Malí cestující na velké misi Orionu

První mise nové americké kosmické lodi Orion bude bezpilotní, ale přesto se při ní na cestu kolem Měsíce vydá hned několik malých pasažérů, kteří pomohou vyšlapat cestu svým „lidským kolegům“. Program kosmického biologického výzkumu v rámci NASA vybral už před dvěma lety čtyři výzkumné projekty, které se zaměří na nutriční hodnotu semen, schopnost hub opravovat DNA, adaptaci kvasinek a genetické změny řas. Vědci tak budou moci lépe porozumět tomu, jak biologické systémy ovlivňuje prostředí hlubšího vesmíru, což se bude hodit pro pilotované mise k Měsíci a jednou i k Marsu. Společným bodem všech vybraných výzkumů je studování poškození DNA a ochrana před zářením. To bude extrémně důležité pro mise k Měsíci, kde jsou radiační dávky dvakrát větší než na palubě ISS.

Orion odstartuje na raketě SLS z modernizovaného Kennedyho střediska. Zahájí tak svou první misi mířící k Měsíci a zpět, která potrvá zhruba tři týdny. Výzkumníci využijí tuto nepilotovanou misi ke studiu kombinovaného vlivu kosmického záření a mikrogravitace. Nad nízkou oběžnou dráhou Země jsou kosmické částice zachyceny ve van Allenových pásech. Tato součást zemské magnetosféry může být za určitých podmínek nebezpečná pro živé organismy i elektroniku. Měsíc obíhá zhruba 400 000 kilometrů od Země, tedy téměř 1000× dál než ISS – dostaneme se tedy za van Allenovy pásy do skutečného hlubšího vesmíru. Biologické experimenty budou po celou dobu letu uloženy v kontejneru v návratové kabině Orionu – průlet van Allenovými pásy si tedy užijí dvakrát – jednou při letu k měsíci a podruhé při návratu na Zemi. K realizaci byly vybrány projekty výzkumníků ze čtyř institucí:

Pouzdra na biologický materiál.
    Zdroj: nasa.gov

Federica Brandizzi, Ph.D.,  Michigan State University
    Život mimo Zemi: Efekt kosmického letu na semena s vylepšenou nutriční hodnotou
    Tento výzkum má charakterizovat, jak kosmický let ovlivňuje živiny uložené v semenech rostlin. Cílem je získat nové znalosti, které pomohou zvýšit nutriční parametry rostlin pěstovaných v podmínkách kosmického letu.

• Timothy Hammond, Ph.D.,  Institute For Medical Research, Inc.
    Palivo pro Mars
    Tento výzkum zahrnuje studium fotosyntetických řas (Chlamydomonas reinhardtii) k určení důležitých genů, které se podílí na jejich přežití v hlubším vesmíru.
  • Zheng Wang, Ph.D., Naval Research Laboratory
    Výzkum role melaninu a oprav DNA na adaptaci a přežívání hub v hlubším vesmíru
    Výzkumníci využijí houbu Aspergillus nidulans k výzkumu účinků melaninu na ochranu před zářením a na reakci na poškození DNA.
  • Luis Zea, Ph.D.,  University of Colorado, Boulder
    Vícegenerační profilování genomu kvasinek za i pod van Allenovými pásy
    V rámci tohoto výzkumu budou kvasinky sloužit jako modelové organismy pro identifikaci genů, které organismům pomáhají přizpůsobit se podmínkám jak hlubšího vesmíru (Artemis I), tak i na nízké oběžné dráze na ISS.