sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Intuitive Machines a Masten hlásí novinky lunárních misí

Společnost Intuitive Machines (zkráceně IM) oznámila, že její lander Nova-C dosedne při své první misi IM-1 do Oceánu bouří (Oceanus Procellarum) nedaleko Vallis Schröteri. Připomeňme, že Nova-C je nepilotovaný lander, který NASA (společně s produkty dalších firem) vybrala v rámci programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services). Ten má za úkol dopravit na povrch Měsíce vědecké přístroje a technologické demonstrátory, které mají usnadnit návrat lidí na Měsíc.

Místo přistání landeru Nova-C v rámci mise IM-1 leží v Oceánu bouří.
Místo přistání landeru Nova-C v rámci mise IM-1 leží v Oceánu bouří.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Vallis Schröteri je ohromné údolí obklopené Oceánem bouří a ještě než NASA zrušila misi Apollo 18, měla přistávat právě v jeho blízkosti. Nova-C zde přistane i kvůli tomu, že oblast je rovinatá a bez velkých kráterů či balvanů. Důležitým faktorem je i skutečnost, že je zde během čtrnáctidenního lunárního dne dostatečná úroveň osvětlení. „Takové vyhodnocování přistávacích oblastí na Měsíci jsme nedělali od roku 1972,“ říká prezident firmy Intuitive machines, Steve Altemus a dodává: „Obrovské úsilí, které náš tým vynaložil, aby plně vyhodnotil naše řešení sestupu, možnosti přistávacího místa a světelné podmínky, aby zajistil úspěch mise, je prvořadým úkolem vyžadovaným pro splnění naší povinnosti vůči našim zákazníkům – ať už soukromým firmám nebo NASA.

Nova-C - lander firmy Intuitive Machines
Nova-C – lander firmy Intuitive Machines
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Jeho slova potvrzuje i Tim Crain, viceptrezident firmy IM pro výzkum a vývoj: „Náš tým letové dynamiky se skutečně překonal při hodnocení trajektorií a podmínek přistání během každého startovacího okna. Podařilo se jim vybral místo přistání, které je přístupné ve všech našich primárních a sekundárních čtyřdenních startovních oknech. Nikdo v Houstonu se za téměř 50 let nezabýval tak vážně přistávacími místy pro lunární misi.

Samotný lander Nova-C je navržen tak, aby na povrch Měsíce dopravil náklad vážící 100 kg, měl nonstop datové zajištění a nejméně 200 W elektrické energie. Důležitou vlastností tohoto landeru je jeho modularita a přizpůsobitelnost – díky tomu si mohou zákazníci přesně nadiktovat podmínky pro své zařízení. Nova-C těží z odkazu, který položil testovací lander Morpheus. Týká se to jak pohonné směsi, kterou tvoří kapalný kyslík a  metan, ale i autonomního navigačního systému, který detekuje riziková místa a zajišťuje přesné přistání.

Mise IM-1 má ověřit systém PLHA (Precision landing and Hazard Avoidance), který by se dal v budoucnu použít i u pilotovaných landerů. IM-1 má odstartovat na Falconu 9 z historické rampy 39A na Kennedyho středisku, přičemž start je zatím plánován na 11. října 2021. K dispozici bude hned několik startovních příležitostí. Přeletová dráha bude prakticky optimální – přelet potrvá pouze šest dní. Velkou výhodou je, že po přistání bude na lander čekat 14 dní plných světla.

Falcon 9 při startu z rampy 39A na misi Es'hail-2. Stejný nosič má ze stejné rampy vynést i misi IM-1.
Falcon 9 při startu z rampy 39A na misi Es’hail-2. Stejný nosič má ze stejné rampy vynést i misi IM-1.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Ale firma Intuitive Machines není jediná, kterou NASA vybrala k dopravě nákladů na Měsíc. V rámci programu CLPS byly vloni vybrány nejprve firmy Astrobotic, Orbit Beoynd a již zmíněná Intuitive Machines, přičemž Orbit Beyond po několika měsících od výběru z programu odstoupila. Ve druhé várce pak NASA oznámila výběr firem Blue Origin, Ceres Robotics, Sierra Nevada Corporation, SpaceX a Tyvak Nano-Satellite Systems Inc. Aktuálně k nim přibyla ještě společnost Masten, která nabídla lander XL-1. Ten by měl v oblasti lunárního jižního pólu přistát v roce 2022. Firma Masten ale zažívá úspěšné období, protože kromě zařazení do programu CLPS, byla NASA zaujata i jejich návrhem FAST, což je přistávací plocha, která má snížit riziko přistání.

