sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Výroba testovacích panelů horního stupně SLS

Na Michoud Assembly Facility in New Orleans začala výroba a testování prvního z řady zkušebních panelů horního stupně EUS (Exploration Upper Stage), který má být použit při budoucích misích rakety SLS. Abychom byli přesní, ta zmíněná série se týká tzv. confidence articles, což bychom mohli do češtiny volně přeložit jako „výrobky pro získání důvěry“. Horní stupeň EUS má být využit v rámci první vylepšené verze rakety SLS, která bývá také označována jako Block 1B. S jeho pomocí bude možné posílat těžké náklady, ale i astronauty v kosmické lodi Orion na přesnou dráhu k Měsíci. Výroba aktuálních ověřovacích panelů pro EUS začíná u velkého svářecího střediska Vertical Weld Center a poté budou malé části těchto panelů přemístěny k mechanickým zkouškám a analýzám v jiné části výrobního areálu. Týmy chtějí na těchto panelech ověřit svařovací postupy, rozhraní mezi nástroji a hardwarem, ale i strukturální integritu samotných svarů. Testování těchto výrobků pomůže inženýrům a technikům určit parametry svařování pro budoucí výrobu skutečného hardwaru pro stupně EUS.

Výroba testovacích panelů horního stupně EUS pro raketu SLS.
Výroba testovacích panelů horního stupně EUS pro raketu SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

První tři starty raket SLS využijí horní stupeň ICPS (interim cryogenic propulsion stage) vybavený jedním motorem RL-10, který pošle loď Orion k Měsíci. Horní stupeň EUS, který se začne používat po misi Artemis III, bude mít větší nádrže na pohonné látky a rovnou čtyři motory RL-10. Evoluce rakety SLS do verze Block 1B s horním stupněm EUS umožní raketě SLS dopravit k Měsíci o 40 % nákladu více. Samotná výroba EUS je společným projektem agentury NASA a firmy Boeing, která je hlavním dodavatelem jak EUS, tak i centrálního stupně rakety SLS.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/maf_20210209_eus_testpanels28.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/maf_20210211_eus_panellift34.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SaturnV
SaturnV
3 let před

O 40 procent více nákladu je hodně. To by člověk neřekl, co zmůžou čtyři motory místo jednoho… 😀

KarelT
KarelT
3 let před
Odpovědět  SaturnV

No právě. Co by vynesl k měsíci takový FH se silnějším horním stupněm.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  KarelT

To je otázka, jak definujeme silnější stupeň. Navíc celkově vzato to na nějakou modernizaci v podání SpaceX moc nevypadá.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak ono zrovna u SpaceX psát o tom, že to nevypadá na modernizaci je docela odvaha, ale vím jak to myslíte. Oni modernizují, ale jinde, protože prostě jsou o dva kroky napřed oproti ostatním.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Ivo

O tom, že by se plánovalo vylepšení horního stupně se u SpaceX mluvilo naposledy před několika lety, kdy se uvažovalo o nasazení Raptoru. Padlo to kromě jiného kvůli komplikacím s přidáváním infrastruktury pro další palivo. Od té době nevím o žádném plánovaném vylepšení horního stupně Falconů.

KarelT
KarelT
3 let před
Odpovědět  Ivo

Jenomže problém je v tom, že stávající projekt Starship/SHS se může velmi lehce ukázat jako neschůdný z hlediska bezpečnosti pro lidskou posádku. Takže zrovna na Gateway se bude muset lítat jen pomocí Orionu/SLS, což je brutálně drahé. Pokud by byl FH se silnějším horním stupněm schopen vozit posádku na GW (ne jen pasivní oblet měsíce), bylo by to super.

https://kosmonautix.cz/2021/02/24/vyroba-testovacich-panelu-horniho-stupne-sls/