 let před

Rád bych věděl, čím se liší „šestka“ od „pětky“. Nosností to není, místo dvou urychlovacích bloků čtyři, při nosnosti 20 t na LEO, tedy více odhazovaného „šrotu“.
Snad jen možnost škálování na poloviční nosnost. Ale není to málo?
Dík za odpověď.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  PetrK

1) Především vena. Ariane 5 je bohužel hrozně drahá.
2) Nevýhodou je také to, že Ariane 5 je moc silná a proto (i kvůli rozdělení nákladů) vynáší na GTO dvě družice. Těžko se hledají družice do páru a když se zpozdí vývoj jedné, mešká i ta druhá.

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vena problém Ariane 5 není, schopnosti rakety ceně odpovídají. Její problém je právě škálovatelnost, jelikož létá už jen ve variantě ECA.

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  PetrK

Ariane 6 má nahradit jak Ariane 5, tak Sojuzy. Když srovnáte verzi 62 se Sojuzem, tak tam je rozdíl obrovský. U silnější verze je nesmysl srovnávat nosnost na LEO, u Ariane 5 ECA ji snad Arianespace ani neuvádí. Důležitá je spíš nosnost na GTO která u Ariane 64 vyšší je. Také má větší kryt, náklad se integruje vertikálně, je certifikovaná pro RTG… Naopak není o proti Ariane 5 certifikovaná pro lidskou posádku (zatím?) kvůli tlaku na nízkou cenu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.