sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stavba třetího evropského servisního modulu

Evropská kosmická agentura představila v minulých dnech několik snímků, které zachycují stavbu již třetího exempláře servisního modulu pro americkou kosmickou loď Orion. Tento kousek je určen pro misi Artemis III, při které by se měli lidé vrátit na Měsíc. Na snímcích můžeme dobře vidět základní kostru modulu, která se nachází v italském Turíně – konkrétně pak ve zdejším výrobním závodu firmy Thales Alenia Space. Samotná stavba základní nosné konstrukce tohoto servisního modulu, která jako páteř zajistí pevnost sestavy při startu, je již prakticky dokončena.

Kostra třetího evropského servisního modulu - do kruhových otvorů se vsadí nádrže.
Kostra třetího evropského servisního modulu – do kruhových otvorů se vsadí nádrže.
Zdroj: https://blogs.esa.int/

Podobně jako u automobilu, i v tomto případě tahle kostra představuje samotný základ budoucího modulu, který bude ve výsledku tvořit 11 kilometrů kabelů, 33 raketových motorů, 4 nádrže, které pojmou 8 000 litrů pohonných látek, vodu a vzduch pro udržení 4 astronautů naživu po dobu 20 dní a sedmimetrové fotovoltaické panely ve tvaru X, které dodají tolik elektřiny, že by mohly zásobovat dvě domácnosti.

Tato páteř třetího servisního modulu lodi Orion se již brzy (koncem září) vydá do německých Brém, kde dojde k instalaci všech výše uvedených dílů i dalších částí. V Brémách se již nachází druhý exemplář evropského servisního modulu, jehož stavba se již blíží ke konci a měl by být v příštím roce odeslán na Kennedyho středisko na Floridě.

Základ třetího evropského servisního modulu.
Základ třetího evropského servisního modulu.
Zdroj: https://blogs.esa.int/
Kostra servisního modulu pro misi Artemis III je zatím v Turíně.
Kostra servisního modulu pro misi Artemis III je zatím v Turíně.
Zdroj: https://blogs.esa.int/
Servisní modul pro misi Artemis III by měl do konce září zamířit do německých Brém.
Servisní modul pro misi Artemis III by měl do konce září zamířit do německých Brém.
Zdroj: https://blogs.esa.int/

Přeloženo z:
https://blogs.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://blogs.esa.int/orion/files/2020/09/IMG-20200908-WA0003.jpg
https://blogs.esa.int/orion/files/2020/09/20200827_094237-1024×576.jpg
https://blogs.esa.int/orion/files/2020/09/20200827_094139-1024×576.jpg
https://blogs.esa.int/orion/files/2020/09/20200828_114644-768×1024.jpg
https://blogs.esa.int/orion/files/2020/09/IMG-20200908-WA0005-1024×768.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

K přistání ale potřebují lander a ten se nejen dosud nestaví, ale není tuším ani vybrán výrobce a jen se planě soutěží o tuto zakázku.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vaclav

Buďte tak hodný a příště ze svého komentáře vypusťte slovo planě.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

O.K. – nahrazuji to textem : … se soutěží o tuto zakázku ač by bylo na čase již lander stavět.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Vaclav

NASA musí nejdříve analyzovat, který tým má nejlepší šance na realizaci první mise. V únoru by mělo být jasno.

Pavelll
Pavelll
4 let před

Super, ze se servisni modul pro Orion stavi v Evrope Jinak, prirovnani kostry SM ke stavbe automobilu neni imho uplne stastne – uz mnoho dekad se u osobnich automobilu pouziva samonosna karoserie. Ledaze mel autor na mysli nakladaky

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Pavelll

Toto přirovnání jsem našel na webu ESA.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak to by pak odpovídalo, přece jen tato oblast je hodně konzervativní a podle toho je vidět i jak funguje. 🙂

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Ivo

Nepochopil jsem, co na zdrojovém článku na webu ESA vlastně kritizujete. Použití slov car chassis?

Igor
Igor
4 let před

Super že je spolupráce na projektu mezinárodní. Takže je šance že by letěl i evropský astronaut? Nebo je to čistě obchodní spolupráce?

Zbývá jen popřát aby se všichni dobře domluvili a někdo nepopletl palce a milimetry 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Igor

Nejen, že je šance, ale je to dokonce domluvené. ESA dodá servisní moduly zdarma a NASA na oplátku (barterově) taky zdarma pozve do Orionu evropského astronauta.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jen doplním, že se to netýká prvních servisních modulů. Ty jdou do barteru za lety evropských astronautů na ISS (místo evropských nákladních lodí ATV, jejichž provoz byl ukončen).

Radim Pretsch
Radim Pretsch
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

To „zdarma“ bych vypustil.

To že NASA za moduly neplatí penězi, ale náklady na mise (ISS, Měsíc) neznamená, že je tu něco zadarmo.
Stejně tak NASA nezve ESA do Orionu „zdarma“. Jen měnou, kterou se tady platí není USD, ale SM (Servisní Modul). Zjednodušeně, pokud by nebyly moduly, byly by dolary.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Když tam uvádím, že obě strany poskytnou té druhé něco zdarma, tak je snad dostatečně jasné, jak je to myšleno. Tedy agentury si navzájem neplatí, pouze barterově vyrovnávají. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.