sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Premiérový LauncherOne selhal

V pondělí kolem 20:50 SELČ se z kalifornského letiště Mojave Air and Space Port vznesl upravený Boeing 747 přezdívaný Cosmic Girl. V podvěsu pod křídlem se nacházel první letový exemplář zhruba 21 metrů dlouhé orbitální rakety LauncherOne. Firma Virgin Orbit na včerejšek naplánovala významnou zkoušku – první ostrý test spojený s dosažením oběžné dráhy. Letoun krátce po startu zamířil nad Tichý oceán, kde proběhly nezbytné zkoušky a kontroly. firma zanedlouho oznámila, že všechny zkoušky dopadly dobře a raketa je připravena k odhození.

https://twitter.com/Virgin_Orbit/status/1265001333817356288

Společnost Virgin Orbit z této zkoušky nenabídla přímý přenos, takže další dění můžeme odhadovat jen z nepřímých náznaků jako je fotografie, radarová data, letová data, nebo oficiální prohlášení Virgin Orbit. Firma na Twitteru oznámila, že došlo k úspěšnému shozu, ale po krátké době byla mise „ukončena“. O trochu bližší detaily jsme se dozvěděli v dalším tweetu, kde společnost sdělila, že raketa byla po odhození stabilní a podařil se i zážeh motoru NewtonThree na prvním stupni. Během první fáze letu však přišla anomálie. Posádka letounu je však v pořádku a bezpečně se vrátila na základnu.

Snímek rakety LauncherOne po odhození od Boeingu 747.
Snímek rakety LauncherOne po odhození od Boeingu 747.
Zdroj: https://virginorbit.com

Co se včera podařilo byl let B744, odhoz rakety (to samo o sobě není žádná sranda), zážeh raketového motoru v nominálním čase (ale podle některých dat tam hapruje výška, ale možná se blbě dívám). Po cca dvou sekundách práce je již viditelný nesprávný chod raketového motoru, což je patrno i na této fotografii. Ve stopě na jiných snímcích jsou také patrné drobné úlomky, tzn. že problém je patrně větší, než se tvrdilo včera,“ uvedl dnes, tedy v úterý Michal Václavík z České kosmické kanceláře s dodatkem, že jde čistě o jeho osobní názor. Včerejší odhady se točily nejčastěji kolem špatného směšovacího poměru pohonných látek.

Jak tato nehoda ovlivní další proces vývoje rakety LauncherOne zatím nevíme. Inženýři firmy Virgin Orbit budou muset analyzovat velké množství dat. Teprve poté bude možné určit příčinu selhání a zjistit, zda jde o jednorázovou chybu z výroby, nebo o systémový problém. V současné době má firma vyrobeno několika raket LauncherOne pro další mise.

Zdroje informací:
https://virginorbit.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EY0tKZEU8AE3KRg.jpg
https://virginorbit.com/wp-content/uploads/2020/05/VOL1.4-1024×640.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
milantos
milantos
4 let před

Nešlo by místo : „došlo k anomálii a mise byla ukončena“ uvést, co víme že se stalo
Třeba „mise byla ukončena výbuchem rakety …“?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  milantos

Jenže my nevíme, zda vybuchla, nebo byla rozlámána aerodynamickým odporem okolního prostředí.

pave69
pave69
4 let před
Odpověď  milantos

Raketový vědec si od známého ajťáka půjčí auto, ale cestou domů nabourá. Volá majiteli: „Cestou domů došlo na vozidle k anomálii“. Majitel na to: „A zkusil’s vystoupit a znovu nastoupit?“

Každý obor má svou hantýrku. Epidemiolog by zase řekl, že výsledek testu rozpadu rakety byl pozitivní.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  pave69

Policie ČR: Raketa utrpěla poškození neslučitelné s nominálním letem. :O

spimfurt
spimfurt
4 let před
Odpověď  Vladimir Todt

Zprávy: Nejvetší selhání rakety za posledních 17 měsíců.

hrnsgs
hrnsgs
4 let před
Odpověď  spimfurt

Učitel VŠ: Let nosiče byl hodnocen známkou „nedostatečný“.

gendibal
gendibal
4 let před

No já nevím, ale připadá mi to jako slepá ulička kosmonautiky. Slepá ulička byznysu možná ne, nevím, kolik to unese, ale těch pár metráků na LEO to snad dá a někdo za to zaplatí, takže se na tom něco vyrejžuje, ale že by se tímhle způsobem daly stavět orbitální základny a vynášet těžké náklady na dráhu k Měsíci, Marsu apod., to asi sotva.

hrnsgs
hrnsgs
4 let před
Odpověď  gendibal

Tak zrovna u této technologie bych nehledal nějaký hlubší smysl. Je to jen o poptávce na vynášení malých satelitů a relativně levné nabídce vynesení. Čistý byznys. A hlavně je tu trochu větší časová variabilita než u sdílených misí, třeba na Falconu. Když bude dostatek nosičů na skladě, tak v momentě dokončení družice se může letět, stačí natankovat B747 a ne čekat až nás bude 50 s podobným úmyslem a zrovna sdílená mise bude schopna vynést můj náklad na požadovanou orbitu.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  gendibal

Nemalá výhoda je možnost špatnému počasí prostě uletět :), určit místo odpalu, které není závislé na pozemním kosmodromu. Nabízí větší variabilitu. S tou cenou, no, nevím, Electron asi vyjde levněji.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Dan

Obávám se, že slušné počasí musí být nejen na letišti, ale i po celé trase až na místo startu a zpět. Teoreticky to výhoda je, prakticky evidentně ne.

KarelT
KarelT
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Myslím že tak slušné počasí být právě nemusí, tedy ne ve smyslu jen slabší vítr atd. jako je to třeba při startu většiny klasických nosičů (mimo Sojuzu). A v 10 kilometrech kde se provádí odpal je už taky výrazně větší klídek než u hladiny moře, s vyjímkou nějakých bouřkových front a podobných anomálií. Většinu atmosféry tam máte už pod sebou.
A ještě k tomu do píše Dan o ceně, Electron má taky ale cca o polovinu nižší nosnost, ne ?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.