sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Výroba testovacích panelů horního stupně SLS

Na Michoud Assembly Facility in New Orleans začala výroba a testování prvního z řady zkušebních panelů horního stupně EUS (Exploration Upper Stage), který má být použit při budoucích misích rakety SLS. Abychom byli přesní, ta zmíněná série se týká tzv. confidence articles, což bychom mohli do češtiny volně přeložit jako „výrobky pro získání důvěry“. Horní stupeň EUS má být využit v rámci první vylepšené verze rakety SLS, která bývá také označována jako Block 1B. S jeho pomocí bude možné posílat těžké náklady, ale i astronauty v kosmické lodi Orion na přesnou dráhu k Měsíci. Výroba aktuálních ověřovacích panelů pro EUS začíná u velkého svářecího střediska Vertical Weld Center a poté budou malé části těchto panelů přemístěny k mechanickým zkouškám a analýzám v jiné části výrobního areálu. Týmy chtějí na těchto panelech ověřit svařovací postupy, rozhraní mezi nástroji a hardwarem, ale i strukturální integritu samotných svarů. Testování těchto výrobků pomůže inženýrům a technikům určit parametry svařování pro budoucí výrobu skutečného hardwaru pro stupně EUS.

Výroba testovacích panelů horního stupně EUS pro raketu SLS.
Výroba testovacích panelů horního stupně EUS pro raketu SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

První tři starty raket SLS využijí horní stupeň ICPS (interim cryogenic propulsion stage) vybavený jedním motorem RL-10, který pošle loď Orion k Měsíci. Horní stupeň EUS, který se začne používat po misi Artemis III, bude mít větší nádrže na pohonné látky a rovnou čtyři motory RL-10. Evoluce rakety SLS do verze Block 1B s horním stupněm EUS umožní raketě SLS dopravit k Měsíci o 40 % nákladu více. Samotná výroba EUS je společným projektem agentury NASA a firmy Boeing, která je hlavním dodavatelem jak EUS, tak i centrálního stupně rakety SLS.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/maf_20210209_eus_testpanels28.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/maf_20210211_eus_panellift34.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SaturnV
SaturnV
3 let před

O 40 procent více nákladu je hodně. To by člověk neřekl, co zmůžou čtyři motory místo jednoho… 😀

KarelT
KarelT
3 let před
Odpověď  SaturnV

No právě. Co by vynesl k měsíci takový FH se silnějším horním stupněm.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  KarelT

To je otázka, jak definujeme silnější stupeň. Navíc celkově vzato to na nějakou modernizaci v podání SpaceX moc nevypadá.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak ono zrovna u SpaceX psát o tom, že to nevypadá na modernizaci je docela odvaha, ale vím jak to myslíte. Oni modernizují, ale jinde, protože prostě jsou o dva kroky napřed oproti ostatním.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Ivo

O tom, že by se plánovalo vylepšení horního stupně se u SpaceX mluvilo naposledy před několika lety, kdy se uvažovalo o nasazení Raptoru. Padlo to kromě jiného kvůli komplikacím s přidáváním infrastruktury pro další palivo. Od té době nevím o žádném plánovaném vylepšení horního stupně Falconů.

KarelT
KarelT
3 let před
Odpověď  Ivo

Jenomže problém je v tom, že stávající projekt Starship/SHS se může velmi lehce ukázat jako neschůdný z hlediska bezpečnosti pro lidskou posádku. Takže zrovna na Gateway se bude muset lítat jen pomocí Orionu/SLS, což je brutálně drahé. Pokud by byl FH se silnějším horním stupněm schopen vozit posádku na GW (ne jen pasivní oblet měsíce), bylo by to super.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.