SpaceX již dříve oznámila, že bude lodě Crew Dragon využívat nejen pro lety s profesionálními astronauty, ale také pro mise s běžnými lidmi – kosmickými turisty. Do souboru již oznámených projektů nyní přibyl další – má jít o první čistě civilní misi (bez účasti profesionálních astronautů). Mise dostala název Inspiration4 a využije kabinu lodi Crew Dragon Resilience. Start rakety Falcon 9 je naplánován nejdříve na čtvrté čtvrtletí roku 2021. Vedoucí postavou této mise bude Jared Isaacman, podnikatel v technologické sféře a také pilot-rekordman. Celá mise Inspiration4 bude pojata jako podnět k výběru financí na dětskou nemocnici St. Jude’s Children’s Research Hospital.
Crew Dragon vynese na oběžnou dráhu čtyři osoby – první z nich bude již zmíněný Isaacman. Zbylá tři sedadla obsadí zástupci veřejnosti, kteří jsou pro ostatní příkladem pilířů – zosobňují naději, velkorysost a prosperitu. Isaacman, velitel letu, bude představovat čtvrtý pilíř – vůdcovství. Právě on zaplatí za všechna křesla v lodi a v souvislosti s kosmickým letem věnoval zmíněné dětské nemocnici 100 milionů amerických dolarů. Cílem je, aby zbytek posádky a účastníci mise vybrali stejnou sumu – celkově by tedy měla St. Jude’s Children’s Research Hospital získat 200 milionů dolarů na rozšíření výzkumu onkologických onemocnění u dětí.
Jména dalších účastníků mise Inspiration4 zatím neznáme, ale aspoň se ví z jakých kruhů se budou rekrutovat. Pilíř naděje bude zastupovat pracovník nemocnice St. Jude’s Children’s Research Hospital, který působí, jak se říká, v první linii. Pilíř prosperity má reprezentovat podnikatel, který využívá službu Shift4Shop, což je internetová platforma využívající službu Shift4 Payments, kterou založil Isaacman. Představitelem čtvrtého pilíře (velkorysosti) má být zástupce veřejnosti, který přispěje na účet St. Jude’s Children’s Research Hospital.
Jména členů posádky mají být odtajněna na přelomu února a března – zatím se objevila pouze informace, že zástupce nemocnice již byl vybrán a mělo by se jednat o ženu. Daňové náklady spojené s přidělením sedadel na palubě Crew Dragonu uhradí Isaacman a firma Shift4 Payments. Isaacman také nabídne další ceny – ve hře je třeba let vojenskou stíhačkou. Isaacman je totiž spoluzakladatelem společnosti Draken International, což je největší soukromá firma, která trénuje piloty pro americké letectvo. Jak již bylo zmíněno, sám Isaacman je aktivním pilotem a v roce 2009 se dočkal překonání světového rekordu v rychlosti obletu Země – stihl to za 61 hodin, 51 minut a 15 sekund. Kromě toho se účastnil i leteckých show, jelikož byl součástí organizace Black Diamond Jet Team.
Stejně jako mise Inspiration4 byly také zmíněný oblet světa i účast na leteckých show spojeny s charitou včetně nadace Make-a-Wish. „Inspiration4 je realizací celoživotního snu a také krokem do budoucnosti, ve které se každý může vydat na cestu a prozkoumat hvězdy,“ říká o svém nápadu Jared Isaacman a dodává: „Cením si obrovské zodpovědnosti, která přichází s realizací této mise. Chci využít tento historický okamžik k tomu, abych inspiroval lidstvo a zároveň bych rád pomohl při hledání řešení dětské rakoviny pro lidi zde na Zemi. Dnešní oznámení je prvním krokem velice vzrušující cesty. V rámci přípravy na start budeme sdílet nové způsoby, jak podporovat a sledovat naši přípravu. Stejné to bude i u provádění celé mise se zaměřením na inspiraci a pomoc ostatním.“
Před startem má posádka projít výcvikem, který proběhne pod vedením SpaceX – jeho součástí bude trénink přípravy na mimořádné situace, zkoušky skafandrů, nebo simulace mise – ať už částečné nebo kompletní. Trénink bude zaměřen také na orbitální mechaniku, práci v mikrogravitaci a různé další věci. V zásadě se dá říct, že komplexní výcvik bude v mnoha ohledech velmi podobný tomu, který zažívají skuteční astronauti. Start samotný proběhne z floridské rampy 39A na Kennedyho středisku nejdříve v říjnu 2021.
