sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Češi testují díl pro Ariane 6

Na podzim roku 2018 jsme vydali krátký článek věnovaný tomu, že Výzkumný a zkušební letecký ústav bude testovat spodní nosnou konstrukci pomocného urychlovacího motoru na tuhé pohonné látky rakety Ariane 6. Po necelých třech letech se k tématu vracíme, jelikož testy tuhosti a nosnosti už ve speciálně vybudovaném zkušebním zařízení probíhají. Na spodní nosnou konstrukci jsou kladeny velké nároky. Jednak na ní před startem raketa sedí a přenáší se na ni tedy celá hmotnost nosiče. Po startu pak musí zvládnout přenést tah pomocného stupně na centrální stupeň. „Proto musí být spodní nosná konstrukce extrémně odolná, aby unesla hmotnost celé rakety. Jedná se tedy o velmi důležitý konstrukční prvek z hlediska statické únosnosti,“ uvádí VZLÚ ve své zprávě. Ariane 6 může startovat ve dvou verzích – slabší variantě 62 se dvěma pomocnými stupni nebo silnější verzi 64 se čtyřmi. Obě varianty budou vysoké 63 metrů, přičemž ta silnější verze bude vážit 860 tun. A kdo by si myslel, že testy jsou jediná česká stopa u tohoto dílu, ten by se mýlil. Jeho návrh sice zajistila MT Aerospace Augsburg, ale výroba už proběhla v Klatovech ve firmě ATC Space.

Příprava na zkoušku.
Příprava na zkoušku.
Zdroj: https://www.vzlu.cz/

Vývoj kompletní nové rakety je ojedinělým procesem odehrávajícím se jednou za generaci, a proto je tato zkouška unikátní i pro VZLÚ,“ přiznává ústav a dodává: „Zkouška se skládá z několika pevně stanovených sekvencí zatěžovacích pozemních a letových stavů, při nichž je konstrukce přesně zatěžována a tím kvalifikována.“ Samotné zatížení obstarává šestice hydraulických válců a při jedné z mnoha zkoušek bude testovaný exemplář vystaven zátěži až 500 tun. Samotné zatěžovací válce jsou ohromné – váží 3,5 tuny, což (jak VZLÚ přiznává), představuje síly a hmotnosti, se kterými se běžně v leteckém průmyslu nepracuje. „Zkušební stav při maximální možné konfiguraci zabírá podlahovou plochu 10×10 metrů a je vystavěn do výšky cca 8 metrů. Výpočtáři společně s konstruktéry provedli desítky simulací a výpočtů, aby navrhli optimální a dostatečně dimenzovanou konstrukci,“ uvádí ústav.

Sestavování testovací konstrukce.
Sestavování testovací konstrukce.
Zdroj: https://www.vzlu.cz/

Vzhledem k tomu, že většina částí testovacího zařízení je unikátních a běžně se nepoužívají, bylo celou zkoušku nutné dobře naplánovat, sladit jednotlivé aktivity jako např. koordinaci subdodavatelů, koordinaci týmů v rámci VZLÚ, zajistit logistiku velkých komponentů, technického vybavení, zpracovat požadavky zadavatele zkoušky pro úspěšné provedení zkoušky jako takové a mnoho dalšího. V rámci VZLÚ byli zapojeni specialisté z oboru tenzometrického měření, elektrického řízení, hydrauliky, měření, kvality a dalších oddělení a musím konstatovat, že celý proces důkladně prověřil a zároveň posunul naše schopnosti,“ uvedl vedoucí projektu Petr Franc z VZLÚ. Samotné zkoušky začaly v červnu a potrvají až do října. Na experty čekají hned dva typy testů – ověřování pozemního a letového zatížení – v obou případech vše komplikuje mnoho různých konfigurací a nastavení.

Zkoušky probíhají od června do října, a budou při nich testovány dva případy, a to pozemní a vzletové zatížení s velkým množstvím různých konfigurací a nastavení. U unikátní testovací konstrukce natáčela i Česká televize. Výsledná reportáž je k vidění zde.

Zkušební stav pro testy spodní nosné konstrukce pomocného urychlovacího motoru na tuhé pohonné látky rakety Ariane 6.
Zkušební stav pro testy spodní nosné konstrukce pomocného urychlovacího motoru na tuhé pohonné látky rakety Ariane 6.
Zdroj: https://www.vzlu.cz/

Zdroje informací:
https://www.vzlu.cz/

Zdroje obrázků:
https://www.vzlu.cz/wp-content/uploads/2021/07/IMG_4432_01-980×653.jpg
https://www.vzlu.cz/wp-content/uploads/2021/07/IMG_4405-980×953.jpg
https://www.vzlu.cz/wp-content/uploads/2021/07/IMG_4596-980×653.jpg
https://www.vzlu.cz/wp-content/uploads/2021/07/IMG_4736-scaled.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
v600
v600
3 let před

Hmm,
ty lešeňové trubky natřené na oranžovo vypadají zajímavě 🙂

PetrK
PetrK
3 let před

Rád bych věděl, čím se liší „šestka“ od „pětky“. Nosností to není, místo dvou urychlovacích bloků čtyři, při nosnosti 20 t na LEO, tedy více odhazovaného „šrotu“.
Snad jen možnost škálování na poloviční nosnost. Ale není to málo?
Dík za odpověď.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  PetrK

1) Především vena. Ariane 5 je bohužel hrozně drahá.
2) Nevýhodou je také to, že Ariane 5 je moc silná a proto (i kvůli rozdělení nákladů) vynáší na GTO dvě družice. Těžko se hledají družice do páru a když se zpozdí vývoj jedné, mešká i ta druhá.

Radek
Radek
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Vena problém Ariane 5 není, schopnosti rakety ceně odpovídají. Její problém je právě škálovatelnost, jelikož létá už jen ve variantě ECA.

Radek
Radek
3 let před
Odpovědět  PetrK

Ariane 6 má nahradit jak Ariane 5, tak Sojuzy. Když srovnáte verzi 62 se Sojuzem, tak tam je rozdíl obrovský. U silnější verze je nesmysl srovnávat nosnost na LEO, u Ariane 5 ECA ji snad Arianespace ani neuvádí. Důležitá je spíš nosnost na GTO která u Ariane 64 vyšší je. Také má větší kryt, náklad se integruje vertikálně, je certifikovaná pro RTG… Naopak není o proti Ariane 5 certifikovaná pro lidskou posádku (zatím?) kvůli tlaku na nízkou cenu.

https://kosmonautix.cz/2021/07/06/cesi-testuji-dil-pro-ariane-6/