sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Na cestě k lepšímu evropskému hornímu stupni

Nedávné testy prokázaly, že lehké plasty vyztužené uhlíkovými vlákny jsou dost pevné na to, aby mohly nahradit kov používaný na strukturách horních stupňů nosných raket. Pro Evropskou kosmickou agenturu jde o důležitý milník v rámci vývoje vysoce optimalizovaného prototypu černého horního stupně Phoebus. Na tomto projektu, který financuje právě ESA, společně pracují MT Aerospace a ArianeGroup. Hlavním cílem celého programu je zlepšení nosnosti kosmické rakety – konkrétně se má jednat o dvě tuny navíc. Dosáhne se toho tím, že se na horním stupni ušetří hmotnost, která půjde využít pro vynášený náklad. Evropská kosmická agentura věří, že použití nového návrhu, který počítá s lehčími materiály, přinese kromě vyšší nosnosti také snížení výrobních nákladů.

Materiály označované jako CFRP (Carbon-fibre reinforced plastic), případně jako uhlíkové kompozity, umožňují využívat nové architektonické přístupy a také kombinovat funkce, které nejsou u běžných kovových materiálů možné. CFRP je lehký materiál tmavé barvy a ESA by jej ráda používala nejen pro kryogenní nádrže, ale i pro primární a sekundární strukturální prvky horního stupně Phoebus. Právě proto se o tomto stupni často mluví jako o černém horním stupni. Aby toho nebylo málo, tak zvolený výrobní proces umožňuje integrovat postupy, které ve výsledku přinesou výhodu v podobě menšího počtu dílů – při srovnání s podobnou konfigurací, která však využívá kovové materiály. Tím pádem by měl nový přístup umožnit náklady spojené s výrobou, ale i montáží.

Technologické výzvy zahrnují vývoj strojních prostředků schopných provádět vysoce přesné umísťování uhlíkových kompozitů. Jde také o nalezení optimálních na sebe navazujících kroků spojených s vytvrzováním kompozitu. Uhlíková vlákna musí odolat extrémně nízkým teplotám, které jsou spojeny s kapalným kyslíkem a vodíkem, aby bylo zajištěno, že nedojde k žádným únikům,“ vysvětluje Kate Underhill, inženýrka pohonných systémů v evropské kosmické agentuře a dodává: „CFRP dokáže být chemicky velmi reaktivní s kyslíkem. Proto je správný výběr vhodného systému vláken a pryskyřic mimořádně náročný úkol. Vypilování této kompatibility představuje důležitý milník, kterého bylo nyní při vývoji projektu Phoebus dosaženo.

Testovací zmenšený model kyslíkové nádrže z uhlíkových kompozitů během zkoušek.
Testovací zmenšený model kyslíkové nádrže z uhlíkových kompozitů během zkoušek.
Zdroj: http://www.esa.int/

Během experimentů, které provedla firma MT Aerospace na testovacím stanovišti firmy Rheinmetall v německém městě Unterlüß, byl použit zmenšený exemplář nádrže vyrobený z CFRP. Při testech se používal zkapalněný kyslík, který byl v rámci zkoušek do nádrže opakovaně natankován a pak došlo k jeho odčerpání. Testy také vyzkoušely natlakování nádrže nad provozní limity. Došlo i na rázové testy, které měly prokázat, že ani při nárazu nedojde k poškození kyslíkové nádrže.

Testovací exemplář nádrže byl osazen celou řadou senzorů, které sledovaly tlak, teplotu, namáhání, ale také monitorovaly případné netěsnosti. Analýza nasbíraných dat společně s celkově dobrou strukturální pevností nádrže na kapalný kyslík tak posvětily tuto technologii. Díky tomu se otevírá cesta k dalším aktivitám a také se ukazuje, že celý projekt demonstrátoru Phoebus je na správné cestě. Dalším očekávaným krokem bude aplikace CFRP do návrhu nádrže pro kapalný vodík, kde je zajištění těsnosti ještě složitější – nejen kvůli ještě nižším teplotám, ale i kvůli extrémně malým dvouatomovým molekulám nejlehčího prvku.

Jakmile budou tyto kroky dokončeny, bude možné přikročit ke zvětšení celého návrhu. Od zmenšených modelů se tak přistoupí k testům strukturálního demonstrátoru horního stupně Phoebus v téměř životní velikosti. Tento krok by měl podle aktuálních plánů přijít v roce 2023. Všechny dosavadní i nadcházející činnosti jsou prováděny v rámci programu pro přípravu budoucích nosičů, který má na starosti Direktoriát ESA pro kosmickou dopravu.

Přeloženo z:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/19388545-3-eng-GB/Phoebus.jpg
http://www.esa.int/…/Test_of_carbon-composite_oxidiser_tank.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pave69
pave69
4 let před

Pokud to zvládnou s vodíkem, může z toho být pěkný příklad přínosů kosmonautiky při přenosu do automobilového průmyslu.
Lehké nádrže na vodík budou asi za pár let kvůli tlaku EU velmi žádané.

Radek
Radek
4 let před
Odpověď  pave69

Spíše tomu leteckému, kde dává vodík daleko větší smysl.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.