Raketa Falcon 9 dopraví loď Crew Dragon na nízkou oběžnou dráhu Země, ale zatím nebyly přesně určeny její parametry. Víme však, že na misi Inspiration4 poletí loď pojmenovaná Resilience, která je v tuto chvíli připojena k Mezinárodní kosmické stanici, kam přiletěla v rámci mise Crew-1. Během mise Inspiration4 bude na palubě několik experimentů, které se vykonají v prostředí mikrogravitace, ale konkrétní výběr teprve bude oznámen. Očekává se, že kabina lodi Crew Dragon Resilience bude kolem Země kroužit dva až čtyři dny než se vrátí zpět na naši planetu. Přistání by mělo proběhnout v okolí Floridy a využijí se stejné lokality, které slouží i během přistání misí s profesionálními astronauty.
Isaacman vidí značnou souvislost mezi bojem s rakovinou a plánem SpaceX, která chce posílat běžné lidi na oběžnou dráhu Země, k Měsíci a Marsu. Kromě toho je pravdou, že finance, které SpaceX získá od prvních soukromých kosmických misí, pomohou financovat program Starship, díky kterému bude možné ještě více snížit ceny letů za oběžnou dráhu Země. Kromě nyní oznámené mise Inspiration4 má SpaceX již domluvené komerční lety lodí Crew Dragon s firmami Axiom Space a Space Adventures. Kromě toho se navíc na letošní rok chystají starty misí Crew-2 a Crew-3, které na ISS dopraví astronauty v rámci zakázky pro agenturu NASA.
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EtK-iUKXYAgFexC?format=jpg&name=large
https://www.spacex.com/static/images/backgrounds-new/FF01_20201209-BI0I1927.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/02/Jared_Isaacman_at_SpaceX_2-1920×1280.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EtK6ML-U4AAjrNW?format=jpg&name=4096×4096
Je velká škoda, že se do článku nedostala dost zajímavá informace o tom létání resp. na čem nejraději létá. Škoda… 🙁
Pokud znáte nějakou zajímavost spojenou s tématem článku, není nic jednoduššího, než ji napsat do komentářů. U nás to chodí tak, že diskuse často rozšiřuje článek a lidé si ji rádi přečtou, aby se dozvěděli něco navíc. Redakce tak s čtenáři funguje v symbióze. Tak směle do toho. 😉
Zdroj E15:
Česká stopa
O rok později založil tým Black Diamond Jet, který soutěžil v akrobatickém letání a využíval letouny L-39 z dílny českého výrobce Aero Vodochody. Později založil firmu Draken International, která provozuje největší soukromě vlastněnou letku bývalých vojenských letounů na světě a v její flotile je i 21 českých letounů L-159. Cvičí v nich budoucí americké vojenské piloty. „Kdybych si měl vybrat můj jediný nejoblíbenější letoun, byl by to právě stroj L-159,“ řekl v roce 2019 v rozhovoru pro Aero-space.
Díky moc za informace.
Taky mne nejvíce překvapilo, že nebyla žádná zmínka o Aeru. I když samozřejmě, většině lidem u nás zajímajících se o letectví a kosmonautiku je společnost Draken známá a to především koupi L-159 od AČR. a
Článek vznikl jakožto překlad anglického textu, kde tato zmínka nikde nebyla.
A samozřejmě zmíněný Black Diamond jet team na L-39.
Takže tohle je mise, která nebyla ve výčtu potenciálních startů, který zde byl začátkem roku? Tam byly přeci jen lety firem Axiom a Space Anventure.
Ano, zatímco nám Axiom sklouznul na rok 2022, tak se tato mise objevila nečekaně.
Pokud poletí s Resilience, tak to znamená, že Crew-3 musí letět s novým Dragonem, protože Crew-2 má letět s Endeavourem. Na čem poletí Axiom-1?
Zatím je v tom zmatek. Dohledal jsem jen to, že Crew-3, Ax-1 i Inspiration 4 mají použít Resilience. Tomu ale nevěřím, protože je tam termínová kolize. Tak se necháme překvapit. Časem se určitě objeví přesnější informace.
