Jsou tam kameny i písek, občas nějaký kráter a navíc je tam i pěkná zima. Povrch Marsu je nehostinné místo, zvláště pak pro vozítka. Budoucí mise na Mars budou stále komplexnější a proto budou tito stále dokonalejší průzkumníci potřebovat nové technologie, aby mohli lépe prozkoumat historii rudé planety. Jednou z těchto nových technologií je inovativní pneumatika vyvíjená na Glennově středisku, která používá slitiny s tvarovou pamětí SMA (shape memory alloys). Pneumatiky vyrobené z těchto materiálů schopných měnit tvar nabízí mimořádnou výdrž, protože se jejich tvar přizpůsobí terénu – v tom je největší rozdíl oproti aktuálním tvrdým kolům. Nové materiály se přizpůsobí i špičatým kamenům, takže nedojde k jejich probodnutí. A aby toho nebylo málo – dají se navrhnout tak, aby umožnily hladší jízdu. Fungují totiž i trochu jako tlumiče, které tak zvládnou ochránit systémy v těle roveru.
„Na Glennově středisku jsme před lety navázali spolupráci s americkými výrobci pneumatik, abychom vyvinuli lepší pneumatiky bez plynové výplně, které byly určeny pro Měsíc,“ vzpomíná Vivake Asnani, vedoucí inženýr pneumatik z Glennova střediska a dodává: „To vedlo k pokročilé pneumatice označované jako pružinová pneumatika. Jak název napovídá, byla vytvořena z ocelových pružin, které se přizpůsobovaly konturám terénu mnohem lépe než tradiční gumové pneumatiky.“
Postupně inženýři nahradili tradiční ocelové pružiny pružinami ze SMA, aby zlepšili schopnost vozítka pracovat v extrémně kamenitém terénu a za chladných teplot, které jsou na Marsu. To zaujalo plánovače budoucích misí, protože tato technologie nabízí nízkou hmotnost, dobrou trakci i odolnost. Inženýři nyní zpřesňují metody zpracování, výroby a návrhy SMA a také dokončují environmentální zkoušky nové pneumatiky v Simulated Lunar Operations Lab na Glennově středisku.
„Vyvíjíme materiál, který si poradí s Marsem a který zlepší možnosti SMA. Bude schopen deformační přizpůsobivosti v drsném prostředí Marsu aniž by se musel vzdát svých jízdních vlastností,“ uvádí Santo Padul, hlavní materiálový a designový inženýr Glennova střediska. Zkoušky prokázaly, že pneumatika má perfektní záběr, který splňuje či dokonce překračuje požadavky. Řidiči takového roveru by jej mohli poslat do mnoha různých terénů. Lepší pneumatiky by také umožnily přechod od šestikolové konfigurace ke čtyřkolovým vozítkům. Ať už by šlo o robotické nebo pilotované mise, tyto pneumatiky by dokázaly poskytnout potřebnou flexibilitu pro návrh konkrétního roveru. Do budoucna se nedá vyloučit ani aplikace této technologie na pozemská vozidla. Zmizela by hrozba propíchnutí pneumatiky, nebo jízdy na podhuštěných gumách – mohla by se zlepšit bezpečnost i spotřeba pohonných látek.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/img_0196.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/img_0111.jpg
Pekny clanok.
Zaujimave je, ze NASA tuto technologiu po Apolle opustila a presli na pevne kolesa. Teraz sa vracia spat v novom „materialovom kabate“ 🙂
Díky za pochvalu. Tady se potvrzuje, že některé technologie se mohou do popředí zájmu vracet opakovaně jaké pokroky dělá materiálové inženýrství nebo jiné vědní obory.
Taky by mě docela zajímalo, jak je něco takového možné. Proč posílat na Mars kolečka od trakaře, když mám od minule v šuplíku perfektní pneumatiku stavěnou do ještě extrémnějších podmínek?
No ale důležité je, že se k tomu vrací. Skvělá zpráva.
celkem zajimave dopravně prostředky si muzete prohlédnout i od lexus. Jde vsak jen o koncepty 🙂 https://vosveteit.sk/pozrite-si-predstavu-automobilky-lexus-akymi-dopravnymi-prostriedkami-sa-budeme-prepravovat-po-povrchu-mesiaca/