sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Trosky Starship SN11

Včerejší testovací skok prototypu Starship SN11 skončil explozí. Kvůli intenzivní mlze sice nevíme, v jaké fázi k destrukci došlo a SpaceX zatím ani nezveřejnila důvody, které explozi způsobily. Není tedy oficiálně potvrzeno, zda šlo o tvrdé přistání, nebo o zásah autodestrukčního systému ještě ve vzduchu. Odpovědi na tyto otázky zřejmě dostaneme až za několik dní, ale už dnes se můžeme podívat na pozůstatky Starship SN11, které se podařilo nafotit. Především letecké snímky od RGVAerialPhotography stojí za to.

Trosky raketových motorů Raptor.
Trosky raketových motorů Raptor.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Motorová sekce a přistávací nohy.
Motorová sekce a přistávací nohy.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Trosky jsou rozptýleny v širším okolí kamerového stanoviště.
Trosky jsou rozptýleny v širším okolí kamerového stanoviště.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Část špičky s horními křidélky.
Část špičky s horními křidélky.
Zdroj: https://i.postimg.cc/
Některé kousky pravděpodobně od SN11 skončily dokonce až 8 kilometrů daleko.
Některé kousky pravděpodobně od SN11 skončily dokonce až 8 kilometrů daleko.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
https://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/ExvMX5sVEAAXa6n?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Exx26SbU8AYCU63?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/ExxNp0PWQAMU0fE?format=jpg&name=4096×4096
https://i.postimg.cc/L4Wt93r1/pi-ka.jpg
https://pbs.twimg.com/media/ExvEdDIWEAUiWna?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
35 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ESA 1
ESA 1
3 let před

No tak myslím že se spaceX poučila v jakém počasí by měla letět(-;

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  ESA 1

Počasí na to podle všeho nemělo vliv. Naopak je pozitivní vidět, že se i v tomhle počasí dá odstartovat.

medved_David
medved_David
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Obecně rakety startují i v noci, takže tohle by problém na rozdíl od silného větru, deště apod. neměl být problém. Akorát mi přišlo, že vizuální kontrola letu u prototypů není při diagnostice kromě dat z rakety k zahození.

Cateye
Cateye
3 let před
Odpovědět  medved_David

Jestli byla kvalita telemetrie podobná obrazovému přenosu, tak byl tento pokus úplně zbytečný…

Mattonius
Mattonius
3 let před
Odpovědět  ESA 1

Vzhledem k tomu, že rakety nepotřebují světlo, aby viděli kam letí, tak bych to mlze opravdu nepřisuzoval.

medved_David
medved_David
3 let před

Dugi, z přenosu KX na mall.tv: „No, nejsem sice raketový inženýr, ale z toho, co jsme slyšeli a viděli, si troufnu říct, že přistání se nepovedlo.“ Jsme doma skoro spadli ze židle, super hláška!
BTW otázky: od začátku plánů letového profilu mě udivuje způsob přistání. Vidím tam dva tak veliké otazníky, že nevěřím, že by to byl aspoň přibližně finální způsob přistání v případě přistávání s lidmi. 1.) Je tam minimální rezerva v rozsahu pár sekund na korekce problémů (zažehnutí dalších motorů/korekce tahu, stabilizace atd.). 2) Případný pasažér bude při přistání mít pocity trochu podobné pobytu v mixéru. Doporučuje se pořádně připoutat sebe i kufry :-D.
Obojí by se asi dalo řešit sklopením rakety do vertikály pomaleji a dříve za cenu asi mnohem větší spotřeby paliva pro přistání.
Kromě toho obdivuji konstruktéry, protože takové cviky s plechovkami se šplouchající tekutinou jsou jistě složité (brácha dělal hasiče a je to zajímavé povídání). Patrně řešeno vypouštěním přebytků paliva před zahájením sestupu a přistáním (metan x skleníkový efekt?), vlnolamy apod.
Je o těchto otázkách někde k nalezení víc?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  medved_David