A staví se třetí Dragon? Nebo, kolik Dragonů se vyrábí?
To se neví.
„Daňové náklady spojené s přidělením sedadel na palubě Crew Dragonu“
Tomu nerozumiem. Ako je zdaňované prideľovanie sedadiel v Crew Dragone?
Na to bohužel neznám odpověď.
Půjde o běžné regulace, když vám někdo bezúplatně převede příliš mnoho, podléhá to zdanění.
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/Tax/us-tax-us-estate-and-gift-tax-rules-for-resident-and-nonresident-aliens.pdf
Aha, to zní logicky, díky!
Jasné, gift tax. Vďaka.
Jde o to, zda let bez profesionálních astronautů povolí americké úřady. Za knipl letadla také nemůže sednout každý, zejména když má vozit pasažéry. Pochybuji, S-X má licenci na výcvik astronautů. Jestliže někdo sedne do kosmické lodi a vydá se na LEO navíc s pasažéry musí být nutně skutečný astronaut a výcvik by měl podstoupit v NASA.
Tieto veci sa určite čoskoro vyriešia, čisto komerčné lety do vesmíru aktuálne začínajú.
Problém je to nielen SpaceX, ale aj Blue Origin a ďalších, čo lietajú na suborbitálnu dráhu.
Vesmír ani LEO nepatrí NASA, takže NASA nemôže regulovať prevádzku vo vesmíre. Astronautov síce NASA má a trénuje ich, ale na vedeckú prácu, nie na vozenie komerčných pasažierov, ktorí si kúpia lístok.
Určite to nakoniec bude ako pri plavbách na mori – štát dáva licenciu kapitánovi lode (napr. rekreačného plavidla) plaviaceho sa pod vlajkou štátu, ale samotný tréning toho kapitána zabezpečujú súkromné firmy. Ja mám takú kapitánsku licenciu, môžem voziť rekreantov a nie som profesionál. Ani veliteľ súkromnej kozmickej lode by teda nemusel byť.
Je otázka, jestli kdokoliv na palubě skutečně Dragon pilotuje. Pokud ne, tak by tam profesionální kosmonaut být nemusel. A velitel bude Isaacman, který je profesionální pilot a základní pilotní výcvik na Dragon asi podstoupí. Když se nebude spojovat s ISS, tak tam žádné složité situace nebudou a zbytek zvládne řídící středisko.
Od samého počátku pilotovaných letů, všechny kosmické lodi prokázaly nejprve schopnost letět na LEO v automatickém režimu, krom amerického raketoplánu, z toho odvozovat, že skutečný kosmonaut není na palubě potřeba je nesmysl, i když případ Těreškovové by mohl dokládat, že v kosmické lodi může letět kdokoli.
Jak dnes víte, že Isaacman nebudete skutečný kosmonaut? Pokud dostane licenci na pilotování Dragonu i když třeba s omezeními, tak bude zcela schopen provést let stejně jako profesionální kosmonauti. Nevím, co by na tom pilotování mělo být tak složitého, aby se to profesionální pilot nenaučil za půl roku.
Podle mého podstoupí stejný výcvik na Dragona jako astronauti NASA (akorát nácvik dokování asi potřebovat nebude).
Zásadní rozdíl je v tom, že astronauti NASA (ESA, JAXA, Roskosmosu) jsou trénovaní v mnohem více oborech než je zvládnutí jedné lodě. Musí umět ovládat systémy ISS (a tam je jich spousta), zvládnout EVA, provádět různé věděcké experimenty a musejí být psychicky připraveni na dlouhodobou izolaci.
Rozdíl asi jako mezi víkendovým rogalistou a testovacím pilotem velkého výrobce letadel. Ale to neznamená, že ten rogalista bude mít pro výcvik na svůj stroj nějaké úlevy.
Řidičský či pilotní výcvik nemůže dělat každý jak si zamane. Musí na to mít státní licenci. Jestliže Musk má státní licenci na výcvik astronautů, je vše v pořádku.
