sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testovací kampaň Green Run – srpen 2020

Na testovacím stanovišti ve Stennisově vesmírném středisku probíhají zkoušky letového exempláře centrálního stupně první rakety SLS. Nejedná se ale o vývojovou testovací sérii podobnou té, kterou provádí SpaceX s prototypy Starship. V Boca Chica jsou podle výsledků montáže, zážehů a demonstračních skoků průběžně prováděny změny a vylepšení dalších vývojových prototypů budoucí vícenásobně použitelné kosmické lodi. Testovaný centrální stupeň SLS je však přímo určený pro kosmickou misi a po dokončení zkoušek bude přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Tam bude integrován s dalšími stupni v raketu, jejímž úkolem bude vynést kosmickou loď Orion k misi na oběžnou dráhu Měsíce a zpět.

Týmy ve Stennisově středisku se tedy učí pracovat s reálným letovým hardwarem a snižovat rizika související s jeho blížící se kosmickou misí. Proto metodicky oživují a kontrolují stále více systémů stupně. Každý následující test vychází z předchozího testu, je delší než předchozí a mimo již otestovaný hardware testuje další systémy. Stupeň je doslova prošpikován stovkami senzorů. Kamery umístěné uvnitř motorové sekce a intertanku vizuálně dokumentují chování systémů stupně během testů. Tento exemplář centrálního stupně SLS je současně jediným, který kdy navštíví Stennisovo středisko.

Osm testů kampaně Green Run
Osm testů kampaně Green Run
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Od poloviny července probíhal testovací případ 4. Práce musely být několikrát přerušeny kvůli COVID-19, a proto testy trvaly tři týdny. Během nich byla zkontrolována těsnost pohonného systému stupně. Funkčními zkouškami s použitím plynného dusíku byla ověřena provozní a tlaková integrita palivového potrubí. Během průchodu plynu byly sledovány úniky skrz špatné spoje. Byla zkontrolována i těsnost pneumatických tlakovacích systémů založených na bázi hélia. Podle očekávání bylo objeveno několik problémů s ventily a těsněními. Po nalezení netěsnících míst byly vady opraveny. V motorové sekci byla zkontrolována i funkčnost řízení ventilů se zaměřením na časování a odezvu ventilů na příkazy. Testovací případ byl dokončen 5. srpna.

Horní část centrálního stupně – intertank, kyslíková nádrž a horní lem
Horní část centrálního stupně – intertank, kyslíková nádrž a horní lem
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Po kontrole dat bude zahájen testovací případ 5. Účelem těchto zkoušek je zajistit, aby správně fungoval systém řízení vektoru tahu. Tento systém zahrnuje komponenty, které naklání čtyři motory RS-25. Během zkoušek budou aktivovány nejen všechny dříve testované systémy, ale zároveň budou natlakovány a prověřeny pneumatické a hydraulické systémy naklánění motorů. V rámci testovací sekvence bude kontrolována i těsnost systémů naklánění motorů, aby byla jistota, že jsou kabely a potrubí dobře izolovány. Protože bude zajištěna náležitá pneumatická podpora, budou i samotné motory uvedeny do pohotovosti a projdou zkouškou letové připravenosti – startovní sekvencí, sekvencí zastavení, kontrolou činnosti zažehovačů a ventilů.

Pracovníci střediska však v posledních dnech sledují dvě tropické bouře nazvané Marco a Laura, které by měly zasáhnout severní pobřeží Mexického zálivu – Marco v době vydání tohoto článku a Laura přibližně o 36 hodin později. Včera v 23 hodin našeho času Jim Bridenstine tweetoval, že testování je pozastaveno. Stupeň i testovací stanoviště jsou zajištěny, dokud bouře neprojdou a tým nebude moci bezpečně pokračovat v práci.

V září by měl být proveden i testovací případ 6. Test spočívá v odzkoušení odpočítávání ke startu začínající v T-10 minut. Během zkoušky odpočítávání, simulovaného doplňování paliva, tlakování nádrží a simulovaného zážehu motorů budou opět aktivovány systémy prověřené při předchozích testech. Test ověří připravenost stupně k ostrému sledu předstartovní sekvence.

