sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Marsovská sonda z UAE je na kosmodromu

Odborníci z Kosmického střediska Mohammeda bin Rasheda (MBRSC) ve Spojených arabských emirátech postavili sondu pro průzkum Marsu známou pod anglickým názvem Hope. Její originální pojmenování v arabštině zní Al Amal, ale význam je v obou případech stejný – Naděje. Nyní byla tato sonda transportována do Japonska na kosmodrom Tanegašima. Tady podstoupí předstartovní kontrolu a následně začnou přípravy na její start na raketě H-IIA. Startovní okno se otevře 14. července a přílet první sondy z UAE k rudé planetě přijde v roce 2021, tedy v roce, kdy si tento stát připomene 50. výročí svého založení.

Sonda by měla z oběžné dráhy Marsu studovat atmosféru a zdejší počasí včetně denních i sezónních cyklů.Vědci by také rádi zjistili, jak se klima na Marsu liší v jednotlivých regionech. Data nasbíraná sondou Al Amal mají pomoci najít odpovědi na otázky spojené s obecným chováním atmosféry Marsu – třeba proč se plynný vodík a kyslík ztrácí do kosmického prostoru a jak dochází k dramatickým změnám zdejšího klimatu.

Plán Spojených arabských emirátů vyslat sondu k Marsu byl oznámen v červenci 2014 s cílem obohatit zkušenosti tamních inženýrů a také zvýšit celkovou úroveň znalostí o atmosféře Marsu. Misi financuje státní kosmická agentura Spojených arabských emirátů jako součást dohody s MBRSC, které se zaměřuje na vývoj družic a rozšiřování povědomí o kosmickém výzkumu v oblasti Středního východu. Státní kosmická agentura bude mít také na starost řízení mise Al Amal.

Sonda Al Amal (Hope) v Laboratoři atmosférické a kosmické fyziky
Sonda Al Amal (Hope) v Laboratoři atmosférické a kosmické fyziky

Na stavbě samotné sondy pracovalo 150 inženýrů z UAE, kteří spolupracovali se 200 inženýry a vědci z USA. Konstrukce proběhla na území Laboratoře atmosférické a kosmické fyziky, kterou provozuje University of Colorado v Boulderu. Na vývoji sondy se podíleli také akademičtí partneři z University of California, Berkeley a Arizona State University.

Tělo sondy Al Amal je krychlové, přičemž využívá hliníkových nosných prvků s kompozitním povrchem. Sonda je 2,37 metru široká, na délku měří 2,9 metru a váží zhruba 1 500 kilogramů. O dodávku elektrické energie se postarají dva velké fotovoltaické panely, které po rozložení zajistí 600 wattů. Vysokozisková anténa o průměru 1,5 metru se pak postará o komunikaci s pozemními středisky pomocí radiových vln. Sonda disponuje i nízkoziskovou anténou, která je zabudována do těla sondy. Celkově by Al Amal měla být schopna odesílat data rychlostí 1,6 Mbps, což je údaj pro období, kdy jsou Mars a Země nejblíže.

Vizualizace Al Amal u Marsu.
Vizualizace Al Amal u Marsu.

Sonda je vybavena šest tryskami s tahem 120 newtonů a osmi s tahem 5 newtonů. Oba typy trysek využívají jednosložkové palivo – hydrazin. Silnější motory budou využívány primárně pro manévry vyžadující větší změnu rychlosti, slabší zase poslouží pro jemné doladění a manévrování. Palubní systém silových setrvačníků a sledovačů hvězd by se měl starat o správnou orientaci sondy v prostoru, aby její vysokozisková anténa mířila k Zemi.

Útroby sondy Al Amal
Zdroj: https://meetingorganizer.copernicus.org/

Ke splnění výše popsaných vědeckých cílů má Al Amal na palubě tři vědecké přístroje, které postavili zástupci MBRSC a partnerských univerzit. EXI (Emirates eXploration Imager) vznikl na University of Colorado v tamní Laboratoři atmosférické a kosmické fyziky. Jedná se o multispektrální kameru schopnou pořizovat snímky povrchu Marsu ve vysokém rozlišení s prostorovým rozlišením lepším než 8 kilometrů. Kamera je vybavena otočným diskem se šesti různými filtry. Tři pokrývají ultrafialovou část spektra a zbylé tři filtry jsou pro RGB snímkování. EXI má pomoci měřit vlastnosti týkající se ledu, vody, aerosolů, prachu a ozonu v atmosféře Marsu, ale také poskytne barevné fotky pro vědce i veřejnost.

