První šesté použití prvního stupně Falconu 9

… při desáté ostré misi družic Starlink – chtělo by se doplnit nadpis, pokud by někomu připadalo, že je v něm málo čísel. Na úterní odpoledne SpaceX plánuje další start a i když se může někomu na první pohled zdát, že jsou ty starty pořád stejné (notabene ty s družicemi Starlink), opak je pravdou. I u tohoto startu se dají najít perličky, které jej činí zajímavým a atraktivním. V případě tohoto startu nejde jen o první šesté použití prvního stupně, ale i o sekundární náklad – družic Starlink znovu není 60, ale 58. Společně s nimi letí i tři malé snímkovací družice SkySat.

Statický zážeh Falconu 9 pro desátou ostrou várku družic Starlink.

Statický zážeh Falconu 9 pro desátou ostrou várku družic Starlink.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Kompletně sestavený Falcon 9 (tedy včetně aerodynamického krytu s nákladem) byl v noci na pondělí vyvezen na floridskou rampu číslo 40, odkud má vyrazit na svou misi. Jako téměř pokaždé na něj čekala generálka předstartovních příprav. Ověřovala se komunikace rakety, fungování všech systémů a jejich spolupráce se systémy rampy. Do nádrží nosiče proudil kapalný kyslík i speciální letecký petrolej a vše bylo zakončeno v pondělí v poledne našeho času několikasekundovým statickým zážehem devíti motorů na prvním stupni. SpaceX následně na svém Twitteru oznámila, že zážeh proběhl a že se chystá na úterní start.

Nosič již na rampě zůstane – je vybaven aerodynamickým krytem a proto se nemusí vracet do montážní haly. Ostatně jen díky tomu je možné udělat v pondělí statický zážeh a v úterý startovat. Jak bylo zmíněno již v úvodu, při tomto startu se dočkáme opět dalšího posunutí hranic znovupoužitelnosti raket Falcon. Nosič stojící na floridské rampě číslo 40 nese výrobní číslo 1049 a startoval již pětkrát.

Start Falconu 9 na misi s družicí Telstar 18V - stejný první stupeň poletí i na aktuální misi.

Start Falconu 9 na misi s družicí Telstar 18V – stejný první stupeň poletí i na aktuální misi.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Tento stupeň debutoval v září 2018 při startu se sedmitunovou družicí Telstar 18V (alias APStar-5C). Pro druhou misi si odskočil z Floridy do Kalifornie, odkud v lednu 2019 vynesl i poslední várku družic Iridium. Všechny další starty pak už proběhly z Floridy a byly věnovány budování sítě Starlink. Stupeň 1049 tedy nejprve v květnu 2019 vynesl první testovací várku, pak letěl letos v lednu s druhou ostrou porcí a naposledy byl využit tento rok v červnu, kdy nesl na oběžnou dráhu sedmou várku Starlinků. Zajímavé je, že tento stupeň při všech svých dosavadních misích přistával na mořské plošině a nikdy na pevnině – ostatně ani při aktuálním startu tuto tradici nepřeruší.

Pětkrát už letěly tři stupně (1048, 1049 a 1051), přičemž 1048 byl zničen při neúspěšném pokusu o přistání na mořské plošině letos v březnu. Šestkrát však ještě neletěl žádný stupeň – ten s označením 1049 se tak může zapsat do historie. Na svém kontě ale už teď jedno prvenství má –  při své zatím poslední misi (letos v červnu) se stal prvním prvním stupněm, který zvládl pět úspěšných přistání. Doufejme tedy, že se mu podaří i to šesté.

Družice SkySat s pořadovými čísly 19, 20 a 21.

Družice SkySat s pořadovými čísly 19, 20 a 21.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Raketa má odstartovat v úterý v 16:31 SELČ a meteorologové zatím předpovídají dobré počasí – podmínky by měly být splněny s pravděpodobností 80 %. Falcon nabere po startu směr nad Atlantik a zhruba po dvou a půl minutách odpojí svůj první stupeň, který se pokusí přistát na mořské plošině Of Course I Still Love You. Ta bude čekat 630 kilometrů od pobřeží, jak je obvyklé u misí s družicemi Starlink.

