sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (SNC Demo-1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    NASA

    Koncem tohoto týdne má být spuštěn experiment amerických Vesmírných sil a NASA, jehož cílem bude otestovat novou architekturu malých družic navrženou pro provoz na velmi nízké oběžné dráze Země.

    Apolink

    Startup Apolink z Palo Alto si vybral společnost GomSpace pro stavbu rádiofrekvenčního subsystému pro svůj první cubesat s cílem ukázat, jak lze přijímat signály z jiných kosmických zařízení na nízké oběžné dráze Země (LEO) a přeposílat je na Zemi.

    Starshield

    NASA plánuje otestovat družicovou síť Starshield společnosti SpaceX, určenou primárně pro zákazníky v oblasti národní bezpečnosti, na podporu provozu sítě Deep Space Network agentury.

    Space Force Association

    Nezisková advokační skupina Space Force Association oznámila plány na vytvoření virtuálního vzdělávacího a analytického centra zaměřeného na zlepšení chápání vesmíru jako vojenské oblasti ze strany amerických představitelů.

    SpaceX

    Finanční ředitel společnosti SpaceX potvrdil, že společnost zvažuje primární veřejnou nabídku akcií (IPO) již v příštím roce, aby získala peníze na mise na Měsíc a Mars a také na orbitální datová centra.

    DARPA

    Agentura pro pokročilé výzkumné projekty ministerstva obrany (Defense Advanced Research Projects Agency) udělila společnosti BAE Systems kontrakt v hodnotě 16 milionů dolarů na pokračování v práci na softwaru, jehož cílem je udržovat neustálý dohled nad velkým počtem pozemních cílů automatickým přeprogramováním senzorů napříč vládními a komerčními družicovými konstelacemi.

    Americké vesmírné síly

    Americké vesmírné síly zavádějí nový systém pojmenování svých družic, kybernetických nástrojů a dalších systémů pro vesmírné boje. Cílem tohoto kroku je dát jejich arzenálu rozpoznatelné identity, které se v armádě již dlouho používají.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Testovací kampaň Green Run – srpen 2020

    Na testovacím stanovišti ve Stennisově vesmírném středisku probíhají zkoušky letového exempláře centrálního stupně první rakety SLS. Nejedná se ale o vývojovou testovací sérii podobnou té, kterou provádí SpaceX s prototypy Starship. V Boca Chica jsou podle výsledků montáže, zážehů a demonstračních skoků průběžně prováděny změny a vylepšení dalších vývojových prototypů budoucí vícenásobně použitelné kosmické lodi. Testovaný centrální stupeň SLS je však přímo určený pro kosmickou misi a po dokončení zkoušek bude přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Tam bude integrován s dalšími stupni v raketu, jejímž úkolem bude vynést kosmickou loď Orion k misi na oběžnou dráhu Měsíce a zpět.

    Týmy ve Stennisově středisku se tedy učí pracovat s reálným letovým hardwarem a snižovat rizika související s jeho blížící se kosmickou misí. Proto metodicky oživují a kontrolují stále více systémů stupně. Každý následující test vychází z předchozího testu, je delší než předchozí a mimo již otestovaný hardware testuje další systémy. Stupeň je doslova prošpikován stovkami senzorů. Kamery umístěné uvnitř motorové sekce a intertanku vizuálně dokumentují chování systémů stupně během testů. Tento exemplář centrálního stupně SLS je současně jediným, který kdy navštíví Stennisovo středisko.

    Osm testů kampaně Green Run
    Osm testů kampaně Green Run
    Zdroj: https://pbs.twimg.com

    Od poloviny července probíhal testovací případ 4. Práce musely být několikrát přerušeny kvůli COVID-19, a proto testy trvaly tři týdny. Během nich byla zkontrolována těsnost pohonného systému stupně. Funkčními zkouškami s použitím plynného dusíku byla ověřena provozní a tlaková integrita palivového potrubí. Během průchodu plynu byly sledovány úniky skrz špatné spoje. Byla zkontrolována i těsnost pneumatických tlakovacích systémů založených na bázi hélia. Podle očekávání bylo objeveno několik problémů s ventily a těsněními. Po nalezení netěsnících míst byly vady opraveny. V motorové sekci byla zkontrolována i funkčnost řízení ventilů se zaměřením na časování a odezvu ventilů na příkazy. Testovací případ byl dokončen 5. srpna.