Po dokončení budou zbývat dva poslední a nejkomplexnější testy. Plánované sekvenci tankování pohonných hmot, tedy testovacímu případu 7, se budeme podrobně věnovat v příštím dílu na konci září. A v říjnu si s předstihem popíšeme poslední chystaný test – osmiminutový zážeh čtyř motorů RS-25.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dsc_7579orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Eev8slNWoAEZS6U?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/DSC_3309/DSC_3309~medium.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
30 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Právě rozdílné přístupy mě zarážejí, zejména co do časové náročnosti. SLS byla vyprojektována, postavena a nyní se zkouší prakticky hotové letové výrobky a celé sestavy. První let je na spadnutí.
Musk má pouze ideový projekt a ten ještě čas od času podstatně mění, teprve zkouší materiály, postupy s některé letové situace pro budoucí kosmickou loď – druhý stupeň superrakety. Pokud začne stavět skutečné letové kusy stejně je bude muset opět zkoušet.
Vezmeme-li jako cílové datum konec roku 2024, ev. rok 2025 je na jedné straně hotový nosič i kosmická loď v provozních zkouškách a na druhé straně technologické pokusy na anolozích budoucích částí kosmické lodi a s nosičem se vůbec nepočalo.
Počítám-li, že i kdyby dnes Musk začal vyrábět letové kusy, tak asi víc než dva za rok nevyrobí. K certifikaci pro let na Měsíc bude potřebovat nejméně dva nepilotované lety a dva pilotované, jeden na LEO a jeden kolem Měsíce + jedna rezerva dává pro let landeru s lidmi na povrch Měsíce šestou vyrobenou sestavu.
Otázka zní, zda se to dá stihnout ?

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
4 let před
Odpověď  Vaclav

To neznáte dobře Muska … Ten když se rozjede, nezastaví … 🙂

Vaclav
Vaclav
4 let před

A co FH s Japoncem kolem Měsíce ?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vaclav

Dovolím si upozornit, že opět utíkáme od tématu. Článek je o SLS.

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  Vaclav

Zabudni !

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  pbpitko

Omlouvám se, ale cíl je stejný a pokud Musk uspěje, bude rázem SLS na vedlejší koleji.

HM
HM
4 let před
Odpověď  Vaclav

Samozřejmě, že to SpaceX v uvedeném termínu nestihne. Nereálné, ale v prezentacích dobře vypadající projekty a termíny jsou součástí jejich PR od začátku a dle reakcí veřejnosti – jak je vidět i zde – to funguje. To co se nakonec podaří za to ale zatím většinou stojí.
A když se vrátíme k tématu – projekty kolem SLS jedou tak říkajíc „na jistotu“. Neřídí to soukromá firma a lidi kolem jsou si vědomi, jak jsou závislí na rozhodnutích nevypočitatelných politiků – stačí drobnost a projekt jde k ledu.
Z pohledu čistě „kvalitářského“ je takový přístup samozřejmě lepší – výsledkem bývá velmi dobře odladěný stroj, byť konzervativní konstrukce (což nemusí být nutně nevýhoda).

Ivo
Ivo
4 let před

„Podle očekávání bylo objeveno několik problémů s ventily a těsněními. Po nalezení netěsnících míst byly vady opraveny.“

Jednak si říkám co dělali tak dlouho, když tam i tak mají nekvalitní spoje a ventily a za druhé jak toto budou řešit u dalších kusů, které půjdou přímo na rampu?

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ano, to je sice hezké, ale jde hlavně o to, jak tyto problémy budou řešit u dalších kusů, když u toho prvního, který stavěli neskutečně dlouho a neskutečně dlouho vše kontrolovali, tak stejně našli problémy.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

To ovšem stále není odpověď na můj dotaz. Jde mi o to jak se to bude řešit u dalším kusů. Bude se to testovat až na rampě?

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Mám to chápat tak, že defacto stejné testy (myšleno na KSC) proběhnou před každým startem, tedy až na ten poslední, který se zkrátí?

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuji za doplnění a vysvětlení.

Petr Roth
Petr Roth
4 let před

Pořád pátrám na internetu a nemůžu najít důvod, proč nebude SLS recyklovat SRB, když to jsou boostery velmi podobné těm u raketoplánů a navíc řeší problém s nedostatky těchto boosterů, což bude mít za následek obrovské finanční investice do nového boosteru a možná oživení motoru F-1. Navíc by to dost možná srazilo cenu a bylo by to něco, částečně znovupoužitelná raketa jako F9.

