JUICE v obří vakuové komoře

Evropská sonda JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) se přesunula do testovací komory LSS (Large Space Simulator) v testovacím středisku Evropské kosmické agentury, aby podstoupila zevrubné environmentální zkoušky v širokém spektru teplot. Od chvíle, kdy sonda v dubnu dorazila do střediska ESTEC (European Space Research and Technology Centre), musela podstoupit celou řadu úkolů, než mohla přijít řada právě na environmentální testy. Za všechny činnosti můžeme jmenovat například aplikaci vícevrstvé tepelné izolace, nebo zkoušku vyklopení středněziskové antény. Jakmile se za sondou hermeticky uzavřely masivní dveře komory LSS, bylo jasné, že zde JUICE stráví několik týdnů. Během nich bude ve vakuu vystavena vysokým i nízkým teplotám hned v několika cyklech. Ověří se tak, že sonda ve zdraví vydrží svou cestu Sluneční soustavou – při ní totiž zažije u Venuše teploty až 250 °C a naopak u Jupiteru na ni bude čekat mráz – 180 °C.

Vakuová komora LSS je největší evropské zařízení svého druhu – na výšku měří 15 metrů a je 10 metrů široká. JUICE tuto komoru opustí v průběhu července a poté se vydá do Francie. V Toulouse podstoupí závěrečnou fázi zkoušek. Odsud se pak vydá na kosmodrom v Kourou, odkud ji má příští rok vynést raketa Ariane 5. Až se JUICE dostane k Jupiteru, začne provádět detailní pozorování obří plynné planety i jejích tří měsíců – Ganymedu, Callisto a Europy. Za tímto účelem bude vybavena souborem vědeckých přístrojů pro dálkový, geofyzikální i lokální průzkum. Mise by měla přinést poznatky o vývoji potenciálně obyvatelných světů u plynných obrů, což by se dalo uplatnit i pro studium exoplanet.

2 komentářů ke článku “JUICE v obří vakuové komoře”

1. Jiny Honza napsal:

Jak jednoduché, ba prosté. A funguje to. Popularizační článek za 1*.