Přístroj EMUS (Emirates Mars Ultraviolet Spectrometer) pracuje ve vzdálené ultrafialové oblasti a jde o snímkovací spektrograf, který prozkoumá záření s vlnovou délkou 100 – 170 nanometrů. Cílem je porozumět procesům úniku kyslíku a vodíku z atmosféry Marsu do kosmického prostoru. Podobně jako EXI byl i EMUS navržen spoluprací odborníků z UAE a USA na University of Colorado.

Přístroj EMIRS (Emirates Mars Infrared Spectrometer)
Zdroj: https://meetingorganizer.copernicus.org/

Posledním přístrojem je EMIRS (Emirates Mars Infrared Spectrometer), což je tepelný infračervený spektrograf vyvinutý na Arizona State University. Jeho úkolem bude měřit teplotní vzory ledu, vodní páry a prachu v atmosféře Marsu, aby bylo možné studovat koloběh vody a tepla. EMIRS má dosahovat prostorového rozlišení 300 kilometrů a každý týden by měl pořídit 60 pozorování.

Poté, co byla sonda v Laboratoři atmosférické a kosmické fyziky dokončena, sonda Al Amal podstoupila ve Spojených státech environmentální zkoušky. Ty začaly v červnu 2019 a byly zakončeny v prosinci téhož roku. Po jejich skončení byla sonda přepravena do Dubaje v UAE a zamířila do MBRSC, kde na ni čekaly závěrečné série zkoušek před odesláním na místo startu.

20. dubna byla sonda opět zabalena a čekala na ni vzdušná cesta z mezinárodního letiště Al Maktoum na mezinárodní letiště Nagoja v Japonsku. Sonda se odsud přesunula na kosmodrom Tanegašima, kde 24. dubna došlo k jejímu vyložení. Na Al Amal nyní čekají závěrečné zkoušky a pokud se neobjeví žádný problém, bude spojena s dvoustupňovou raketou H-IIA, kterou vyrábí firma MHI (Mitsubishi Heavy Industries). Tato raketa si svou premiéru odbyla v roce 2001 a dnes má na svém kontě 40 úspěšných startů.

Start rakety H-IIA

Ke startu by mělo dojít na začátku třítýdenního startovního okna, které se otevře 14. července a zavře 3. srpna. Pokud by z jakéhokoliv důvodu ke startu v tomto období nedošlo, misi by potkal odklad o dva roky. Po startu a oddělení od nosné rakety sonda rozloží své fotovoltaické panely a aktivuje palubní antény. Bude na ni čekat devítiměsíční přelet k Marsu, kam dorazí začátkem roku 2021. Jakmile Al Amal dorazí k Marsu, bude muset zažehnout své trysky a provést brzdící zážeh. Díky němu by se měla usadit na eliptické dráze 22 000 × 44 000 km, na které jeden oběh potrvá 55 dní. Základní mise by měla trvat dva roky, tedy do roku 2023, ale může být prodloužena o další dva roky.

Jak již pravidelní čtenáři našeho webu vědí, Al Amal má být pouze jednou ze tří sond, které v červenci odstartují k Marsu. Americký rover Perseverance by měl na raketě Atlas V 541 od firmy ULA startovat z Mysu Canaveral 17. července. Jeho přistání v kráteru jezero by mělo přijít 18. února 2021. Čínská kosmická agentura CNSA připravuje misi Tchien-wen-1 (Tianwen-1), kterou tvoří orbiter, lander a rover. Ke startu by měla posloužit raketa Dlouhý pochod 5, ale v současné době není stanoven žádný přesný termín startu.

To bude nářez, USA, Čína, Emiráty,
a k tomu na Mars, teda všetky takmer v rovnakom čase. Mohutne držme palce !
EU sa bude iba prizerať.

Odpovědět  pbpitko

Pozor, znovu musím upozornit na často opakovaný omyl. ESA nerovná se EU!

Spomínal som štáty,EU má k tomu dosť blízko, bližšie ako ESA. Ináč by som spomínal NASA, ESA … !

Radim Pretsch
Odpovědět  pbpitko

V tom případě ovšem zapomínáte, že „váš stát“ EU nemá kosmickou agenturu ani kosmický program. Mícháte různé pojmy a srovnáváte nesrovnatelné.

