Blíží se dokončení Starship SN8

Dění na texaské základně Boca Chica nabírá obrátky a je čas si zrekapitulovat aktuální dění. K tomu se perfektně hodí článek od amerického webu nasaspaceflight. Starship SN8 by se měla stát dalším prototypem, který čeká testovací let. Elon Musk, šéf a hlavní designér SpaceX, potvrdil harmonogram zkoušek tohoto stroje, který dostane tři motory Raptor, aerodynamickou špičku a ovládatelné plochy. Novinky tak navazují na již dříve oznámený plán provést se Starship SN5 a SN6 několik menších skoků. Každý z těchto prototypů už má za sebou let do 150 metrů a nejdříve v říjnu bychom se měli dočkat letu SN8 do zhruba 18 kilometrů.

Skokem prověřené prototypy

Starship SN5 a SN6 se po svých skocích sešly v montážní sekci u budovy Mid Bay.

Starship SN5 a SN6 se po svých skocích sešly v montážní sekci u budovy Mid Bay.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Starship SN5 a SN6 dostaly za úkol provést skoky do 150 metrů, aby se zpřesnily a upravily postupy a technika startů a přistání, které SpaceX začala rozvíjet už u svých raket Falcon 9. Už první let prototypu s plnorozměrovými nádržemi – Starship SN5 – do 150 metrů skončil úspěšně a o téměř měsíc později se to samé povedlo i Starship SN6. Nyní se tedy zdá, že si je SpaceX už dost jistá. Data z těchto dvou skoků jsou zřejmě dostatečná na to, aby mohl přijít dalším milník.

Osud Starship SN5 a SN6 není znám. Oba prototypy se momentálně nachází u montážní haly Mid Bay, přičemž SN5 už podstoupila úpravy pro svůj druhý skok. Většina těchto prací však proběhla ještě před skokem SN6. Ať už bude jejich osud jakýkoliv, jedná se o další živé důkazy přístupu, který SpaceX razí a který se dá popsat hesly: testuj, selži, oprav a leť. K těmto dvěma skokům vedla cesta dlážděná selháními předešlých prototypů, díky kterým se podařilo vyladit proces výroby i zkoušek.

SN7.1

Vylepšení konstrukce jednotlivých prototypů bude opět otestováno pomocí destrukční zkoušky. Testovací nádrž SN7.1 bude (stejně jako její předchůdce SN7) záměrně přivedena až do bodu selhání. Po vyvezení na rampu ve stejný den, kdy se SN6 vrátila do montážní sekce, byla SN7.1 nejprve prověřena v rámci kryogenní tlakové zkoušky, která měla ověřit integritu celé konstrukce. Po dokončení této vstupní zkoušky mohla být SN7.1 přemístěna jeřábem na konstrukci startovního stolu.

Na něm jsou již instalovány hydraulické písty, které budou simulovat namáhání dílu zvaného thrust puck, na který se u ostatních prototypů připojí motory Raptor a jejich tah na něj tedy bude působit. SN7.1 má otestovat přínosy dodatečných úprav v konstrukčním procesu. Všechny nové prototypy (počínaje SN7) jsou vyráběny z nerezové oceli typu 304L. Ta by se měla používat do chvíle, než SpaceX přejde na vlastní slitinu, což je ale běh na delší trať.

Transport Starship SN 7.1

Transport Starship SN 7.1
Zdroj: https://www.teslarati.com/

Zkoušky SN7.1 nás podle aktuálního stavu čekají nejspíše ve druhé části tohoto týdne. Při testech bude SN7.1 naplněna kapalným dusíkem, přičemž se bude sledovat, aby tlak přesáhl hodnoty očekávané zátěže. Očekává se, že SpaceX bude sledovat chování nádrže na předem určených úrovních tlaku, než přistoupí k závěrečné destrukci.

SN8

Jakmile skončí testy SN7.1, přijde na řadu příprava na testovací let SN8, což potvrdil i Elon Musk. Tento prototyp se zatím stále sestavuje v montážní hale Mid Bay, ve které se v posledních dnech střídaly i SN5 a SN6. Aktuálně dělníci pracují na instalaci křídel ve spodní části prototypu, přičemž aerodynamická špička zatím vyčkává v areálu Windbreak. K sestavení celého prototypu zřejmě dojde až na rampě, kam budou jednotlivé části přivezeny samostatně.