    Horní část centrálního stupně – intertank, kyslíková nádrž a horní lem
    Horní část centrálního stupně – intertank, kyslíková nádrž a horní lem
    Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

    Po kontrole dat bude zahájen testovací případ 5. Účelem těchto zkoušek je zajistit, aby správně fungoval systém řízení vektoru tahu. Tento systém zahrnuje komponenty, které naklání čtyři motory RS-25. Během zkoušek budou aktivovány nejen všechny dříve testované systémy, ale zároveň budou natlakovány a prověřeny pneumatické a hydraulické systémy naklánění motorů. V rámci testovací sekvence bude kontrolována i těsnost systémů naklánění motorů, aby byla jistota, že jsou kabely a potrubí dobře izolovány. Protože bude zajištěna náležitá pneumatická podpora, budou i samotné motory uvedeny do pohotovosti a projdou zkouškou letové připravenosti – startovní sekvencí, sekvencí zastavení, kontrolou činnosti zažehovačů a ventilů.

    Pracovníci střediska však v posledních dnech sledují dvě tropické bouře nazvané Marco a Laura, které by měly zasáhnout severní pobřeží Mexického zálivu – Marco v době vydání tohoto článku a Laura přibližně o 36 hodin později. Včera v 23 hodin našeho času Jim Bridenstine tweetoval, že testování je pozastaveno. Stupeň i testovací stanoviště jsou zajištěny, dokud bouře neprojdou a tým nebude moci bezpečně pokračovat v práci.

    V září by měl být proveden i testovací případ 6. Test spočívá v odzkoušení odpočítávání ke startu začínající v T-10 minut. Během zkoušky odpočítávání, simulovaného doplňování paliva, tlakování nádrží a simulovaného zážehu motorů budou opět aktivovány systémy prověřené při předchozích testech. Test ověří připravenost stupně k ostrému sledu předstartovní sekvence.

    Po dokončení budou zbývat dva poslední a nejkomplexnější testy. Plánované sekvenci tankování pohonných hmot, tedy testovacímu případu 7, se budeme podrobně věnovat v příštím dílu na konci září. A v říjnu si s předstihem popíšeme poslední chystaný test – osmiminutový zážeh čtyř motorů RS-25.

    Zdroje informací:
    https://twitter.com/
    https://twitter.com/
    https://www.nasaspaceflight.com/

    Zdroje obrázků:
    https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dsc_7579orig.jpg
    https://pbs.twimg.com/media/Eev8slNWoAEZS6U?format=jpg
    https://images-assets.nasa.gov/image/DSC_3309/DSC_3309~medium.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    30 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Vaclav
    Vaclav
    5 let před

    Právě rozdílné přístupy mě zarážejí, zejména co do časové náročnosti. SLS byla vyprojektována, postavena a nyní se zkouší prakticky hotové letové výrobky a celé sestavy. První let je na spadnutí.
    Musk má pouze ideový projekt a ten ještě čas od času podstatně mění, teprve zkouší materiály, postupy s některé letové situace pro budoucí kosmickou loď – druhý stupeň superrakety. Pokud začne stavět skutečné letové kusy stejně je bude muset opět zkoušet.
    Vezmeme-li jako cílové datum konec roku 2024, ev. rok 2025 je na jedné straně hotový nosič i kosmická loď v provozních zkouškách a na druhé straně technologické pokusy na anolozích budoucích částí kosmické lodi a s nosičem se vůbec nepočalo.
    Počítám-li, že i kdyby dnes Musk začal vyrábět letové kusy, tak asi víc než dva za rok nevyrobí. K certifikaci pro let na Měsíc bude potřebovat nejméně dva nepilotované lety a dva pilotované, jeden na LEO a jeden kolem Měsíce + jedna rezerva dává pro let landeru s lidmi na povrch Měsíce šestou vyrobenou sestavu.
    Otázka zní, zda se to dá stihnout ?