Jsem rád, že se Vám přenos líbil.
A ten problém s včasnějším zhoupnutím jste sám zmínil – stálo by to více pohonných látek. A ohledně šplouchání – během přistání jsou obě hlavní nádrže prakticky prázdné – právě proto se pro přistání používají malé nádrže na kylsík a metan, které jsou v té době plné, takže nešplouchají.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Přesto šplouchání v malých nádržích během a po zhoupnutí je pravděpodobně příčinou špatné funkce motorů při některých testech. I kdyby byly ty nádrže plné až po okraj (což z principu není možné), tak už během překlápěcího manévru se spotřebuje dost na to, aby šplouchání nebylo zanedbatelné. Mohou se tvořit i bubliny, které po nasátí do turbočerpadel nebudou dělat dobrotu.

Jiri Kos
Jiri Kos
3 let před

Když člověk sleduje pozorně RGW Aerial, tak musí uznat, že „přistání“ bylo perfektně naplánované, protože trosky se vyhnuly nejen přistávací ploše ale i všem důležitým budovám, konstrukcím a zejména všem nádržím. Ale teď vážně: zdá se že jedinou a možná největší „mouchu“ představuje právě přistávací manévr a zřejmě bude nějaký problém i s motory Raptor. Ale nejsem žádný odborník …

JirkaCV
JirkaCV
3 let před

Možná si NASA objednala test autodestrukce. Narychlo, protože byla mlha 🙂

To, že nevidí člověk, neznamená, že nevidí loď. Teda ta plechovka s motorama. Mají záběry z kamer (i ty, co nemáme my), data ze senzorů na lodi i na zemi. Pak z toho, co posbírají na zemi.

SN11 je mrtev, ať žije SN15!

Borin
Borin
3 let před

Ještě jsem se podíval na časy u letu SN10 a SN11. SN10 zapaloval motory při přistání v 6:00 a dosedl v 6:20 (m:s). SN11 zapálil motory v 5:48, v 5:49 se seknul video přenos a v 6:02 bylo slyšet ránu. Tedy asi 14 sekund po zapálení. Přikláním se k destrukci před dosednutim ještě v malé výšce. Ale to je právě to chybějící video, telemetrii o výšce neposkytli.(?)

marbo
marbo
3 let před
Odpovědět  Borin

To může stejně dobře znamenat, že selhaly motory.

Borin
Borin
3 let před
Odpovědět  marbo

Ano. I vybuch motoru zmínili. Nebo se SN11 nezbrzdil dostatečně a s výkonem na motoru/motorech se „odrazil“ od země.

Marek Zettík
Marek Zettík
3 let před
Odpovědět  marbo

Noo, to se mi zase nezdá, že by ty trosky byly až tak rozmetány do dalekého okolí. To bych se přikláněl k (sebe)destrukci ještě ve vzduchu, aby minimalizovali větší škody na vybavení „odpaliště“. Toť můj názor 🙂

ventYl
ventYl
3 let před
Odpovědět  Borin

Uz na zaberoch zo stupania bolo vidno plamene na jednom z motorov. Viem, ze v motorovej sekcii hori bezne kedze flame out, ale tento plamen je jasne zlty a lietaju od neho iskry. Tipol by som si, ze jeden z Raptorov musel mat nejake zazivacie problemy. A to mohlo celkom kludne prispiet k akemukolvek sposobu predcasnej destrukcie (predcasnej: skor, nez by bol zniceny dopadom na zem).

David R.
David R.
3 let před

Opravdu si nemyslím, že sytě rezavý kouř (čas 0:49 letu) je normální produkt spalování metanu. A to samé bylo dobře vidět i posledně v čase kolem 0:40. Ostatně Elon Musk myslím napsal něco v tom smyslu, že jeden motor měl problém už cestou nahoru. A stále se vyměňují motory kus za kus.
Ačkoli jsem velký fanda Spacex, tohle prostě nezvládli. Motor není dokončený. Dost možná že BE-4 je v pokročilejší fázi ladění než Raptor. Testovací zážeh na několik sekund je na prd. Měli si v Boca Chica udělat pořádný testovací post kde může raptor jet do roztrhání a nemusely by lítat trosky 8 km daleko. Vyladit motor je prostě základ.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpovědět  David R.

