Na Michoud Assembly Facility in New Orleans začala výroba a testování prvního z řady zkušebních panelů horního stupně EUS (Exploration Upper Stage), který má být použit při budoucích misích rakety SLS. Abychom byli přesní, ta zmíněná série se týká tzv. confidence articles, což bychom mohli do češtiny volně přeložit jako „výrobky pro získání důvěry“. Horní stupeň EUS má být využit v rámci první vylepšené verze rakety SLS, která bývá také označována jako Block 1B. S jeho pomocí bude možné posílat těžké náklady, ale i astronauty v kosmické lodi Orion na přesnou dráhu k Měsíci. Výroba aktuálních ověřovacích panelů pro EUS začíná u velkého svářecího střediska Vertical Weld Center a poté budou malé části těchto panelů přemístěny k mechanickým zkouškám a analýzám v jiné části výrobního areálu. Týmy chtějí na těchto panelech ověřit svařovací postupy, rozhraní mezi nástroji a hardwarem, ale i strukturální integritu samotných svarů. Testování těchto výrobků pomůže inženýrům a technikům určit parametry svařování pro budoucí výrobu skutečného hardwaru pro stupně EUS.
První tři starty raket SLS využijí horní stupeň ICPS (interim cryogenic propulsion stage) vybavený jedním motorem RL-10, který pošle loď Orion k Měsíci. Horní stupeň EUS, který se začne používat po misi Artemis III, bude mít větší nádrže na pohonné látky a rovnou čtyři motory RL-10. Evoluce rakety SLS do verze Block 1B s horním stupněm EUS umožní raketě SLS dopravit k Měsíci o 40 % nákladu více. Samotná výroba EUS je společným projektem agentury NASA a firmy Boeing, která je hlavním dodavatelem jak EUS, tak i centrálního stupně rakety SLS.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/maf_20210209_eus_testpanels28.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/maf_20210211_eus_panellift34.jpg
O 40 procent více nákladu je hodně. To by člověk neřekl, co zmůžou čtyři motory místo jednoho… 😀
No právě. Co by vynesl k měsíci takový FH se silnějším horním stupněm.
To je otázka, jak definujeme silnější stupeň. Navíc celkově vzato to na nějakou modernizaci v podání SpaceX moc nevypadá.
Tak ono zrovna u SpaceX psát o tom, že to nevypadá na modernizaci je docela odvaha, ale vím jak to myslíte. Oni modernizují, ale jinde, protože prostě jsou o dva kroky napřed oproti ostatním.
O tom, že by se plánovalo vylepšení horního stupně se u SpaceX mluvilo naposledy před několika lety, kdy se uvažovalo o nasazení Raptoru. Padlo to kromě jiného kvůli komplikacím s přidáváním infrastruktury pro další palivo. Od té době nevím o žádném plánovaném vylepšení horního stupně Falconů.
Jenomže problém je v tom, že stávající projekt Starship/SHS se může velmi lehce ukázat jako neschůdný z hlediska bezpečnosti pro lidskou posádku. Takže zrovna na Gateway se bude muset lítat jen pomocí Orionu/SLS, což je brutálně drahé. Pokud by byl FH se silnějším horním stupněm schopen vozit posádku na GW (ne jen pasivní oblet měsíce), bylo by to super.