sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: 13. skok New Shepard

Původně mělo k tomuto suborbitálnímu letu dojít už 24. září, ovšem pokus byl odvolán kvůli technickým problémům. Nyní se zdá, že se vše podařilo vyřešit a na texaské základně Van Horn probíhají poslední přípravy. New Shepard má při skoku do výšky 100 kilometrů nést na své palubě i několik experimentů včetně pokročilého lidaru, který chce NASA používat při misích na Měsíc. Skok je momentálně plánován na úterý 13. října v 15:35 našeho času. V tomto článku najdete vložené okno přehrávače přímého přenosu – ten by se měl podle plánu firmy Blue Origin spustit v 15:00 SELČ.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.blueorigin.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/blueoriginnewshepardns10ignition2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
4 let před

S tím přistáním se nikam dál neposunuli, stále to zavěsí a pak pomalu klesají, jako by na tom vůbec nepracovali.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ivo

Na tom není co vylepšovat ani měnit. Je to systém bezpečný a ničemu nevadí.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak vadí třeba tomu, aby se dostali výše a protáhli tak dobu mikrogravitace. Bohužel mají tak trochu přístup typu ULA a spol.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ivo

Výšku letu neovlivníte tím, že máte o pár sekund delší přistávací manévr. A hlavně – mikrogravitace, ve které mohou probíhat experimenty, trvá pár minut, nějakou optimalizací by to protáhli třeba o pár sekund, což se nevyplatí. Pro ně je důležité překonat hranici 100 km, kde začíná kosmický prostor – NS je šitý na míru těmto požadavkům a bohatě na to dostačuje.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Neovlivním? Proč? Pokud to palivo použité zbytečně na přistávací manévr, který má značné rezervy použiju na delší první zážeh, tak dobu mikrogravitace prodloužím. Navíc budu dole muset brzdit o něco menší hmotnost.

Ale jinak souhlasím, je to hračka BO a dokud kape od zdroje, tak není důvod se nějak moc extra snažit. New Glenn má letět až v roce 2021, tak snad se konečně ukážou i když trochu se bojím, že to bude ve stylu Boeing – Starliner.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ivo

Jak jsem psal, získal byste tím maximálně pár sekund navíc, což je ve výsledku zanedbatelné.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

No tak nevím kde berete informace a čísla. Agresivní přistávací manévr F9 spotřebuje několik tun paliva na dvacet tun suché hmotnosti stupně. Pomalejší přistání New Shepard bude na palivo násobně náročnější. Na zbytek výpočtu stačí Ciolkovského rovnice.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

A k čemu by bylo létat výše? Těm experimentům současný stav bohatě stačí a delší mikrogravitaci nepotřebují. zase byste do atmosféry vstoupil o něco rychleji. Proboha lidi nesnažte se všechno komplikovat. Ten systém má nějaký účel, kterému perfektně vyhovuje. Pokud by bylo potřeba, aby měl jiné parametry, tak ho změní, ale zatím požadavkům perfektně vyhovuje. Takže není žádný důvod cokoliv měnit. To je jako kdyby si někdo stěžoval, že lodě Sojuz pořád létají jen na LEO. Přitom by stačilo jen pár úprav a mohly by létat k Marsu – jasně, je to přehnané přirovnání, uznávám. Jen se snažím ukázat, že je zbytečné měnit něco, co funguje. Jak jsem psal, pokud by firma BO cítila, že zákazníci žádají jiné podmínky, než jaké jim současná verze nabízí, tak přistoupí ke změnám. Ale není žádný důvod létat do větších výšek, dělat úpravy přistávacího manévru a prodlužovat stav mikrogravitace jen proto, aby se pořád dělo něco nového – pro pobavení internetové veřejnosti to opravdu nedělají.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Létat výše není k ničemu, pokud se chcete dostat na oběžnou dráhu. Pokud jenom chcete prodloužit dobu ve stavu beztíže, tak je to dost podstatný parametr. Zkuste si to v nějakém simulátoru, možná budete překvapen. Mimochodem, ve stavu 100 km je gravitace jen o pár procent slabší než tady dole, rozhodně není mikro. A stav beztíže je tam dost mizerný, atmosféra v té výšce působí poměrně intenzivní brzdění, dokonce se v těchhle výškách řeší aerodynamika družic.