    Miroslav Pospíšil
    Miroslav Pospíšil
    5 let před
    Odpověď  Vaclav

    To neznáte dobře Muska … Ten když se rozjede, nezastaví … 🙂

    Vaclav
    Vaclav
    5 let před

    A co FH s Japoncem kolem Měsíce ?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Vaclav

    Dovolím si upozornit, že opět utíkáme od tématu. Článek je o SLS.

    pbpitko
    pbpitko
    5 let před
    Odpověď  Vaclav

    Zabudni !

    Vaclav
    Vaclav
    5 let před
    Odpověď  pbpitko

    Omlouvám se, ale cíl je stejný a pokud Musk uspěje, bude rázem SLS na vedlejší koleji.

    HM
    HM
    5 let před
    Odpověď  Vaclav

    Samozřejmě, že to SpaceX v uvedeném termínu nestihne. Nereálné, ale v prezentacích dobře vypadající projekty a termíny jsou součástí jejich PR od začátku a dle reakcí veřejnosti – jak je vidět i zde – to funguje. To co se nakonec podaří za to ale zatím většinou stojí.
    A když se vrátíme k tématu – projekty kolem SLS jedou tak říkajíc „na jistotu“. Neřídí to soukromá firma a lidi kolem jsou si vědomi, jak jsou závislí na rozhodnutích nevypočitatelných politiků – stačí drobnost a projekt jde k ledu.
    Z pohledu čistě „kvalitářského“ je takový přístup samozřejmě lepší – výsledkem bývá velmi dobře odladěný stroj, byť konzervativní konstrukce (což nemusí být nutně nevýhoda).

    Ivo
    Ivo
    5 let před

    „Podle očekávání bylo objeveno několik problémů s ventily a těsněními. Po nalezení netěsnících míst byly vady opraveny.“

    Jednak si říkám co dělali tak dlouho, když tam i tak mají nekvalitní spoje a ventily a za druhé jak toto budou řešit u dalších kusů, které půjdou přímo na rampu?

    Ivo
    Ivo
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Ano, to je sice hezké, ale jde hlavně o to, jak tyto problémy budou řešit u dalších kusů, když u toho prvního, který stavěli neskutečně dlouho a neskutečně dlouho vše kontrolovali, tak stejně našli problémy.

    Ivo
    Ivo
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    To ovšem stále není odpověď na můj dotaz. Jde mi o to jak se to bude řešit u dalším kusů. Bude se to testovat až na rampě?

    Ivo
    Ivo
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Mám to chápat tak, že defacto stejné testy (myšleno na KSC) proběhnou před každým startem, tedy až na ten poslední, který se zkrátí?

    Ivo
    Ivo
    5 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Děkuji za doplnění a vysvětlení.

    Petr Roth
    Petr Roth
    5 let před

    Pořád pátrám na internetu a nemůžu najít důvod, proč nebude SLS recyklovat SRB, když to jsou boostery velmi podobné těm u raketoplánů a navíc řeší problém s nedostatky těchto boosterů, což bude mít za následek obrovské finanční investice do nového boosteru a možná oživení motoru F-1. Navíc by to dost možná srazilo cenu a bylo by to něco, částečně znovupoužitelná raketa jako F9.

    HM
    HM
    5 let před
    Odpověď  Petr Roth

    Myslím, že o tom na kosmonautix.cz už někdo kdysi psal. Prostě spočítali, že se to nevyplatí a ty úspory na SRB byly i v případě raketoplánů dost sporné.

