V pondělí kolem 20:50 SELČ se z kalifornského letiště Mojave Air and Space Port vznesl upravený Boeing 747 přezdívaný Cosmic Girl. V podvěsu pod křídlem se nacházel první letový exemplář zhruba 21 metrů dlouhé orbitální rakety LauncherOne. Firma Virgin Orbit na včerejšek naplánovala významnou zkoušku – první ostrý test spojený s dosažením oběžné dráhy. Letoun krátce po startu zamířil nad Tichý oceán, kde proběhly nezbytné zkoušky a kontroly. firma zanedlouho oznámila, že všechny zkoušky dopadly dobře a raketa je připravena k odhození.
https://twitter.com/Virgin_Orbit/status/1265001333817356288
Společnost Virgin Orbit z této zkoušky nenabídla přímý přenos, takže další dění můžeme odhadovat jen z nepřímých náznaků jako je fotografie, radarová data, letová data, nebo oficiální prohlášení Virgin Orbit. Firma na Twitteru oznámila, že došlo k úspěšnému shozu, ale po krátké době byla mise „ukončena“. O trochu bližší detaily jsme se dozvěděli v dalším tweetu, kde společnost sdělila, že raketa byla po odhození stabilní a podařil se i zážeh motoru NewtonThree na prvním stupni. Během první fáze letu však přišla anomálie. Posádka letounu je však v pořádku a bezpečně se vrátila na základnu.
„Co se včera podařilo byl let B744, odhoz rakety (to samo o sobě není žádná sranda), zážeh raketového motoru v nominálním čase (ale podle některých dat tam hapruje výška, ale možná se blbě dívám). Po cca dvou sekundách práce je již viditelný nesprávný chod raketového motoru, což je patrno i na této fotografii. Ve stopě na jiných snímcích jsou také patrné drobné úlomky, tzn. že problém je patrně větší, než se tvrdilo včera,“ uvedl dnes, tedy v úterý Michal Václavík z České kosmické kanceláře s dodatkem, že jde čistě o jeho osobní názor. Včerejší odhady se točily nejčastěji kolem špatného směšovacího poměru pohonných látek.
Jak tato nehoda ovlivní další proces vývoje rakety LauncherOne zatím nevíme. Inženýři firmy Virgin Orbit budou muset analyzovat velké množství dat. Teprve poté bude možné určit příčinu selhání a zjistit, zda jde o jednorázovou chybu z výroby, nebo o systémový problém. V současné době má firma vyrobeno několika raket LauncherOne pro další mise.
Seems the Los Angeles NEXRAD picked up what appears to be the breakup of @Virgin_Orbit's rocket shortly after release. (H/T @wxmeddler) pic.twitter.com/bvjYPNaJZQ
— Steve Paluch (@BrewCityChaser) May 25, 2020
We have debris fallout being picked up on radar (KVTX) from the @Virgin_Orbit rocket test failure off the coast of San Nicolas Island, CA. First echos were 19:53 UTC at ~20,000 ft.
I'm sure they'll be back! #SpaceIsHard pic.twitter.com/L7OPjxkpBB— James Hyde (@wxmeddler) May 25, 2020
Zdroje informací:
https://virginorbit.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EY0tKZEU8AE3KRg.jpg
https://virginorbit.com/wp-content/uploads/2020/05/VOL1.4-1024×640.jpg
Nešlo by místo : „došlo k anomálii a mise byla ukončena“ uvést, co víme že se stalo
Třeba „mise byla ukončena výbuchem rakety …“?
Jenže my nevíme, zda vybuchla, nebo byla rozlámána aerodynamickým odporem okolního prostředí.
Raketový vědec si od známého ajťáka půjčí auto, ale cestou domů nabourá. Volá majiteli: „Cestou domů došlo na vozidle k anomálii“. Majitel na to: „A zkusil’s vystoupit a znovu nastoupit?“
Každý obor má svou hantýrku. Epidemiolog by zase řekl, že výsledek testu rozpadu rakety byl pozitivní.
Policie ČR: Raketa utrpěla poškození neslučitelné s nominálním letem. :O
Zprávy: Nejvetší selhání rakety za posledních 17 měsíců.
Učitel VŠ: Let nosiče byl hodnocen známkou „nedostatečný“.
No já nevím, ale připadá mi to jako slepá ulička kosmonautiky. Slepá ulička byznysu možná ne, nevím, kolik to unese, ale těch pár metráků na LEO to snad dá a někdo za to zaplatí, takže se na tom něco vyrejžuje, ale že by se tímhle způsobem daly stavět orbitální základny a vynášet těžké náklady na dráhu k Měsíci, Marsu apod., to asi sotva.
Tak zrovna u této technologie bych nehledal nějaký hlubší smysl. Je to jen o poptávce na vynášení malých satelitů a relativně levné nabídce vynesení. Čistý byznys. A hlavně je tu trochu větší časová variabilita než u sdílených misí, třeba na Falconu. Když bude dostatek nosičů na skladě, tak v momentě dokončení družice se může letět, stačí natankovat B747 a ne čekat až nás bude 50 s podobným úmyslem a zrovna sdílená mise bude schopna vynést můj náklad na požadovanou orbitu.
Nemalá výhoda je možnost špatnému počasí prostě uletět :), určit místo odpalu, které není závislé na pozemním kosmodromu. Nabízí větší variabilitu. S tou cenou, no, nevím, Electron asi vyjde levněji.
Obávám se, že slušné počasí musí být nejen na letišti, ale i po celé trase až na místo startu a zpět. Teoreticky to výhoda je, prakticky evidentně ne.
Myslím že tak slušné počasí být právě nemusí, tedy ne ve smyslu jen slabší vítr atd. jako je to třeba při startu většiny klasických nosičů (mimo Sojuzu). A v 10 kilometrech kde se provádí odpal je už taky výrazně větší klídek než u hladiny moře, s vyjímkou nějakých bouřkových front a podobných anomálií. Většinu atmosféry tam máte už pod sebou.
A ještě k tomu do píše Dan o ceně, Electron má taky ale cca o polovinu nižší nosnost, ne ?