Lodě Sojuz měly potenciál létat k Měsíci. K Marsu možná, ale to se už nikdy nezjistí. Díky byrokracii, neschopnosti socialismu a osobním animozitám ve vedení vesmírného programu SSSR to je nakonec prozatím nejúspěšnější taxík na LEO. A nebýt Elona, tak možná i poslední.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Jak jsem psal, pokud by zákazníci chtěli něco víc, tak to firma udělá. Je ale vidět, že zákazníkům přesně vyhovuje tento stav a proto jsou změny zbytečné.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jo, podobné argumenty slyšíte u korporací, když se vám snaží zdůvodnit, že vás zase ojebali na kvalitě. Zákazník má přeci specifické požadavky na chuť a vzhled výrobku… Ano, v segmentu šmakulád je to normální. Jenže tady se bavíme o kosmonautice. Pokud se firmy chovají tímhle způsobem, je jakákoli naděje na další vývoj předem ztracená.
Poslední jiskry západní civilizace v kosmonautice rozžehly SpaceX a možná i Rocket Lab. Blue Origin se k nim evidentně nepřidá.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Tohle přirovnání je totálně mimo. Pokud by to zákazníkům nevyhovovalo, tak si to u nich nekoupí a půjdou k někomu jinému.

jirik
jirik
4 let před
Odpověď  Ivo

Není důvod, to je totiž optimální způsob (z hlediska bezpečnosti), i když to stojí trošku paliva navíc. Falcon 9 nevisí hlavně proto, že to nedokáže (neumí dost přiškrtit motor).

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Ivo

Souhlas, žádný viditelný posun. Ten stupeň přistává bez nákladu, bez lidí. Mohli by na něm leccos testovat i za cenu zvýšeného rizika. Na druhou stranu, o to víc bude legrace a ohňostrojů s přistáním New Glenn, tedy pokud vůbec někdy poletí.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Je to vyladěný systém, který plní své úkoly a není důvod jej vystavovat nějakému riziku.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, to je ten pravý přístup k vývoji kosmonautiky.

O to víc obdivuju Elona, který jde proti proudu milionů takových Dušanů.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Inovace má smysl tam, kde je potřeba něco vylepšovat a kde má to posouvání hranic nějaké praktické využití. Ale tady by to bylo absolutně zbytečné.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

První stupeň New Glenn bude z principu přemotorované hovado, stejně jako F9. Přistávat bude jako F9 s přebytkem tahu. Nebude moct zastavit ve vzduchu a v klidu přistát jako New Shepard. Nebylo by užitečné to vyzkoušet na něčem menším, levnějším? Něco jako Grasshopper? No asi ne, je to absolutně zbytečné.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Grasshopper byl prvnímu stupni Falconu výrazně blíž, než New Shepard prvnímu stupni New Glenn. Pokud půjdou cestou těchto zkoušek, tak dává mnohem větší smysl udělat na to vyhrazené testovací zařízení s odpovídajícími rozměry i pohonem.

Vojta
Vojta
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Jestli bude NG pro přistání přemotorovaný, ještě nevíme, protože nevíme, jak moc půjdou motory BE-4 přiškrtit. Merilny to umí „jen“ na 50 %, BE-3 na NS až na 10 %. Je to dáno technologií a o možnostech metanových motorů toho nevíme zdaleka tolik jako o vodíkových a kerosinových.

Jinak ano, pokrok od prvního skoku tam vidět není. Otázkou je, jestli je to kvůli soustředění se na NG, snaze o certifikaci kabiny pro skoky s posádkou (možná ta a její návratová rychlost/zpomalení je limitem pro dosaženou výšku) nebo na to prostě kašlou, když to funguje a mají zakázky.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.