Evropská družice ESAIL, která má zajistit vyšší bezpečnost lodní dopravy, dokázala za jediný den zachytit více než dva miliony zpráv od 70 000 lodí! Spolehlivá a výkonná družice byla postavena v rámci partnerského projektu ESA za účelem pomoci evropským a kanadským aerokosmickým firmám uspět na globálním telekomunikačním trhu. Projekt umožnil firmám, úřadům spojeným s lodní dopravou i vládám monitorovat rybaření, spravovat flotily, chránit životní prostředí a zároveň posílit bezpečnost a zajistit, aby byla moře bezpečná.
ESAIL sleduje celosvětový pohyb lodí tím, že zachycuje jejich radiové vysílání – konkrétně se jedná o automatický identifikační systém. S pomocí družice je možné plavidlo identifikovat i na velkou vzdálenost od pobřežních monitorovacích stanic. V rámci první fáze byla celá platforma ověřována lucemburským výrobcem, firmou LuxSpace, která se podílí na celé řadě malých a středních evropských projektů. Během testů se potvrdilo, že ESAIL funguje ve vztahu vůči lodní dopravě vzorně.
Druhá fáze již byla mnohem komplexnější – kanadský operátor ESAIL, firma exactEarth začal ověřovat proces přijímání a zpracování automatických identifikačních signálů z lodí. Právě v této fázi se družice ESAIL dostala z výše zmíněnému milníku – přijala za den více než dva miliony zpráv od 70 000 různých lodí, což představuje o 15 – 20 procent lepší úroveň detekce, než u předešlých družic. Fungování družice se podařilo optimalizovat s využitím adaptivního palubního i pozemního zpracování, aby bylo dosaženo maximálního počtu přijatých zpráv od lodí v oblastech se silnou lodní dopravou jako je třeba Severní nebo Jihočínské moře.
Zmíněný provozovatel exactEarth nyní integruje data ESAIL do své družicové sítě, která poskytuje služby spojené s lodní dopravou zákazníkům jako jsou rybářské, celní, pátrací a záchranné agentury, nebo instituce pro ochranu životního prostředí, ale i Evropská agentura pro námořní bezpečnost. Peter Mabson, generální ředitel exactEarth říká: „ESAIL svým propracovaným užitečným nákladem pro vzorkování spektra a také schopnostmi multipolární antény nabízí výjimečný výkon pro detekci plavidel. Jsme opravdu velice rádi, že můžeme tuto pokročilou mikrodružici uvést do provozu. Naše díky patří agentuře ESA, firmě LuxSpace a celému evropskému výrobnímu týmu za jejich roli v tomto působivém úspěchu.“
Oliver Salisch, jednatel firmy LuxSpace doplňuje: „Naše firma je extrémně pyšná na výkon a flexibilitu, kterou předvádí platforma Triton-2, která překonla očekávání zákazníka a umožnila optimalizaci výkonu na oběžné dráze. Ukazuje to schopnosti firmy LuxSpace poskytovat efektivní a spolehlivá technická řešení pro zákazníky na celém světě. Tyto výsledky byly možné díky extrémně plodné spolupráci s ESA a exactEarth při řešení každodenních výzev.“
Projekt ESAIL měl podporu Lucemburské kosmické agentury i dalších členských států ESA. Marc Serres, generální ředitel Lucemburské kosmické agentury, říká: „Tato mikrodružice pro lodní dopravu postavená hlavním lucemburským systémovým integrátorem LuxSpace ve spolupráci s ESA, prokázala, jak mohou soukromé firmy a ESA blízce spolupracovat při vývoji nového komerčního produktu. Je to další hmatatelná ukázka úspěšnosti lucemburské kosmické strategie, která je zaměřena na vytvoření atraktivního ekosystému pro firmy a inovativní podnikatele v oblasti vesmíru.“
Program Partnership Projects od ESA si dává za cíl vývoj udržitelných a komplexních systémů zaměřených na ověření na oběžné dráze. Elodie Viau, ředitelka telekomunikací a integrovaných aplikací v ESA k tomu říká: „ESAIL je vzorným příkladem toho, jak může ESA pomoci generovat významnou a hmatatelnou přidanou hodnotu pro inovace kosmické platformy. Podíváme se na vývoj vesmírných aktiv z hlediska jejich aplikací spojených se Zemi, jejich společenských a ekonomických výhod a bezchybné obchodní logiky našich obchodních partnerů. Vesmír nás na Zemi spojuje. Družice ESAIL ukazuje, jak jsou ESA a další evropské kosmické agentury schopné navázat jedinečná partnerství veřejného a soukromého sektoru, aby spojily své síly, svůj výzkum a technické know-how s průmyslovou dokonalostí, ambiciózními obchodními cíli a jasným zaměřením na tržní priority.“
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/images/2019/01/esail/19184040-1-eng-GB/ESAIL.jpg
https://www.esa.int/…/ESAIL_captures_2_million_messages_from_ships_at_sea.jpg
Nutně musí detekovat i vojenská plavidla. Jak s těmito informacemi nakládají?
Družice ESAIL plavidla detekuje tak, že zachycuje jejich vlastní radiové vysílání kódu AIS https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_identification_system .
(K tomu ostatně slouží i přijímače na ostatních lodích a na pobřežních stanicích, přijímání z družic to jen usnadňuje celosvětově).
Pokud loď (ať už vojenská, nebo civilní) svůj vysílač AIS vypne, tak ji družice ESAIL „nevidí“.
Děkuji Vám za odpověd, ale bohužel to není celá pravda. Už ve videu v tomto článku říka odpovědná osoba, že se loď před ESAIL neschová vypnutím AIS. ESAIL detekuje veškeré rádiové vlny a tak najde i lodi, které nikdy AIS instalovaný neměly.
Nejspíše najde i ponorky. Jak je známo ryby radiové vlny neprodukují.
Velmi jim fandím, jenom mne zajímalo jestli není známo, jak se toto řeší, když jde o soukromé firmy.
To video je z roku 2015 a vůbec se v něm nemluví o družici ESAIL. Mluví se tam obecně o družicích ESA a o tom, jak se dají data z nich využít ke zvýšení bezpečnosti na moři.
V té konkrétní pasáži, kterou zmiňujete, ten člověk prostě jen vyjmenovává různé způsoby, jak lze najít loď, která vypnula svůj AIS. Třeba triangulací (což ani nemusí být družicově) pakliže vysílá aspoň něco, nebo radarem. Ani jedno z toho družice ESAIL nedělá.