sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

8K rozlišení u Marsu

Japonská kosmická agentura JAXA a Japonská vysílací společnost NHK oznámily společný vývoj projektu „Super Hi-Vision Camera“. Tohle zařízení by mělo letět na misi MMX (Martian Moons eXploration) a zvládne pořizovat ve vesmíru snímky v rozlišení 4K a 8K. Bylo by to vůbec poprvé v historii, kdy bychom měli možnost vidět zblízka Mars a jeho měsíce v takto mimořádném rozlišení. Když vědci dostanou možnost spojit tyto snímky v obřím rozlišení s dalšími daty z jiných přístrojů, bude možné posunout naše znalosti o planetě a jejích měsících na novou úroveň.

JAXA zatím plánuje, že by ke startu mise MMX mohlo dojít ve fiskálním roce 2024, přičemž tato mise cílí na objasnění záhad spojených s původem marsovských měsíců a evolucí tohoto systému. Mise MMX je mezinárodní projekt určený k dopravě vzorků na Zemi. Sonda zároveň bude provádět vědecký průzkum Phobosu a Deimosu, přičemž na Phobosu přistane, odebere zde vzorky regolitu a vrátí je na Zemi.

3D snímek Phobosu ze sondy TGO

Společnost NHK má nyní za úkol postavit přístroj Super Hi-Vision Camera, který bude v ultravysokém rozlišení zachytávat celý průběh mise. Podle plánu by se na Zemi měly posílat snímky v pravidelných intervalech, přičemž originální data budou nahrána do palubního úložiště v návratovém pouzdru, které se vrátí na Zemi.

NHK není na poli kosmonautického využití kamer žádným nováčkem. Podílela se už na překonání překážek spojených s živým vysíláním z paluby raketoplánu v roce 1992, účastnila se i vývoje snímacího zařízení pro lunární sondu Kaguya, natáčení ve 4K na ISS a na starost měla také vizualizaci přistávacích operací sondy Hayabusa 2. Nyní čeká na firmu další krok vpřed – historicky první 8K snímky Marsu a jeho měsíců. Kromě toho chce JAXA využít firmu NHK k vizualizaci skutečného chování sondy – k tomu poslouží kombinace snímků ve 4K a 8K rozlišení společně s telemetrií od sondy. Takovou vizualizaci ocení nejen veřejnost, ale i pozemní operátoři.

Vaclav

Japonci u Marsu zaváhali. Sice se o let k Marsu pokusili jako třetí stát na světě, dokonce jako třetí k Marsu doletěli s funkční sondou, ale dva pokusy o vytvoření družice Marsu se jim nepovedly. Předběhla je Evropa a Indie. Na jaře příštího roku bude mít šanci Čína a Emiráty jako pátý a šestý stát s vlastní družicí Marsu.

racek
Odpovědět  Vaclav

O pořadí u Marsu přece vůbec už dávno nejde. Důležitý je jen přístrojové vybavení a vědecké výsledky. V této disciplíně obecně zrovna japončíci jsou velmi úspěšní.