Mikbasket
Odpovědět  Radim Pretsch

Ale no tak Radime…..jste velmi ofenzivní, a již začínáte tahat do diskuse podpasovou argumentaci…to se mezi přáteli nedělá a mrzí mne to. Vraťte se v diskuzi k cestě do dáli….

Odpovědět  Mikbasket

Ale to, že EU nemá kosmický program (vyjma programů Copernicus a Galileo), je pravda. Proto je vždy potřeba jasně rozlišovat, zda mluvíme o EU nebo o ESA. Mezi oba výrazy nejde dát rovnítko. Na tom komentáři není fakticky špatně nic.

Vaclav

Číně se otevře okno 23.7., měla by letět jako poslední, ale zato nejsložitější. Američané “ jen “ rover, Arabové jen družici a Čína družici, lander a rover. Tak složitou sestavu používali pouze Rusové před padesáti lety, pohříchu jen s dílčími výsledky, plného úspěchu nedosáhli.
Úplnou novinkou bude americký dron a sběr vzorků pro budoucí návratovou sondu.
Družici Marsu zatím dokázaly realizovat jako první USA, druhé Rusko, třetí Evropa a čtvrtá Indie. Arabové na japonské raketě budou v případě úspěchu pátí. Sami Japonci se dvakráte v rámci jedné mise neúspěšně o družici Marsu před dvaceti lety pokoušeli.

Odpovědět  Vaclav

Zajtra bude 77 dní do otvorenia okna pre Perseverance !

Stavba sondy proběhla v Coloradu, stejně jako stavba přístrojů, zkoušky tamtéž, účast amerických odborníků minimálně rovnocenná, ale spíše převážná, start z Japonska na japonské raketě. A přesto se o Hope mluví pouze jako o sondě SAE. Porovnejme s „evropsko-ruskou“ TGO. Asi rozhoduje financování?

Domnívám se, že ano. Tohle je vlastně jen trochu rozšířený přístup, který se v mnohem menším měřítku projevuje na Curiosity – ta má také ruský a španělský přístroj a přesto je to americká mise. U Al Amal je to dovedené trochu do extrému, ale myslím si, že základní princip bude v zásadě podobný.

Vaclav

Dovolil jsem se podívat podrobněji do historie, pokud to nikoho nebude zajímat, tak to smažte. Pro úplnost jsem zařadil i pokusy o prostý průlet.
První na řadě byly průletové sondy. Rusko od roku 1960 do roku 1964 provedlo 8 neúspěšných pokusů. Američané v roce 1964 provedli své první dva pokusy a hned druhá sonda excelovala.
Družici se opět pokusili realizovat Rusové a v létech 1969 a 1971 provedli pět pokusů, čtvrtý a pátý úspěšný. Předběhli je opět Američané, v roce 1971 provedli dva pokusy, z nichž druhý exceloval.
Dalším státem byli až v roce 1998 Japonci, jejich sonda Nozomi se dvakrát neúspěšně pokusila dostat na dráhu kolem Marsu.
Třetí zemí se tak stala Evropa, která v roce 2003 provedla první pokus o družici a hned excelentní.
V roce 2011 se pokusila o družici Marsu Čína, ale ruská raketa havarovala.
Čtvrtou zemí se tak stala Indie v roce 2013 jejichž dosud jediná sonda excelovala.
Pozn.: Rusko své neúspěchy důsledně desítky let tajilo a jejich počty se v různých pramenech různí.

Pavelll

Dik za zajimave mini-prehledy 🙂

Odpovědět  Pavelll

Já děkuji, již jen Váš zájem mne velice potěšil.

vasekcer
Odpovědět  Vaclav

Myslím, že si v celém komentáři stále pletete Rusko a Sovětský svaz, netahejte prosím na tento server o kosmonautice ideologii.

Odpovědět  vasekcer

Název Rusko je běžně používaný i pro Sovětský svaz, nevidím v tom problém. Kromě rozpadu svazu se jinak v Rusku nic moc nezměnilo, takže i po této stránce je to v pohodě.

Dan
Odpovědět  vasekcer

Nepřesné to po stránce jména státního útvaru je, ale ideologii v tom nevidím žádnou. Kde jste ji vycítil?

Petr12

Aha super, nemá být tohle první krok na staletý plán postavit Dubaj na Marsu?

Odpovědět  Petr12