Tak on BE-4 se již vyvíjí deset let od roku 2011 a ještě nikdy neletěl nicméně logicky bude lepší, než Raptor, který je reálně ve vývoji někdy od roku 2016.

Na druhou stranu nasbírali spoustu dat s motory, které sloužily k testům a jinak by se sešrotovaly, takže zas taková škoda jich není.

KarelT
KarelT
3 let před
Odpovědět  David R.

Motory ještě doladí, zatím je pořád čas, zkouší prototypy a cesta je ještě dlouhá. Spíš vidím problém v tom, že se může ukázat koncepce Starship principielně jako nebezpečná/nespolehlivá pro pilotované lety. To jak prezentují tak brzký pilotovaný let k měsíci zkrátka nepůsobí příliš seriózně.

ventYl
ventYl
3 let před
Odpovědět  David R.

Nemyslim si, ze by SpX bolo tak nezodpovedne, ze by na raketu namontovali nieco, co maju na stande otestovane len par sekundovym horenim. To by bol uplne zbytocny hazard a uplne zbytocne minanie penazi, kedze standy stoja.

Problem bude skor v tom, ze horenie motora nie je len o motore, ale aj o celej dopravnej infrastrukture paliva a ked sa s raketou robi akrobacia, tak aj o elementarnej fyzike.

Spomenme trebars na pogo problem na Titanoch (?). To sa AFAIK tiez odhalilo a riesilo az na raketach, pretoze na stande sa to neprejavilo.

Raketa (ale potazmo kazdy komplexnejsi system) je vzdy komplexnejsi, nez je sucet komplexnosti jeho jednotlivych komponentov.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpovědět  David R.

„Měli si v Boca Chica udělat pořádný testovací post“

Motory testují v McGregoru.

vreckam
vreckam
3 let před

Trochu OT k sn11 (budiz mu vesmir lehky) …
ale nechtela by redakce udelat treba srovnavaci clanek/clanky k vyvoji starship s ostatnimi nosici?
Pekne srovnani by bylo urcite treba sojuz vs starship – mam na mysli delku vyvoje, popripade cenu.
Pote treba monstrozni shuttle v casovem vyvoji … myslim, ze by to asi otevrelo obcas lidem oci, kolik prace za tim stoji a jak jede spacex v turbo modu.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  vreckam

To asi ne, protože to jsou jablka a hrušky – u Sojuzů chybí info o cenách a navíc není fér srovnávat věci, které od sebe dělí desítky let.

Josef Somik
Josef Somik
3 let před

Kolikrát každý spadl a ublížil si, něž se naučil jezdit na kole?

Já věřím, že tuto technologii a techniku nakonec SpaceX zvládne.
NASA by to asi nezvládla, protože by se daňoví poplatníci po tolika neúspěších začali rozčilovat, že se plýtvá penězi na něco, co pořád nefunguje. 😉

zvejkal
zvejkal
3 let před
Odpovědět  Josef Somik

V mojom pripade som padol z bicykla viacej krat ked uz som to „vedel“, nez kym som sa to naucil 🙂

HM
HM
3 let před
Odpovědět  Josef Somik

NASA by pravděpodobně nepostupovala sovětskou metodou pokus-omyl, ale před prvním startem by vše bylo mnohokrát pečlivě otestováno na zemi a odsimulováno. Takže by těch výbuchů bylo poněkud méně. Určitě by to taky nefungovalo „na první dobrou“, ale v konečném výsledku by se nějakého výsledku možná dobrali tak nějak dříve.
Dovedete si třeba představit, že by byl podobnou metodou vyvíjen Space Shuttle, který „na první dobrou“ 12. dubna 1981 přece jen odstartoval?