Ale začněme landerem XL-1. Ten dokáže na Měsíc dopravit devět zařízení, které mají pomoci návratu lidí na Měsíc. Přístroje mají vyhodnotit vlastnosti lunárního povrchu, ověřit technologie pro přesné přistání a vyhodnotit radiační úroveň na povrchu. „Měsíc ukrývá velký vědecký potenciál a tyto přístroje nás posunou v jeho průzkumu. Pomohou nám určit a zpřesnit experimenty, které zde budou dělat astronauti,“ uvedl Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor z Direkotoriátu vědeckých misí a dodal: „Naše snahy o komerční dopravu chtějí ověřit, jaké výhody pro vědu a průzkum přináší častý a dostupný přístup na lunární povrch.

Lunární lander od firmy Masten
Lunární lander od firmy Masten
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Kontrakt pro lander XL-1 byl určen na 75,9 milionu dolarů za komplexní službu za start na komerční raketě, doručení nákladu na povrch a provoz po dobu nejméně 12 dní. „V rámci programu Artemis míříme na Měsíc se všemi Američany,“ uvedl administrátor NASA, Jim Bridenstine a dodal: „Komerční firmy jsou rozhodující k tomu, aby se naše vize lunárního průzkumu stala skutečností. Věda a technologie, které pošleme na lunární povrch před našimi astronauty, nám pomohou lépe než kdy dříve porozumět lunárnímu prostředí. Dodávky v programu CLPS jsou na špici naší práce – jak v oblasti vědecké činnosti, tak i podpory pilotovaného průzkumu Měsíce. S potěšením vítám ve skupině, která je připravena začít s dopravou užitečných zařízení na Měsíc co nejdříve, další z našich inovativních společností.

Na landeru XL-1 mají být připojeny tato zařízení:

  • L-CIRiS (Lunar Compact Infrared Imaging System) – Radiometr, který prozkoumá složení materiálů na povrchu Měsíce, zmapuje zdejší rozložení teploty a prověří užitečnost takového zařízení pro budoucí mise, které mají využívat místní zdroje.
  • LETS (linear Energy Transfer Spectrometer) – Senzor, který má měřit radiační prostředí na povrchu Měsíce a má být i na jiné misi v rámci CLPS, která odstartuje už v roce 2021.
  • Heimdall – Flexibilní kamerový systém, který disponuje několika typy kamer a digitálním záznamovým zařízením k modelování oblastí na povrchu Měsíce, který by se dal použít i pro vyhodnocování rizik během přistání.
  • Rover Moonranger na vizualizaci firmy Astrobotic
    Rover Moonranger na vizualizaci firmy Astrobotic
    Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

    Moonranger – Malý rover, který prověří možnosti komunikace a mapování. Rover ponese neutronový spektrometr, který má měřit koncentrace vodíku v lunárním regolitu.

  • MSolo (Mass Spectrometer observing Lunar Operations) – Zařízení k vyhodnocování potenciálně dostupných zdrojů na povrchu Měsíce. Jeho úkolem bude analýza plynů, které budou po přistání unikat z landeru. Díky tomu bude možné lépe určit, jaké prvky pochází z landeru.
  • NIRVSS (Near-Infrared Volatile Spectrometer System) – Spektrometr určený nejen k měření složení materiálů na povrchu, ale i ke sledování teploty.
  • LRA (Laser Retroreflector Array) – Sada osmi malých zrcadel pro měření vzdálenosti a přesnosti přistání.
  • SAMPLR (Sample Acquisition, Morphology Filtering, and Probing of Lunar Regolith) – Robotické rameno, které odebere vzorky lunární regolitu a prověří fungování robotické lopatky.

Jsem velmi potěšen, že můžeme naši další zakázku na doručování nákladů udělit společnosti Masten Space Systems,“ uvedl Steven Clarke, zástupce přidruženého administrátora a dodal: „S prvním doručením v roce 2022 pokračujeme v realizaci naší strategie poskytování dvou možností doručení za rok na lunární povrch. Ať už jde o zařízení pro vědecký výzkum, nebo užitečné demonstrace technologií.

