New Shepard napodobí lunární podmínky

Šestinová lunární gravitace ve srovnání s pozemskou je jednou z výzev, kterou musí zvládat technologie, které mají vyrazit na Měsíc. NASA proto chce již brzy ve spolupráci s firmou Blue Origin získat více možností k testům těchto inovací. Znovupoužitelný suborbitální nosič New Shepard má být prostředkem, který to umožní. NASA nyní může napodobovat lunární gravitaci při parabolických letech nebo pomocí centrifugy na suborbitálních raketách. V obou případech jde o nedocenitelné prostředky k doladění slibných inovací. Jenže tyto možnosti poskytují pouze několik sekund trvající lunární gravitaci, případně jsou omezeny velikostí nákladu. Ve skutečnosti však NASA potřebuje studovat větší zařízení po delší dobu. Odpovědí by mohl být program Blue Origin, který má být k dispozici koncem roku 2022.

Vylepšení systému New Shepard umožní využívat palubní korekční trysky ke spuštění rotace kabiny. Výsledkem bude, že celá kabina začne fungovat jako jedna velká odstředivka, která uvnitř uloženým nákladům vytvoří umělou gravitaci. Při prvním takovém letu má kabina rotovat rychlostí 11 otáček za minutu, což by mělo zajistit dvě nepřetržité minuty lunární gravitace. Testované systémy pak budou prokazovat, jak si poradí s tímto složitým prostředím, které se těžko simuluje.

New Shepard čekající na start

Zdroj: https://img.purch.com/

Tato novinka bude možná díky financování vývoje a včasnému objednání ze strany NASA – vše bude součástí strategických investic amerického kosmického průmyslu. Simulace lunární gravitace umožní agentuře otestovat kriticky důležité inovace a snížit tak úroveň rizika a nejistoty. Tyto inovace mají být v budoucnu využívány v rámci programu Artemis, ale i v průzkumu lunárního povrchu ze strany komerčních firem. „NASA je potěšena, že bude mezi prvními zákazníky, kteří využijí výhody této novinky,“ říká Christopher Baker, vedoucí programu Flight Opportunities z ředitelství NASA ve Washingtonu a dodává: „Jednou z neustálých výzev při životě a práci v kosmickém prostoru je snížená gravitace. Mnoho systémů navržených k používání na Zemi prostě jinde nefunguje. Široké spektrum nástrojů pro práci na Měsíci a Marsu může profitovat z testů ve snížené gravitaci. Jde třeba i o technologie pro využívání místních zdrojů, těžbu regolitu, řízení environmentálních podmínek a nebo o systémy pro podporu života.

New Shepard patří do skupiny komerčních platforem, které jsou k dispozici pro letové technologické testy na základě kontraktů programu Flight Opportunities. V rámci tohoto programu se dolaďují stovky nadějných kosmických technologií od NASA, soukromých firem, či akademických institucí tím, že mají prokázat své fungování na komerčních subornitálních nosičích, než se přesunou k rizikovějším orbitálním misím – ať už jde o CubeSaty, ISS, Měsíc či Mars. Budoucí schopnost nosiče New Shepard simulovat lunární gravitaci pomůže rozšířit možnosti suborbitálních testů – nejen pro firmu samotnou, ale i pro celý program Flight Opportunities. „Lidstvo snilo o umělé gravitaci od prvních letů do kosmického prostoru,“ říká Erika Wagner, která má ve firmě Blue Origin na starost užitečné náklady a dodává: „Je úžasné, že spolupracujeme s NASA na jedinečné možnosti k průzkumu technologií, které budou potřeba pro budoucí pilotovaný kosmický průzkum.

10 komentářů ke článku “New Shepard napodobí lunární podmínky”

Levné by to bylo, takových šachet máme několik a jsou k ničemu, takže by byly k dispozici zdarma. Osobně mi to přijde jako dotační úkol, v letadle by to sice nebyly dvě minuty, ale zase by tam mohli mít lidi a mohli by těch letů dát za den klidně 15. Ale jak víme, je to NASA a penízky musí jít pryč za různé hračky.

Naprosto souhlasím – navzdory líbivým PR řečem to na mě jako zkušeného středoevropana (čti Čecha) působí jako průhledný pokus, jak poskytnout BO nějaké další peníze, protože NASA Blue Origin potřebuje, jinak jim tak nějak budou chybět motory… Samozřejmě nepřímo, motory budou chybět ULA a jejich Vulkánu, ale ULA létá prakticky výhradně pro NASA a USSF.

Představujete si to až příliš jednoduše. Jaksi zapomínáte na to, že v těch šachtách je vzduch, který tomu volnému pádu trochu vadí. Proto se i ve specializovaných pádových věžích atmosféra odčerpává.

Ano, vzduch tam je, ale jednak se pohybuje a to oběma směry podle toho o jakou funkci plní a za druhé vám můžu říct, že 0g to umělo už před 30 lety, takže dostat se na 1/6g problém není, otázka je spíš na kolik sekund by se dalo dostat při hloubce kolem 1300m.q

2. Milan Marik napsal:

Napadá mě, že by šlo využít třeba starý důlní výtah, nechat ho prostě řízeně padat. Tak by se taky dosáhlo měsíční gravitace, jim jde ale asi i o simulaci kosmického prostředí v horních vrstvách atmosféry.

To, co popisujete, se běžně používá. Jen to nejsou důlní výtahy, ale tzv. pádové věže. V nich se ale dosahuje jen krátkých období mikrogravitace.

To se dá nasimulovat i v letadle na parabolické dráze. Dá se upravit pro měsíční gravitaci místo nulové, jen je třeba experiment uvnitř letadla orientovat, protože vektor zrychlení nebude mít vůči letadlu pořád stejný směr
      Do té šachty se musel namontovat vysokorychlostní výtah s lineárními motory, který by potřebné zrychlení zajistil. Na 2 minuty by stačila šachta o hloubce 1 km (plus něco na brždění). Vlastně na 4 minuty, kdyby se startovalo zespodu. Levná legrace by to nebyla, ale kdyby to mělo zajištěnou frontu experimentů, které se nedají dělat v letadle, tak by to asi někdo udělal. S tím NS to vypadá spíš na ojedinělé experimenty.

Sakra, neumím počítat. Na kilometr hloubky je to vlastně jen 28 sekund se startem zespodu a bez rezervy na brzdění a rozjezd. Takhle už to tak výhodně nevypadá.

3. SaturnV napsal:

Návrh na tooltip:

New Shepard je malá suborbitální raketa od firmy Blue Origin. Je určená pro turistické pilotované mise a provádění experimentů v mikrogravitaci.