Prototyp SN8 má dostat tři raketové motory Raptor. Zatím však není jisté, zda budou využity motory s výrobním označení SN27 a SN29, které letěly na Starship SN5 a SN6. „Ať to bude tak nebo onak, bude vzrušení zaručeno,“ uvedl ve svém tweetu Elon Musk. Už jen samotná příprava na tento skok bude ostře sledovaná – těšit se můžeme třeba na historicky první statický zážeh tři Raptorů najednou, Musk také uvedl, že před skokem SN8 očekávají dva statické zážehy.

Jisté však je, že největší výzvou celé zkoušky bude jednoznačně přistání. SN8 má totiž v průběhu letu vypnout své motory Raptor a přejít do pozice parašutisty břichem dolů, přičemž bude testovat manévrování pomocí křídel, aby se vrátila zpět na místo startu. V závěrečné fázi přijde zapálení Raptorů a překlopení stroje do vertikální pozice, která je nutná k motorickému přistání. „Jestli tohle bude fungovat, tak to bude nejšílenější raketová gymnastika od přistání Falconu 9,“ uvedl Lars Blackmore, který má ve SpaceX na starost přistávání na Marsu.

SN9 a další

Pokud SN8 potká problém a nezvládne úspěšně přistát, měla by v té době být SN9 v takové fázi vývoje, že bude čekat na instalaci křídel – stejně jako SN6 kryla záda SN5 a v případě nehody by nastoupila na její místo. V uplynulých dvou týdnech byly na Boca Chica spatřeny jednotlivé části SN9, přičemž nyní probíhá jejich skládání – k tomu dochází v Mid Bay hned vedle SN8. Díky nedaleko umístěným SN5 a SN6 tak máme vůbec poprvé možnost vidět vedle sebe 4 prototypy Starship.

https://twitter.com/BocaChicaGal/status/1305194656993611776

Tato úctyhodná výrobní kadence umožní SpaceX dál posouvat možnosti ambiciózního programu, v rámci kterého jsou chyby považovány za zdroj užitečných informací a nikoliv za zdroj zpoždění v harmonogramu. Ačkoliv se některé díly stále schovávají ve velkých bílých stanech, podařilo se už místním pozorovatelům (mezi kterými je nejaktivnější Mary – @bocachicagal) spatřit díly pro SN10 a SN11. Kromě toho na Boca Chica dorazilo i několik zásilek výše zmíněných thrust pucků a tzv. downcomerů (potrubí pro transport metanu z horní nádrže k motorům), které budou instalovány do dalších prototypů Starship.

Super Heavy a budoucnost

Jak bylo uvedeno výše, v blízkém časovém horizontu nás čeká letový test SN8, ale na Boca Chica probíhají přípravy na stavbu a let prvního prototypu rakety Super Heavy – ať už v montážní sekci nebo na startovní rampě. Obří montážní hala High Bay již dosáhla své závěrečné výšky – probíhá instalace střešní sekce a dělníci obkládají stěny. Právě v této budově má být sestaven první prototyp Super Heavy – jeho montáž možná nebude muset počkat na dokončení stavebních prací, protože i první prototypy Starship byly sestavovány v době, kdy dělníci ještě dokončovali konstrukci Mid Bay.

Sestavování High Bay a vložený pohled na startovní rampu pro Super Heavy.

Sestavování High Bay a vložený pohled na startovní rampu pro Super Heavy.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Na startovní rampě už roste konstrukce, na kterou bude usazen první prototyp Super Heavy. Očekává se, že dostane dva motory Raptor, se kterými uskuteční první testovací skok do zatím neupřesněné výšky. Během testovací fáze by měla SpaceX podle očekávání zajistit dostatečnou produkci raketových motorů, po kterých bude následně velká poptávka. Na texaské základně McGregor jsou již tři stanoviště pro testování kyslíkometanových Raptorů, které tu podstupují statické zážehy.

Gary Blair z webu nasaspaceflight pravidelně monitoruje dění na této základně a nedávno si všiml, že byl jeden Raptor instalován na testovací stanoviště, kterému se přezdívá trojnožka. Tohle stanoviště dříve sloužilo ke statickým zážehům prvních stupňů raket Falcon 9.

Vlevo vidíme instalovaný motor Raptor pro práci ve vakuu, napravo od něj pak Raptor pro práci v atmosféře s mnohem menší tryskou.