    Jak je ve skutečnosti rentabilní Falcon 9 a Heavy ví nejspíš jen Elon Musk a pár jeho nejbližších kolegů. Nezapomínejme, že jde pořád ještě hlavně o nadšence a snílka než o typického podnikatele. Takový člověk počítá úplně jinak – pokud má přízeň aspoň trochu podobně naladěných investorů. Perpetuum mobile se ale nakonec vždy zastaví – tak časem uvidíme, jak to je.
    Já když doma bastlím nějakou elektroniku, taky mě náklady do jisté míry nezajímají… Raději nad nimi nepřemýšlet 🙂

    Petr Roth
    Petr Roth
    5 let před
    Odpověď  HM

    Souhlasím, jenom mě zaráží, že oni raději začnou vyvíjet úplně nový booster, než prostě dát padák tak, jak to dělali skoro 150 krát.

    Ivo
    Ivo
    5 let před
    Odpověď  Petr Roth

    Problém je v tom, že ty boostery padaly do slané vody, takže nakonec celý procest byl dražší, než výroba nových. Jo a jinak na SLS je to vlastně stejný booster, jen je delší plus nějaké drobné změny a to vše za neskutečnou cenu, kterou platí NASA jakožto dojná kráva.

    PS: Musíte si uvědomit, že tam není žádný motor, je to jen trubka naplněná směsí paliva a okysličovadla a k tomu trocha elektroniky a hydraulika pro naklánění trysky motoru, to je vše. Výrobní cena toho co dopadne do vody je skutečně poměrně minimální.

    Petr Roth
    Petr Roth
    5 let před
    Odpověď  HM

    Souhlasím, jenom mě zaráží, že oni raději začnou vyvíjet úplně nové srb, než prostě dát padák tak, jak to dělali skoro 150 krát.

    Ivo
    Ivo
    5 let před
    Odpověď  HM

    Doporučuji přečíst aktuální článek na ElonX o tomto tématu:

    https://www.elonx.cz/znovupouzitelnost-raket-falcon-se-vyplati-elon-musk-prozradil-jake-ma-spacex-naklady-na-start/#comments

    Cena by měla být 15M USD za druhý a další starty, troufám si odhadnout, že konkurence za tuto možná má tak sotva aerodynamický kryt nákladu.

    Petr Kasan
    Petr Kasan
    5 let před
    Odpověď  HM

    „Nezapomínejme, že jde pořád ještě hlavně o nadšence a snílka než o typického podnikatele.“
    Hodnota SpaceX = 46 mld USD, tržní kapitalizace Tesly = 344 mld USD. A to nejsou jediné Muskovy firmy. Nálepka nadšence a snílka seděla možná rok nebo dva po pokusech na atolu Kwajalein, dnes je to hloupé klišé. Na to, co ten člověk dokázal, musí být (mnohem) víc než nadšenec a snílek.
    Doporučuji přečíst knihu Ahlee Vanceho, velmi dobře popisuje osobnost E.M.

    Sorry za OT, tahle poznámka mě přinutila reagovat.

    Hawk
    Hawk
    5 let před

    Posledni test v rijnu a pak dlouhe cekani na start v listopadu 2021.
    Ale zase kdyz clovek vidi ja se u nas stavi treba linka metra D, a jaka doba uplynula od prvniho navrhu linky, tak Amici jsou porad superrychlici.

    P.S. pro admina: Po zmene faceliftu postranni prihlaseni z hlavni stranky funguje, prihlaseni z diskuse pod clankem nikoliv.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Hawk

    Díky za info, předám to kolegovi, který se stará o techniku.

    Hawk
    Hawk
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Neni zac, rado se stalo 🙂

    Ivo
    Ivo
    5 let před
    Odpověď  Hawk

    Mám obavu, že termín listopad 2021 to má značně nahnuté a očekávám nový termín typu NET první čtvrtina roku 2022.

    Hawk
    Hawk
    5 let před
    Odpověď  Ivo

    No jestli vyhraje Bidet, tak jsem hlavne zvedavy, zda Demokrate dodrzi proklamace a budou v projektu Gateway pokracovat.
    Jinak s tim odkladem to vidim stejne, at vyhraje kdokoliv.

    Drahoslav Trnka
    5 let před
    Odpověď  Hawk

    Diky, opravene, prosim otestovat. Ak by boli este problemy, mozte mi napisat priamo na discordu kosmonautixu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.