Pokud vím, tak výcvik astronautů NASA na Dragona zajišťuje SpaceX (a na Starliner Boeing). Předpokládám, že si NASA pohlídala, aby to bylo v pořádku věcně i papírově. Elon nejspíš nebude mít problém protlačit, aby to platilo obecně. Ostatně už se zmiňovali firemní astronauti jak pro SpaceX tak pro Boeing. Jestli Vám jde o nějaké obecné astronautické dovednosti či podmínky jako orientace v mikrogravitaci nebo fyzická připravenost, tak předpokládám, že si to SpaceX domluví s někým, kdo na to bude mít papíry. Vzhledem k tomu, že s NASA a jejími astronauty úzce spolupracují, tak nevidím problém v nalezení schůdné úřední cesty.
Jenomže do Space-X a k Boeingu přijde vycvičený astronaut NASA, který prošel přísným výběrem a absolvoval výcvik NASA a nikoli někdo “ z ulice“. U obou firem se pouze seznamuje s konkrétní kosmickou lodí.
Evidentně hledáte problémy tam, kde nejsou. SpaceX a pilot mají sami kvůli sobě důvod, aby výcvik nepodcenili a ohledně možností, jak to vyřešit formálně, mají také spoustu zkušeností. NASA do toho nemá moc co mluvit stejně jako do budoucích posádek New Sheparda (snad nějaké budou) a pilotní licence vydává FAA. Předpokládám, že ve stanovách nemají, že každý pasažér stroje letícího více než 100 km nad povrchem musí být astronautem NASA. NASA si samozřejmě sama prověří lidi, co mají letět s její kosmickou lodí, ale Dragon její není.
Naprostá degradace kosmonautiky jako toho, co na ní mám rád. Pokrok a vědecký výzkum, dělaný těmi nejlepšími z nejlepších, ne radovánky těch nejbohatších z nejbohatších.
Ta vědecká kosmonautika tu bude pořád, ale je přirozené, že se bude rozšiřovat i do dalších oblastí – stejně jako to potkalo auta, letadla či internet. Berte to tak, že tyhle peníze pomohou SpaceX realizovat jejich smělé projekty.
Ta vyjímečnost bylo něco, co mě na tom bavilo. Hltal jsem jednotlivé mise, čekal na jmenování posádek, a doufal, že poletí můj oblíbenec (ti co se zúčastnili vojenských letů raketoplánů měli u mě morální škraloup a neměl je moc rád) a hlavně oblíbenkyně(strašně mě štvalo, když byl let raketoplánu, kde byl jmenován samej ještěr). Do roku 2010 jsem snad dokázal dát z hlavy posádky všech vesmírných letů. Kosmonautika na úrovni dopravních letadel mi prostě bavit nejspíš nebude.
Rozumím Vám. Já řeším podobný problém v suborbitální kosmonautice. Jsem velký obdivovatel raketoplánů X-15 a jeho pilotů a teď jsem na rozpacích, jak brát pouhé pasažéry těch nových strojů typu SpaceShipTwo nebo New Shepard.
Prostě tohle jednou muselo přijít. Firma SpaceX tady spustila revoluci v pilotovaných letech a díky ní je teď vesmír mnohem dostupnější, než kdy dříve. A je to tak dobře. Bude spousta nových astronautů a nových zajímavých misí. A nakonec na tom vydělá i ta věda, o kterou jde nejvíc.
Tak se prostě nebudete zaměřovat na komerční lety, ale zachováte si zaměření na mise kosmických agentur. Je to jednoduché. 😉
No nejlepsimi, to nedovedu posoudit, tipnul si ,ze jako v zivote hraji svoji roli osobni vazby i ve vyberu kosmonautu.
A nevim jestli je idelani stav, kdy pilotovana kosmonautika a projekty zavisi na tom jak zrovna dopadne volebni obdobi.
Kazdopadne cilem je vesmir postupne zpristupnit co nejvetsimu poctu lidi, a to kasta vyvolenych kosmickymi agenturami schopna zajistit nebyla.
Diky SpaceX cesty do vesmiru zlevni alespon tak, ze si to mohou dovolit ti nejbohatsi a diky jejich penezu budou penize na vyvoj dokonalejsich a levnejsi pilotovanych systemu, ktere zpristupni vesmir mene movitym vrstvam obyvatel.
Konecne letadlem drive tez letala jen skupina vyvolenych, pak ti nejbohatsi vrstvy a postupne se stala dostupna pro sirokou skupinu lidi.
Naštěstí lidé jako vy nedokáží zastavit pokrok 😉