Evropská kosmická agentura podepsala 7. ledna kontrakt se společností Thales Alenia Space dohodu o stavbě evropského modulu ESPRIT pro lunární stanici Gateway. Úkolem tohoto modulu bude zajištění komunikace a možností doplňování pohonných látek pro tento nový průzkumný komplex. Na stavbě Gateway se mají podílet státy, které již provozují stanici ISS a prostřednictvím této nové stanice by mělo být možné provádět výzkum u Měsíce, ale i na něm. Prováděné výzkumy a testy nových technologií jsou přitom nezbytné pro budoucí plánované cesty lidí k Marsu.
Evropský modul ESPRIT ( European System Providing Refueling, Infrastructure and Telecommunications) bude mít tvar válce, ve kterém bude prostor, kde budou moci astronauti pracovat podobně jako na ISS. Součástí má být i observatoř nabízející 360° rozhledy na Měsíc i lodě, které se budou ke kosmické stanici připojovat. Samotný ESPRIT bude tvořen dvěma hlavními prvky. Tím prvním je systém, který poskytne datovou, hlasovou a video komunikaci mezi Gateway a povrchem Měsíce. Druhý prvek se týká doplňování xenonu a chemických pohonných látek do útrob Gateway. Právě díky systému doplňování pohonných látek bude mít Gateway jistotu, že bude moci spolehlivě udržovat svou dráhu a v budoucnu bude moci podpořit opakovaně použitelné lunární landery, či dopraví systémy určené pro hlubší vesmír.
Komunikační systém je ve fázi rychlého vývoje, aby se stihl jeho start v roce 2024, aby mohl být připojen k americkému modulu HALO – prvnímu ze dvou modulů stanice Gateway. Naopak modul pro doplňování pohonných látek má být připraven ke startu v roce 2026. Kontrakt za 296,5 milionu euro říká, že výrobu modulu zajistí Thales Alenia Space sídlící ve francouzském Cannes, přičemž bude spolupracovat se sesterskými společnostmi Thales Alenia Space v Itálii a Velké Británii.
„Vývoj Gateway se urychluje díky tomuto novému kontraktu a evropským zkušenostem,“ říká David Parker, ředitel pilotovaného a robotického průzkumu v ESA a dodává: „Již za pár let budeme svědky toho, jak lidstvo – včetně evropských astronautů – bude spolupracovat na oběžné dráze Měsíce a provádět kosmický průzkum. Kromě našeho již existujícího podílu na lodi Orion a nedávného kontraktu na mezinárodní obytný modul I-Hab, se opět potvrdilo, že Evropa je klíčovým partnerem programu Artemis – podílí se na lunární dopravě, infrastruktuře, technologiích a vědě.“
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Gateway_with_Orion_docking_over_Moon.jpg
https://www.esa.int/…/what_is_esprit/22255130-2-eng-GB/What_is_Esprit.png
Díky za článek. Nechápu však konfiguraci toho modulu. V první větě druhého odstavce se uvádí „modul ESPRIT bude mít tvar válce, ve kterém bude prostor, kde budou moci astronauti pracovat podobně jako na ISS…“. V třetí větě je pak uvedeno „Samotný ESPRIT bude tvořen dvěma hlavními prvky… 1. má zajišťovat komunikace, 2. zásobování palivy“ – o žádném prostoru práci astronautů zde není zmínka. I velikostně dle obrázku se mi nezdá, že by se do něj vše vešlo.
Omlouvám se za možné nepochopení, ale rád bych si to ujasnil
Řekl bych, že je to vidět na přiloženém obrázku schéma stanice. Bude to modul (modrý) sloužící pro popsané zásobování palivem, přičemž má komunikační část, která však bude na modulu Halo (modrá anténa na obrázku).
Přesně tak.
Pokud by to ještě nebylo jasné, tak tady je popisu modulu ESPRIT věnováno pět odstavců (odstavec 22 až 26).
https://kosmonautix.cz/2020/10/gateway-rijen-2020/
Díky, teď je mi to jasné.
Jaké jsou rozměry a váha modulu?
Hmotnost cca 4 tuny a délka 3,91 metru.
Pri tej cene je to skoro dvakrát drahšie ako zlato v rovnakej váhe ako má ten modul 🙂