Nedá se ale vůbec vyloučit, že by se NASA takto nerealistickým projektem vůbec nezabývala.

racek
racek
3 let před
Odpovědět  HM

Proč by to nefungovalo na „první dobrou“? Dnes je to spíše pravidlem, že ano.

David R.
David R.
3 let před

SpaceX často kombinuje osvědčená řešení a úplně nové věci podle toho, kde klasika stačí a kde je třeba prorazit novou cestu.
Tady došlo k paradoxní situaci. Motor není vlastně nijak převratný a zlobí. Přistání převratné je a přesto, zdá se, nebýt motoru, mohlo být v pohodě.
Pokud se motor podaří vychytat, jsem opravdu zvědav na vstup téhle „vzducholodi“ do atmosféry v rychlosti Mach 25. Já se bojím že nápor vzduchu promáčkne špici, protože ta není natlakovaná. Tím se nápor ještě zvětší, a roztrhá to celou loď na hadry cucky.
Pokud ale zmíněný paradox zůstane funkční, bude to také v pohodě.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpovědět  David R.

Natlakovaná být může. Pokud budou dobře fungovat ventily, tlak plynného kyslíku a metanu tam vydrží od startu. A ten tlak zvenčí nebude tak velký. Starship má obrovskou plochu a k tomu relativně malou přistávací hmotnost. A účinky řídké atmosféry ve vyšších vrstvách při vysokých rychlostech jsou spíše tepelné než mechanické. Kritické bude udržet sestupovou dráhu dostatečně plochou, aby se zatížení rozprostřelo v čase.

David R.
David R.
3 let před
Odpovědět  Vojta

V osobní verzi to s natlakováním kabiny na 6 atmosfér nevidím jako ideální a v nákladní verzi se musí otevírat podstatná část kvůli vypouštění satelitů. Potom se bude muset zase hermeticky uzavřít tak aby to vydrželo sílu tlak krát plocha…

Vojta
Vojta
3 let před
Odpovědět  David R.

Aha, já myslel část s nádržemi. Kabina nebo vypouštěcí prostor může mít pro tyto účely zesílenou konstrukci. Zmenší se užitečné zatížení, ale to je „jen“ ekonomický problém.

Borin
Borin
3 let před

Video (fotky) RGV Aerial s ohraničenými objekty s názvy, od 5min:7sec označeny červeně trosky:
https://youtu.be/CPHh3NPgLEw

Pinkas
Pinkas
3 let před

U zkoušek Starshipu mají 3 motory uspořádané do trojúhelníku. Pokud chtějí přistát na 2 nebo 1 motor, neumožňuje to přistání ve svislé poloze Starshipu, natož např. krátké visení nad plochou. Tah motorů musí směřovat do těžiště, tedy Starship bude nakloněn. Zdá se mi, že tedy využívají setrvačnou sílu pohybu při překlopení, aby dosedl kolmo. To by však bylo asi velmi choulostivé a nespolehlivé.

medved_David
medved_David
3 let před
Odpovědět  Pinkas

Motory na Starshipu jsou naklopitelné, s vektorizací. To znamená, že pokud je mírně naklopíte a do protiváhy mírně nakloníte loď, nevidím důvod, proč by nemohla i na 1 motor viset ve vzduchu.

Pinkas
Pinkas
3 let před

Napsal jsem přistání (nebo visení) ve svislé poloze. Samozřejmě, může viset nad plochou na jeden motor, ale mírně nakloněný. Zřejmě tomu tak také je. Ideální je přistávací motor v ose, nebo 2 přistávací v osové rovině.

Marek Zettík
Marek Zettík
3 let před
Odpovědět  Pinkas

SN5, SN6 i SN10 přistávaly mírně zešikma a vůbec to nevadilo (u SN10 však byly nohy rozdrceny velkou rychlosti) 🙂

https://kosmonautix.cz/2021/03/31/obrazem-trosky-starship-sn11/