HM
HM
4 let před
Odpověď  Petr Roth

Myslím, že o tom na kosmonautix.cz už někdo kdysi psal. Prostě spočítali, že se to nevyplatí a ty úspory na SRB byly i v případě raketoplánů dost sporné.

Jak je ve skutečnosti rentabilní Falcon 9 a Heavy ví nejspíš jen Elon Musk a pár jeho nejbližších kolegů. Nezapomínejme, že jde pořád ještě hlavně o nadšence a snílka než o typického podnikatele. Takový člověk počítá úplně jinak – pokud má přízeň aspoň trochu podobně naladěných investorů. Perpetuum mobile se ale nakonec vždy zastaví – tak časem uvidíme, jak to je.
Já když doma bastlím nějakou elektroniku, taky mě náklady do jisté míry nezajímají… Raději nad nimi nepřemýšlet 🙂

Petr Roth
Petr Roth
4 let před
Odpověď  HM

Souhlasím, jenom mě zaráží, že oni raději začnou vyvíjet úplně nový booster, než prostě dát padák tak, jak to dělali skoro 150 krát.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Petr Roth

Problém je v tom, že ty boostery padaly do slané vody, takže nakonec celý procest byl dražší, než výroba nových. Jo a jinak na SLS je to vlastně stejný booster, jen je delší plus nějaké drobné změny a to vše za neskutečnou cenu, kterou platí NASA jakožto dojná kráva.

PS: Musíte si uvědomit, že tam není žádný motor, je to jen trubka naplněná směsí paliva a okysličovadla a k tomu trocha elektroniky a hydraulika pro naklánění trysky motoru, to je vše. Výrobní cena toho co dopadne do vody je skutečně poměrně minimální.

Petr Roth
Petr Roth
4 let před
Odpověď  HM

Souhlasím, jenom mě zaráží, že oni raději začnou vyvíjet úplně nové srb, než prostě dát padák tak, jak to dělali skoro 150 krát.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  HM

Doporučuji přečíst aktuální článek na ElonX o tomto tématu:

https://www.elonx.cz/znovupouzitelnost-raket-falcon-se-vyplati-elon-musk-prozradil-jake-ma-spacex-naklady-na-start/#comments

Cena by měla být 15M USD za druhý a další starty, troufám si odhadnout, že konkurence za tuto možná má tak sotva aerodynamický kryt nákladu.

Petr Kasan
Petr Kasan
4 let před
Odpověď  HM

„Nezapomínejme, že jde pořád ještě hlavně o nadšence a snílka než o typického podnikatele.“
Hodnota SpaceX = 46 mld USD, tržní kapitalizace Tesly = 344 mld USD. A to nejsou jediné Muskovy firmy. Nálepka nadšence a snílka seděla možná rok nebo dva po pokusech na atolu Kwajalein, dnes je to hloupé klišé. Na to, co ten člověk dokázal, musí být (mnohem) víc než nadšenec a snílek.
Doporučuji přečíst knihu Ahlee Vanceho, velmi dobře popisuje osobnost E.M.

Sorry za OT, tahle poznámka mě přinutila reagovat.

Hawk
Hawk
4 let před

Posledni test v rijnu a pak dlouhe cekani na start v listopadu 2021.
Ale zase kdyz clovek vidi ja se u nas stavi treba linka metra D, a jaka doba uplynula od prvniho navrhu linky, tak Amici jsou porad superrychlici.

P.S. pro admina: Po zmene faceliftu postranni prihlaseni z hlavni stranky funguje, prihlaseni z diskuse pod clankem nikoliv.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Hawk

Díky za info, předám to kolegovi, který se stará o techniku.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Neni zac, rado se stalo 🙂

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Hawk

Mám obavu, že termín listopad 2021 to má značně nahnuté a očekávám nový termín typu NET první čtvrtina roku 2022.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Ivo

No jestli vyhraje Bidet, tak jsem hlavne zvedavy, zda Demokrate dodrzi proklamace a budou v projektu Gateway pokracovat.
Jinak s tim odkladem to vidim stejne, at vyhraje kdokoliv.

Drahoslav Trnka
4 let před
Odpověď  Hawk

Diky, opravene, prosim otestovat. Ak by boli este problemy, mozte mi napisat priamo na discordu kosmonautixu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.