Vlevo vidíme instalovaný motor Raptor pro práci ve vakuu, napravo od něj pak Raptor pro práci v atmosféře s mnohem menší tryskou.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Další dva motory jsou pak umístěny na horizontálních stanovištích. Za zmínku stojí, že jedno z nich okupuje vakuový motor Raptor (zkráceně RVac), o kterém SpaceX nedávno informovala, že již brzy opustí výrobní závod v kalifornském Hawthorne. Jeho obří tryska je podepřena vzpěrami, které jsou na tomto stanovišti také nové. Jelikož se na základně McGregor objevil první vakuový Raptor a blíží se jeho statický zážeh, tak mezi fanoušky sílí optimismus. Objevují se úvahy, že tohle všechno je dalším krokem k vytvoření základů pro mise mířící na oběžnou dráhu. Ke startu kompletní sestavy Super Heavy / Starship (která je pro orbitální mise nutná) však dojde nejdříve v příštím roce.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/09/NSF-2020-09-13-22-38-22-784.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EhUWtyrXcAEU9Q1?format=jpg&name=large
https://www.teslarati.com/…bocachicagal-SN7.1-pad-arrival-6-1024×683.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/09/NSF-2020-09-14-01-10-10-774.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/09/NSF-2020-09-13-21-56-15-459.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “Blíží se dokončení Starship SN8”

  1. Pavelll napsal:

    Tipuji, ze SN8 nebude mit jeste plnohodnotnou tepelnou ochranu pro navraty velkou rychlosti z orbity. Proste bych letel jen tak vysoko (mozna to je tech 20 km) aby bylo mozne testovat navratove manevry atd., ale tepelne namahani zvladl jen ocelovy trup (bez kompletni „keramiky“).

  2. Vladimir Todt napsal:

    Obávám se, že nějaké skákání SuperHeavy do konce roku 2020 je již nereálné. Za chvíli máme říjen. Do konce roku jsou 3,5 měsíce! Aproximujte to samé ze stavby Starship a a prodlužte čas – delší nádrže a jinak udělaná nosná motorová sekce, možná zpočátku z nouze použijí spodek ze Starship. Pak ale budou sice 2 motory, ale opět to bude trochu vyosené a přitom to bude 2x vysoké. Delší nádrže znamená víde spojování velkých dílů a větší kontrola svarů, ještě budou muset dělat tlakové zkoušky. Launhpad na SH má zatím hotovou podzemní stabilizační základnu a podepřených 6 noh s armaturou uvnitř. Dole na nohou něco nového navařují. Musí dodělat zkrápění, úchyty atd. Taky beton budou muset nechat trochu ztuhnout, tady bude bude hodně namáhaný – pilíře.
    Odhaduji první skok SH na leden 2021, jsme v tomto optimista.

  3. Vaclav napsal:

    Rok je velice krátká doba. Jen předstartovní přípravy a testy na rampě u tak obrovské sestavy budou trvat několik týdnů, vlastní stavba sestavy z vyrobených dílů bude trvat čtvrt roku, ne-li půl. Pokud to dobře chápu není zatím vyroben ani jeden díl letového kusu a jedná se stále jen o testovací prototypy motorů, nádrží a přistávacích opěr. Orbitální díl bude muset být opatřen tepelnou ochranou, u raketoplánů se destičky lepily týdny. No nevím, příští rok se reálný nezdá.

    • Stepan Krnansky napsal:

      Pane Václav, souhlasím s Vámi, že příští rok není moc reálný… Určitě nepoletí finální Superheavy/Starship.

      Nicméně, pokud do konce roku odstartuje prototyp Superheavy, a následný další půlrok třeba ještě alespoň 2 lety, nevidím důvod aby ke konci roku letěl prototy SHS.

      Superheavy bude mít třeba jen 10 motorů, Starship možná jen VAC verzi..

      Vyzkouší se start celé sestavy, odpojení a přistání 1 stupně.. Starship vyletí na orbitu, udělají se testy atd a pak shoří v atmosféře.. Nedivil bych se, kdyby se první Starship nezachraňovaly, ale zkoušelo se manévrování, avionika, raptor VAC v reálném provozu atd..

      A pak už ten skok na konci příštího roku zní reálněji.

    • KarelT napsal:

      Ano, nějaké demonstrátory mohou zkoušet, ale plná verze z 27 či více motory bude potřebovat pořádnou rampu. Nevím jestli to co tam stavějí je plnohodnotná rampa, nebo jen něco na demonstrační konstrukci SH s menším počtem motorů. SX musí především pohnout s novou rampou pro FH pro armádu. To všechno bude stát dost peněz a času.

  4. Pavelll napsal:

    Parada! Tak, snad ta „nejsilejesi raketova gymnastika“ vyjde. A nejmenovany komentator primeho prenosu bude moci zopakovat „tak tohle je kosmicke porno, pratele“ 😉

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.