sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (ViaSat-3 F2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Telesat

Společnost Telesat se chystá v prosinci 2026 vypustit dvě družice Lightspeed. V následujícím roce by mělo být vypuštěno 96 družic pro první globální širokopásmovou službu z nízké oběžné dráhy Země, která má kompenzovat rostoucí poklesy obchodu s geostacionárními družicemi.

Kyivstar

Ukrajinská telekomunikační společnost Kyivstar 31. října oznámila, že se připravuje na testování služby Starlink Direct to Cell od společnosti SpaceX ve většině země, s výjimkou pohraničních oblastí.

Momentus

Společnost Momentus 30. října oznámila partnerství se společností DPhi Space, jejímž cílem bude začátkem příštího roku provozovat hostovanou platformu pro užitečné zatížení švýcarského startupu.

StarDetect

Čínská komerční firma StarDetect získala předběžné finanční prostředky, aby se etablovala jako poskytovatel řešení pro sledování vesmíru a družicové výpočetní techniky.

SpaceX

Společnost SpaceX oznámila, že vyvíjí zjednodušenou architekturu pro přistání na Měsíci a zároveň obhajuje pokrok, kterého dosáhla na lunárním modulu Starship pro program Artemis.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy 3D vytištěných dílů raketového motoru

NASA navázala spolupráci s firmou Aerojet Rocketdyne, aby posunula vpřed technologie kovového 3D tisku a zlepšila možnosti jejich využití u raketových motorů na kapalné pohonné látky. Tyto motory by mohly najít uplatnění nejen u raket a lodí na oběžné dráze, ale i u přistávacích modulů. Tým RDT (Robotic Deposition Technology) z Marshallova střediska v Huntsville (stát Alabama) se věnuje návrhu a výrobě inovativních a lehkých spalovacích komor, trysek a vstřikovačů, které vznikají s využitím automatického robotického 3D tisku. Podle potřeby se používají různé metody – cold spray deposition, laser wire direct closeout, laser powder bed fusion, nebo laser powder directed energy deposition. Cílem tohoto snažení je rozvinout tyto procesy s využitím materiálů pro úsporu hmotnosti, aby bylo možné zhodnotit provozuschopnost, výkon a znovupoužitelnost při statických zážezích.

3D vytištěná spalovací komora před statickými zážehy.
3D vytištěná spalovací komora před statickými zážehy.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Tým RDT nedávno provedl testovací statické zážehy své lehké spalovací komory a trysky. Další hardware pro tyto zkoušky obnášel vstřikovače a trysky z uhlíkových kompozitů, které byly předtím použity v rámci programu LLAMA (Long Life Additive Manufacturing Assembly). „Testy komory ALPACA (Advanced Lander Propulsion Additive Cold-spray Assembly) od týmu RDT probíhaly velmi hladce a prokázaly schopnosti nové technologie zástupcům NASA i průmyslovým partnerům,“ uvedl Thomas W. Teasley, inženýr z Marshallova střediska.

Hardware si posupně prošel osmi zážehy s celkovou dobou hoření 365,4 sekundy. Hlavní spalovací komora zažila při každém testu tlaky až 5,17 MPa, přičemž teplota spalin se podle výpočtů blížila 3 400 °C. Testovaly se také tři různé trysky z uhlíkových vláken navržené pro tah 31 kN – také ony prokázaly své schopnosti odolávat prostředí s extrémními podmínkami – změřená teplota dosahovala více než 2 200 °C. „Program RDT / ALPACA a spolupráce NASA s Aerojet Rocketdyne je dalším příkladem naší spolupráce a partnerství v rozvíjení technologií 3D tisku,“ uvedl Bryan Webb z firmy Aerojet Rocketdyne.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/03192021-hfx3pics.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/alpaca_pre-test-silo.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před

Velká část motorů rakety Electron je vyráběná 3D tiskem. A Rocket Lab v tom rozhodně není sama. Je to už dneska „normální“ technologie zpracování kovů, stejně jako kování nebo tlakové lití.
Ale vývoj a testování je samozřejmě vždycky ku prospěchu věci.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.