Neuvěřitelná dobrodružství mise Hera

Sonda Hera v představách umělce studuje kráter vytvořený dopadem sondy DART.

Mezi fanoušky kosmonautiky bychom našli asi jen minimum těch, kteří by neznali animovanou sérii o sondě Rosetta z dílny Evropské kosmické agentury. ESA si je tohoto popularizačního potenciálu vědoma a proto chce podobný formát využít i u chystané mise Hera a ukázat krásy kosmonautiky hlavně těm později narozeným, kteří teprve hledají cestu k tomuto oboru. Seznamte se tedy s Herou, naším vlastním detektivem zaměřeným na planetky. Společně se dvěma CubeSaty o velikosti příručního kufříku (sledovačem kamenů Milani a radarovým průzkumníkem Juventas) se Hera vydává na dobrodružství, při kterém prozkoumá Didymos a Dimorphos – dvojici planetek, která představuje typické zástupce tisíců podobných objektů, které mohou představovat riziko srážky se Zemí.

Planetární obrana vyžaduje celoplanetární spolupráci. Hera má k dvojplanetce dorazit v roce 2026 a v té době už bude mít americká sonda DART za sebou náraz do Dimorphosu – menšího z obou těles. Tento kosmický šťouch by měl podle očekávání lehce změnit oběžnou dráhu Dimorphosu kolem Didymosu.

Hera skenuje Dimorphos.

Hera a její CubeSaty pečlivě prozkoumají kráter, který vytvoří náraz sondy DART, ale i povrch a vnitřní stavbu obou planetek. Společně s nárazem sondy DART pomohou data z mise Hera lépe pochopit, zda by se tato technika dala v budoucnu použít pro odklonění planetky na kolizním kursu se Zemí.

Neuvěřitelná dobrodružství mise Hera (The Incredible Adventures of the Hera mission) má formát vhodný nejen pro děti, ale i pro dospělé. Zábavnou a přitom informativní formou Vás vezme s Herou na návštěvu k Didymosu. Seznámíte se také s jednotlivými účastníky, poznáte, proč je tato mise tak důležitá, co chce ESA s misí Hera všechno dokázat a ještě mnohem víc.

Milani analyzuje kameny, zatímco Juventas pořizuje radarová měření.