Aerodynamické kryty pro tuto misi jsou také použité. Pochází ze třetí ostré mise družic Starlink. Jedna polovina tehdy byla zachycena, druhou vylovili z vody. Očekává se ale, že by měly být zachyceny pomocí lodí GO Ms Tree a GO Ms Cheif zhruba 700 kilometrů od pobřeží. Samotný horní stupeň by měl prvním zážehem dosáhnout parkovací oběžné dráhy a druhým zážehem dosáhne dráhy finální. Tady se nejprve oddělí tři zástupci sekundárního nákladu – snímkovací družice SkySat s pořadovými čísly 19 až 21 od firmy Planet, které se budou uvolňovat postupně. Každá z těchto družic váží okolo 110 kilogramů.

58 družic Starlink a 3 družice SkySat.

58 družic Starlink a 3 družice SkySat.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Hlavní část nákladu, tedy 58 družic Starlink se má oddělit najednou několik minut po poslední družici SkySat. Družice Starlink jsou stejně jako v  minulém případě vybaveny clonou z pěnové hmoty, která je propustná pro radiové vlny, ale nikoliv pro světlo – omezuje tak odlesky od antén, na které si stěžovali astronomové. Dalším krokem ke snížení odrazivosti je upravená orientace fotovoltaického panelu vůči Slunci – opět kvůli tomu, aby neodrážel tolik světla na Zemi.

Družice Starlink váží 260 kilogramů a nese dvě parabolické antény a čtyři fázové. O pohon se stará Hallův motor (typ iontového pohonu), který jako pracovní látku používá krypton. Družice mají vytvořit rozsáhlou telekomunikační síť, která pokryje většinu obydleného světa vysokorychlostním a spolehlivým připojením k internetu. SpaceX už spustila fázi betatestování a i když síť zatím není ani zdaleka dokončena, už nyní poskytuje poměrně slušné připojení. Družice Starlink jsou navíc navrženy tak, aby při vstupu do atmosféry stoprocentně zanikly a na povrch nedopadly žádné úlomky.

Několik testů rychlosti připojení přes družice Starlink během fáze beta testování.

Několik testů rychlosti připojení přes družice Starlink během fáze beta testování.
Zdroj: https://cdn.arstechnica.net/

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EaKhlBRXkAE7T_F?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/EfnWOiDXgAAVRF0?format=jpg&name=large
https://live.staticflickr.com/1878/43690848045_46dea73686_k_d.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EfYpLmGU0AEkGwC?format=jpg&name=4096×4096
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/06/planetskysats.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EfYpLmGU0AEkGwC?format=jpg&name=4096×4096
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2020/08/starlink-tests.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

8 komentářů ke článku “První šesté použití prvního stupně Falconu 9”

  1. Jiří Hadač napsal:

    Aha, konečně to na nějaké fotce vidím pořádně. Pořád mi nesedělo, že uberou družic Starlink, přidají Skysaty a hmotnostně to je méně, než to bylo předtím se Starlinky. A ejhle. Ty Skysaty jsou umístěny na nějakém adaptéru. Ano, jasně, je to logické, jinak to ani být nemohlo, ale když to člověk vidí, tak mu to teprve docvakne.

  2. sraj napsal:

    ..tak koľko kg/t doteraz tento stupeň /1049/ vyniesol nákladu?, nespočítal to niekto?, len pre zaujímavosť. dík

  3. bobr napsal:

    Tabulka SPEED TEST:
    Nějak tomu nerozumím. Parametry jednotlivých stárlinků představují střední rychlost pro JEDINÉHO uživatele a to ještě s extrémně mizerným pingem. Tohle přece nejsou výsledky pro které by stálo za to síť budovat.

    • Dušan Majer napsal:

      Zapomněl jste na dvě extrémně důležité věci.
      1) Jde o test provedený v době, kdy síť tvoří jen malá část finálního počtu družic. Po dobudování se dá očekávat zlepšení parametrů.
      2) To co Vy označujete za extrémně mizerné, je pro spoustu lidí toužebně očekávaný nadstandard. Nedívejte se na to optikou Evropana zhýčkaného vysokorychlostním internetem. Nejste cílová skupina tohoto projektu. Existují ale miliony lidí, kteří by po něčem takovém bez váhání skočili.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.