Princip vzniku přistávací plochy FAST.
Princip vzniku přistávací plochy FAST.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Zmiňme se v závěru článku ještě o druhém výše jmenovaném úspěchu firmy Masten – konceptu přistávací plochy FAST. Pilotovaný lander programu Artemis bude mít odhadem 20 – 60 tun a jeho výkonný přistávací systém by mohl způsobit nebezpečnou situaci, pokud by velkou rychlostí vyvrhl drobné ostré částice regolitu – ty by mohly ohrozit třeba okolní landery. Stejně tak pokud by byl proud spalin opravdu dlouhý, mohl by v extrémním případě vytvořit i stejně hluboký kráter.

Systém FAST proto počítá s vytvořením přistávací plochy z lehce nataveného regolitu. Tento zesílený regolit by měl vyšší tepelnou odolnost, lépe by zvládal erozi abrazí a odpadlo by riziko vzniku kráteru. Systém FAST by umožnil vznik malých i velkých přistávacích lokalit na jakémkoliv místě na Měsíci a riziko negativních vlivů proudu spalin by bylo maximálně eliminováno.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/04/nova-c.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/04/landingsite.jpg
https://upload.wikimedia.org/…%2847974873213%29.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/04/f939A.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/04/masten-xl1-2048×1119.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/04/NSF-2020-04-13-21-48-21-748.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/04/FASt.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
4 let před

Další informace o misi IM-1 včetně fotografie oblasti přistání a sestupové trajektorie jsou v aktuálním press kitu.
https://7c27f7d6-4a0b-4269-aee9-80e85c3db26a.usrfiles.com/ugd/7c27f7_37a0d8fc805740d6bea90ab6bb10311b.pdf

Vit Vymola
Vit Vymola
4 let před

Jestli jsem to správně pochopil (na wiki je to stejně), tak cena 75.9 mil $ je včetně startu a všeho?
Jestli ano, tak je to skvělá cena, která ukazuje efektivitu tohoto podniku. A taky přínos Falconu 9. Náklady na start v tomto případě dělají i tak většinu ceny, ale alternativy by byly o sto miliónů dražší.

KarelT
KarelT
4 let před
Odpověď  Vit Vymola

Ta cena je super, je-li to komplet za lander i s dopravou. A vypadá to že nepůjde o sdílený start ? Kolik by pak tedy stál samotný lander, to by bylo opravdu hodně málo.

Vit Vymola
Vit Vymola
4 let před
Odpověď  KarelT

Sdílený start mě taky napadl, ale dá se s rideshare doletět k Měsíci?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vit Vymola

Řeknu jen jedno slovo: Beresheet. 😉

pave69
pave69
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

A přistane? Řeknu jen jedno slovo: Beresheet 🙁
(jen vtip, doufám že to tak nebude)

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  pave69

Velmi dobrá smeč z Vaší strany! 😉

SaturnV
SaturnV
4 let před

Zajímavý článek. Kdo vytvoří tu přistávací plochu? Ta už tam bude, a nebo se vytvoří proudem spalin?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  SaturnV

Tu bude muset vytvořit nějaký lander svými spalinami. Ale není upřesněno jaký a zda ji budou používat i další stroje.

Lafaj
Lafaj
4 let před
Odpověď  SaturnV

Tady je obrázek:
comment image

Masten in-Flight Alumina Spray Technique (FAST) …BUDOUCNOST PATŘÍ ALUMINIU!

zdroj: https://www.nasa.gov/directorates/spacetech/niac/2020_Phase_I_Phase_II/Instant_Landing_Pads_for_Artemis_Lunar_Missions/

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Lafaj

Díky moc!

Qaxi
Qaxi
4 let před
Odpověď  Lafaj

Chápu správně, že si vyberou místo kam budou přistávat a těsně před přistáním si vybudují přistávací plochu?

Tak to bude majstrštyk!

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Qaxi

Vypadá to tak. A navíc by časem možná tuto plochu mohly používat i jiné landery – pokud by se ten původní přesunul jinam.

Pavelll
Pavelll
4 let před

Dik za obsazny a zajimavy clanek. Jinak, s tim systemem FAST bude jeste spousta prace a experimentalniho overovani a odladovani a overovani … nazyvat to dnes majstrstyk je ponekud predcasne 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Pavelll

Hlavně je to velmi zajímavý nápad – tím vše začíná, byť je pak potřeba dlouhá cesta.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.