sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Důležité figuríny programu Artemis

Až kosmická loď Orion vyrazí na raketě SLS ke své první lunární misi, bude na její palubě figurína vybavená spoustou senzorů. Díky tomu bude možné získat cenná data o tom, co by na palubě zažívali skuteční astronauti. Součástí nepilotované mise Artemis I je hledání řešení, jak co nejlépe ochránit posádku Artemis II, tedy první pilotované mise. Figuríny se již dlouho úspěšně využívají v mnoha oborech lidských činností – třeba k trénování mimořádných zásahů, vývoji prostředků do extrémních prostředí bez rizika ohrožení lidí. Figurína usedne do velitelského křesla a bude vybavena dvojicí radiačních senzorů. Před startem má být figurína oblečena do první generace skafandru OCSS (Orion Crew Survival System), který budou nosit astronauti při startu, či návratu, ale i dalších dynamických fázích své mise.

Křeslo pro figurínu dostane dva senzory – jeden bude pod opěrkou hlavy a druhý za křeslem. Jejich úkolem bude měřit zrychlení a vibraci v průběhu celé mise. Na sedadlech budou astronauti ležet na zádech a jejich nohy mají být umístěny trochu výše, aby bylo při startu a návratu na Zemi zajištěno dobré zásobování hlavy krví. Tato pozice také snižuje riziko zranění, jelikož hlava i nohy mohou být zajištěny na místě. Zároveň se v této poloze lépe rozkládají síly působící na celé tělo při velkých změnách rychlosti – třeba během přistání do vody.

Skafandr OCSS (Orion Crew Survival System)
Skafandr OCSS (Orion Crew Survival System)
Zdroj: https://www.nasa.gov

Očekává se, že posádka zažije během startu přetížení asi 2,5 g a ve dvou fázích přistání pak kolem 4 g. Inženýři chtějí porovnat data nasbíraná při Artemis I s dříve získanými údaji z vibračních zkoušek, na kterých se používali nejen lidé, ale i stejná figurína. Získané poznatky pak pomohou lépe připravit misi Artemis II. „Některé údaje naměřené při misi Artemis I se použijí pro simulace posádky v Orionu a také k ověření bezpečnosti astronautů – porovnáme letové vibrace a zrychlení s předletovými odhady. Poté můžeme zpřesnit naše modely, pokud by to bylo potřeba,“ vysvětluje Mark Baldwin, specialista na ochranu posádky lodi Orion z firmy Lockheed Martin.

V lodi Orion bude ještě dalších pět akcelerometrů, které poskytnou data pro porovnání vibrací a akcelerace mezi horními a zadními sedačkami. Když Orion dosedne do Tichého oceánu, budou všechny akcelerometry měřit intenzitu nárazu na jednotlivých křeslech – tyto údaje se pak porovnají s údaji získanými při testovacích shozech makety Orionu do bazénu na Langley Research Center ve Virginii. I v tomto případě platí, že se tím ověří správnost a přesnost předletových modelů.

Je pro nás kriticky důležité, abychom získali data z figuríny na misi Artemis I. Budeme se moci ujistit, že všechny nově navržené systémy společně se systémem pro pohlcení energie, ke kterému jsou sedačky připojeny, fungují správně a poskytují posádce úroveň ochrany, jakou budeme potřebovat pro naši první pilotovanou misi Artemis II,“ říká Jason Hutt z NASA, který je vedoucím integrace systémů lodi Orion pro posádku. Stejná figurína se již dříve používala při sérii vibračních zkoušek lodi Orion, které proběhly na  Johnsonově středisku v Houstonu a na Kennedyho středisku na Floridě. Tyto testy ukázaly, že jde o realistickou fyzickou reprezentaci pro Artemis I, aby bylo možné kvalifikovat sedačky pro Orion a zajistit, aby byly i při startu displeje dobře čitelné.

Kardiopulmonální resuscitace v modulu Destiny.
Kardiopulmonální resuscitace v modulu Destiny.
Zdroj: https://www.astronautinews.it

Figuríny také sloužily jako testovací subjekty při nácviku mnoha situací, kdy se ověřovalo, zda astronauti dokáží provést lékařský zásah (například kardiopulmonální resuscitaci, nebo Heimlichův chvat) i ve stísněných prostorách lodi Orion. Astronauti třeba s pomocí figuríny na Zemi i na ISS zkoušeli, jak zafixovat sebe i pacienta/figurínu v případě pokusu o záchranu života i v prostředí mikrogravitace. Figuríny ale také nachází uplatnění při zkouškách, kde hrozí zranění lidského subjektu. Vše se proto nejprve vyzkouší s figurínou. To platilo například i pro systém, který zajistil, že kabina po přistání zůstane na hladině ve správné orientaci. „Testovali jsme scénáře selhání tohoto systému s figurínami, abychom určili, zda by se astronauti dostali ze svých křesel i v případě, že by zůstali po přistání na vodě v kabině, která je vzhůru nohama,“ popisuje Hutt a dodává: „Figurína zažila sérii shozů, při kterých inženýři postupně poznali, jak by se mohla posádka dostat ven z lodi i po několika týdnech v kosmickém prostoru.“

