Evropská přístrojová skříň pro modul Columbus

Když koncem května dorazila k Mezinárodní kosmické stanici japonská zásobovací loď HTV-9, dovezla sem 6,3 tuny nákladu. Kromě jídla, vědeckých experimentů, nových akumulátorů či systémů k provozu stanice, byla na palubě také skříň velikostí srovnatelná s lednicí, kterou na základě dohody vyrobily evropské firmy pro Evropskou kosmickou agenturu. Jedná se o druhou generaci přístrojové skříně European Drawer Rack 2 (EDR-2), která bude umístěna v evropském laboratorním modulu Columbus. Jakmile dojde k jejímu umístění, poskytne ještě více možností k provádění vědy na palubě stanice.

European Drawer Rack 2 (EDR-2)

ISS vstupuje do 20. roku provozu (stanice je trvale obydlena od 2. listopadu 2000) a EDR-2 je součástí důkladné modernizace modulu Columbus, která má za úkol nabídnout flexibilní přístup k výzkumným pracovníkům. Rack byl vyvinut týmem, který vedla italská společnost Thales Alenia Space sídlící v Turíně. Jak už název naznačuje, tato skříň poskytne prostor k podpoře a provozu nejrůznějších experimentů – těm zajistí dodávky energie, datové komunikační připojení, chlazení, přívod dusíku či odvod nežádoucích plynů.

Přístrojové skříně standardizovaných rozměrů pasují do všech laboratoří na ISS. HTV díky své kapacitě dokáže dopravit najednou i několik těchto skříní. O vykládku se postarají astronauti, kterým pomáhá skutečnost, že jsou v prostředí mikrogravitace. Úkolem EDR-2 není nahradit existující skříň EDR (European Drawer Rack) – ten bude provozován souběžně s EDR-2, čímž dojde k navýšení výzkumných možností a technologických demonstrací na oběžné dráze. Tyto výzkumy budou profitovat i z modernizovaného systému hospodaření s daty, či systémem pro rychlejší odesílání údajů k vědcům, kteří své experimenty řídí z pozemských laboratoří.

EDR-2 a většina jeho experimentů se budou ovládat z komplexu CADMOS, což je řídící středisko umístěné v Toulouse. Součástí tohoto střediska je i inženýrský model EDR-2 v životní velikosti. Právě na něm budou moci inženýři otestovat své přístroje a připravit je na reálné podmínky na ISS. Inženýrský model ale může posloužit i k experimentům, které se budou současně provádět na ISS, aby bylo možné tyto údaje porovnat.

6 komentářů ke článku “Evropská přístrojová skříň pro modul Columbus”

1. Kolisko napsal:

Aparatura téhle velikosti se předpokládám dostala na stanici pres CBM port. Protahovat to přes PMA by byl asi docela ježek v kleci.

Jak to ale bude s budoucí verzí HTV-X případně (cargo) Dragonu. Ty by měly dokovat u ISS automaticky, jestli se nepletu. Je CBM port na automatické dokování připravený nebo budou náklaďáky nově dokovat u PMA?

2. MikeUniform napsal:

EDR-2 prevezme miesto po FSL (Fluid Science Laboratory) v lete buduceho roku.
    FSL odleti s HTV a zhori v atmosfere. EDR-2 bude cakat kym skonci misia FSL a kym dopravia experimenty pre EDR-2.

Díky za doplnění zajímavých informací.

Je to malinko komplikovanější a taky jinak. EDR-2 je dočasně umístěný v modulu Columbus v pasivní pozici 1D4, kde byl původně ETC. ETC je nyní v HTV-9, se kterým shoří v atmosféře. FSL je stále ve své pozici 1O1. Kdy bude ukončen provoz FSL bude záležet na přípravě experimentů pro EDR-2 (jako první 3D kovový tisk a Flumias). Zatím se počítá s koncem tohoto roku 2020. Pak někdy do první poloviny března 2021 by měla být provedena opět škatulata hejbejte se a do pozice 1O1 bude umístěn EDR-2 namísto FSL. A FSL bude přesunut do pozice 1D4, kde vyčká až do příletu první nové lodi HTV-X. Někdy mezi únorem a dubnem 2022 bude FSL naložen do HTV-X s shoří v atmosféře.