Těmto figurínám jsou podobné i testovací subjekty, které NASA označuje jako Anthropometric Test Devices. Jsou to v podstatě figuríny používané při crash testech. NASA tyto figuríny používala při shozech testovacích verzí lodi Orion z letadla – poslední z této série se plánují na konec letošního roku, aby se ověřilo, že křesla pro Artemis II společně se skafandry dokáží omezit riziko zranění hlavy a krku při nejintenzivnějších akceleračních událostech – nouzovém přerušení letu a přistání. Během testovacích shozů na Langley Research Center byly v kabině také tyto figuríny, aby inženýři lépe porozuměli tomu, co může posádka zažívat během přistání po návratu od Měsíce.

Vesa AstroRad
Vesta AstroRad
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Ve výpisu figurín není možné zapomenout na další dva cestující v lodi Orion na misi Artemis I. Jde o identické napodobeniny torza lidského těla pojmenované Helga a Zohar, které se umístí na dvě spodní sedačky lodi Orion. Helga a Zohar jsou součástí vědeckého programu MARE (Matroshka AstroRad Radiation Experiment), který má za cíl měřit úroveň kosmického záření, které mohou v lodi Orion přijmout astronauti během misí k Měsíci. Stejně tak budou obě torza použita ke zhodnocení vesty AstroRad pro stínění radiace, které by měly snížit tuto dávku. V současné době se vesty testují na ISS a astronauti ověřují, jak jsou pohodlné a funkční.

Každý z těchto neživých pasažérů lodi Orion pomůže připravit skutečné astronauty na reálné podmínky. Zajistí také větší úroveň bezpečí pro astronauty. NASA a její partneři se lépe připraví, aby mohli minimalizovat potenciálně škodlivé účinky hlubšího vesmíru na mise, které se vydají dále od Země a na delší dobu, než tomu bylo kdykoliv dříve.

Figuríny známé z crash-testů dostaly senzory a skafandry, než byly usazeny do makety návratové kabiny lodi Orion pro shozové zkoušky do bazénu na Langley Research Center
Figuríny známé z crash-testů dostaly senzory a skafandry, než byly usazeny do makety návratové kabiny lodi Orion pro shozové zkoušky do bazénu na Langley Research Center
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/manikin_image.png
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/20191015_jk3104032.jpg
https://www.astronautinews.it/wp-content/uploads/2013/08/CPR1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/20200124_163416.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
3 let před

Zatímco obě torza již mají jména (Helga, Zohar), soutěž o pojmenování figuríny oblečené do skafandru právě probíhá. Na výběr je osm jmen, uživatelé sociálních sítí každý druhý den hlasují mezi dvěma jmény. Dnes proběhne druhé hlasování. Hlasovat může každý.
https://www.nasa.gov/namethemoonikin

marsalek
marsalek
3 let před

Na treti fotografii shora (popis Vesty AstroRad) je AstroRad vesta pouze jedna – ta cerna. Je cca 10 cm silna a proto i figurina vypada vetsi. Figurina v modrem overalu je pouze oblecena do nehorlaveho textilu NOMEX (i nit na siti je nehorlava), protoze material figuriny je horlavy a to se do vesmiru bez nomexu kvuli bezpecnosti neda poslat 🙂

Ty dve figuriny leti do kosmu ve spolupraci mezi nemeckym DLR a Izraelskou vesmirnou agenturou ISA, tudiz kazdy stat si pojmenoval svou. Helga leti bez vesty a Zohar bude mit vestu vyrobenou izraelskou firmou STEMRAD. Obe figuriny jsou vybavene pasivnimi a aktivnimi senzory ionizujiciho zareni. Ta s vestou bude mit nektere dozimetry i nad vestou. Hypoteza je, ze kosmonautka s vestou obdrzi nizsi davku zareni. https://www.dlr.de/me/mare/

Na fotografiich vidime figuriny kremove barvy. To jsou jen levnejsi objemove a hmotnostni napodobeniny skutecnych figurin pouzivane pro fit-check a pro PR 🙂 Skutecna figurina je velice nakladna. Je vyrobena z mnoha druhu plastu, ktere simuluji ruzne organy a maji stejne dozimetricke vlastnosti jako tyto organy.

Na fotografii vidime figuriny na kovovem lozi, ktere se v Orionu prisroubuje namisto sedacky. Figurna s vestou vazi cca. 70 kg (a to nema koncetiny!). Nejvetsi mechanicke zatezi bude cela struktura vystavena pri pristani do vody, kdy nastane shock kolem 50g. Jelikoz figuriny jsou slozeny z 2,5cm silnych desek (aby se do nich instalovalo nekolik tisic pasivnich senzoru), maji konstrukteri hodne narocny ukol, aby struktura odolala vibracim pri startu a narazu pri pristani.comment image

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  marsalek

Díky, opraveno.

kuban
kuban
3 let před
Odpověď  marsalek

vynikající detaily, díky

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.